Oddělit to podstatné od nepodstatného z pohledu uživatelů a dostat z firem více peněz za reklamu z pohledu majitelů facebookových stránek. Na Slovensku a v několika dalších menších zemích Facebook testuje novou podobu své hlavní stránky (newsfeed). Slovákům z ní zmizely příspěvky ze stránek, kterým dali palec nahoru.

Facebook příspěvky ze stránek mediálních domů, internetových obchodů či politických stran a hnutí odsunul do nové záložky nazvané v češtině Průzkumník příspěvků. Ta je v současné „hlavní“ podobě Facebooku schovaná. Jediný způsob, jak se dostat uživatelům na oči je pro majitele stránek zaplacení reklamy.

Na testování změn a jejich možný vliv upozornil Denník N, kterému je potvrdil i viceprezident největší sociální sítě Adam Mosseri s tím, že tento test bude probíhat několik měsíců. Facebook zároveň podle vyjádření pro The Guardian v současnosti neplánuje globální spuštění nové podoby newsfeedu. 

Facebook s nasazením testovací verze začal v noci ze středy na čtvrtek na Slovensku, Srí Lance, v Bolívii, Guatemale, Srbsku a Kambodži. Podle analýzy informací o aktivitě uživatelů Facebooku na stránkách 60 slovenských médií se po prvních dnech testování ukázal dramatický propad schopnosti oslovit potenciální čtenáře o desítky procent. Zároveň, alespoň zatím, nedošlo k propadu návštěvnosti webových stránek zpravodajských serverů.

explore feed interactions 19102017

 

Dlouhodobě ale omezení přirozené schopnosti oslovit fanoušky na sociálních sítích může způsobit problémy nejen médiím, ale také provozovatelům internetových obchodů nebo profesionálům z nejrůznějších oblastí, kteří prostřednictvím facebookových stránek získávají nové klienty.

Z pohledu běžných uživatelů může oddělení původního obsahu od přátel a ze stránek dávat smysl – případné vyčištění newsfeedu ale nebude dokonalé, spíše naopak. Prostor uvolněný odsunutím příspěvků ze stránek zaberou jiné příspěvky ze stránek. Ne takové, které by potenciálně mohly být relevantní, ale ty, za jejichž prezentaci v newsfeedu si správci stránek zaplatí.