Politickou reklamu zadávanou z Ruska, která měla před prezidentskými volbami v USA rozdělit americkou společnost, mohlo na Facebooku zhlédnout 126 milionů Američanů. V pondělí to uvedl provozovatel této největší světové sociální sítě. V průběhu let 2015 až 2017 mělo podle firmy jít asi o 80 tisíc takových reklamních sdělení, která by se tak dostala ke zhruba polovině oprávněných voličů v USA.

S problémem ruské aktivity během voleb se potýkaly i další internetové platformy. Ruští provokatéři podle zjištění Googlu nahráli na 18 různých kanálů videoserveru YouTube přes tisícovku videí, napsal v pondělí deník The Washington Post. Reuters pak s odvoláním na prohlášení společnosti Twitter, která provozuje stejnojmennou mikroblogovou síť, uvedl, že firma objevila 2752 účtů s vazbami na ruskou Agenturu pro výzkum internetu. Tato agentura je považována za prodlouženou ruku ruské vlády.

Facebook není schopen sdělit, kolik uživatelů inzeráty vědomě zaregistrovalo a kolik je ani nečetlo. Přímo se sdělení objednaná Agenturou pro výzkum internetu zobrazila 11,4 milionu uživatelů facebooku. Nový odhad započítává sdílení části obsahů mezi jednotlivými uživateli a výrazně převyšuje dříve zveřejněné údaje. Facebook umožňuje, aby se reklamní příspěvky za poplatek dostaly do informačního proudu směřujícího k uživatelům.

Firma údaje zveřejnila před slyšením, kterému se má spolu s dalšími sociálními médii a technologickými společnostmi tento týden podrobit v americkém Kongresu. Ten údajné ruské vměšování do americké předvolební kampaně vyšetřuje.

Záměrem ruských reklam bylo zvyšování napětí mezi sociálními a etnickými skupinami v USA. Kritizovaly například diskriminaci Afroameričanů, ale také podněcovaly strach z muslimských přistěhovalců, uvedl Facebook.

Jakékoli pokusy o ovlivnění amerických voleb popřela ruská vláda. V prezidentských volbách v listopadu 2016 porazil republikánský kandidát Donald Trump demokratku Hillary Clintonovou.