Sociální sítě mění svou tvář. Potvrzuje to téměř současná úprava designu Facebooku a služby Google Plus, dvou největších sociálních sítí na světě. Facebook i Google chtějí udržet uživatele díky výraznější grafice a většímu prostoru pro obrázky. Facebook se navíc snaží získat více peněz od inzerentů viditelnější a interaktivnější reklamou.

Mark Zuckerberg při představení novinek přirovnal Facebook k osobním novinám, které mají stránku s hlavními zprávami dne a dalšími rubrikami. Design hlavní stránky Facebooku připomíná Google+ (zejména mobilní verzi), s většími obrázky příspěvků přes většinu stránky oproti současným 40 procentům.

Změny se na webové verzi Facebooku projeví malé části uživatelů už dnes, na mobilní telefony a tablety přijde nová verze v řádu týdnů. Celkově firma počítá s pomalým šířením nových funkcí mezi uživatele, takže než se Facebook přepne i českým uživatelům, může to trvat i více než měsíc.

Součástí novinek představených Facebookem je možnost přepínat mezi různými typy informací. Zobrazit tak lze například jen fotografie či videa sdílené přáteli nebo informace o hudbě, kterou poslouchají. Na Google+ je možné zobrazit fotografie a videa pouze u konkrétních uživatelů na jejich profilu.

Samostatně je také k dispozici „Twitter“ uvnitř Facebooku, tedy možnost zobrazit zvlášť pouze příspěvky lidí, které uživatel pasivně sleduje. Facebook také nabídne kompletní proud příspěvků všech kontaktů v chronologickém pořadí.

Souboj Facebook v. Google

Soupeření mezi Googlem a Facebokem je stále intenzivnější, během posledního roku se situace mezi sociálními sítěmi zásadně změnila. Dominantní Facebook po vstupu na burzu ztrácí aktivní uživatele zejména v západních zemích. Proti tomu sociální síť Googlu, označovaná často za město duchů, už v počtu aktivních uživatelů překonala hranici 500 milionů a dostala se na druhé místo za Facebook.

Facebook čelí kritice za příliš velký prostor, který dává reklamě a sponzorovaným příspěvkům, a za nekonzistentní zobrazování zpráv, které vede k nižší aktivitě uživatelů. Zažil také silnou kritiku kvůli falešným uživatelským profilům. Informace o chystaných změnách designu pomohly akciím Facebooku k růstu z přibližně 27 na 28,3 dolaru.

Google Facebook předběhl s oznámením novinek o jeden den a potvrdil, to, čeho si uživatelé mohou všímat téměř rok – místo spartánského přístupu s důrazem na relevantní informace vytváří firma bohatší aplikace založené na co největším prostoru pro grafiku. Je to vidět na mobilní aplikaci Google+, na novém vyhledávači obrázků na google.com i na nových profilech uživatelů.

Největší změnou, alespoň na první pohled, je totiž několikanásobné zvětšení úvodní fotografie na profilových stránkách, která na většině počítačů vyplní celou obrazovku – jejich rozlišení je 2048 × 1163 obrazových bodů.

Přínosnější z pohledu informací a jejich organizace je nové členění profilů na Google+ se záložkou, která shrnuje hodnocení restaurací a dalších podniků, které konkrétní uživatel navštívil. I osobní informace mají novou strukturu podle oblastí a uživatel u každé záložky může vybrat, pro koho je viditelná.