reklama
reklama
14. 5. 2012 | poslední aktualizace: 15. 5. 2012  15:18
Malý: Internetová bublina 2.0 už tu je

Martin Malý: Internetová bublina 2.0 nepřijde, už je dávno tady

Facebook se chystá na burzu a znovu s objevují otázky o ekonomickém smyslu fungování internetových firem. Martin Malý, který sám několik internetových projektů úspěšně spustil, má na start-upy jasný názor.
Čtěte více o: Instagram | Facebook | startup
Instagram
Instagram
foto:

Určitě jste taky zachytili zprávy o tom, jak Facebook koupil Instagram za miliardu dolarů. Hojně se o tom diskutovalo, zpráva stíhala zprávu, o Facebooku se opět mluví nikoli v souvislosti s porušováním soukromí, ale v souvislosti s penězi, a to před chystaným IPO rozhodně není k zahození.

V opojení částkou jedné miliardy trochu zapadly zprávy o pozadí celé transakce, jako jsou například ty z Ars Technica. Podle Wall Street Journal se hovoří o tom, že Zuckerberg celý obchod udělal sám, bez souhlasu představenstva, a že to oznámil ředitelům několik hodin před uzavřením obchodu. Což je, přinejmenším, pozoruhodné.

reklama

Mnohem zajímavější pak je druhá zpráva od "nejmenovaných zdrojů", totiž že transakce neproběhla "za hotové", ale za podíl v akciích. "Dívejte se na hodnotu Instagramu jako na procento hodnoty Facebooku," měl údajně Zuckerberg doporučit Systromovi (CEO Instagramu).

Nejmenované zdroje občas přehánějí a občas si vymýšlí, nelze je brát proto jako spolehlivé. Ovšem na druhou stranu - i kdyby to v tomto případě neplatilo, v jiných případech je nakupování firem za budoucí hodnotu jiných firem normální. Celá tahle hra na "budoucí hodnoty" připomíná hru na Černého Petra - ten, komu nakonec zůstane v ruce, spláče nad výdělkem. Doslova. Jsou to nereálné peníze, pouze "příslib budoucí virtuální hodnoty".

Miliardy bez obchodního modelu

IT firmy za neexistující peníze nakupují jiné firmy, které mají neexistující zisky, nanejvýš "příslib zisků", až jednou vymyslí vhodný obchodní model. Mají jen spoustu uživatelů (a "věří se", že uživatelé jsou budoucí potenciální zisk, protože jednou přeci někdo přijde na to, jak z nich udělat platící zákazníky).

Mnohé moderní IT firmy, o níž se píše v technologických magazínech a které se probírají na konferencích, nemají nic víc než "službu". Nemají žádný reálný produkt ani obchodní model. U mnohých je obchodní model založený jen na tom, že "budeme mít cool službu se spoustou uživatelů, a pak celou firmu prodáme."

Většinou je taková služba nabuzená penězi od venture kapitalistů, patřičně hypovaná slovy "mobilní" a "sociální", všude lítají grafy investic a počtů fanoušků, ale nikde nevidíte graf příjmů v reálných penězích. O ty v tomhle byznysu už dávno nejde. Jde o to, aby investoři (samozřejmě že oni, přeci jste si nemysleli, že o tom rozhoduje majitel či zakladatel?) firmu v pravý čas prodali nějakému vhodnému hejlovi.

A tak se hromadí "služby" a "startupy", které "jednou" vydělají, ovšem zatím se s nimi čile obchoduje jak s futures a platí se dalšími přísliby budoucích zisků. Není otázka, jestli se to jednou zasekne - je jasné, že ano. Jen se neví, kdy přesně to bude.

Místo internetu slonovina

Mám rád Thurberovu bajku o tom, jak opice prodávaly slonovinu lidem. Pokud ji neznáte: Opice se domluvily se slony, že udělají báječný kšeft, totiž že prodají jejich slonovinu lidem za spoustu buráků a pomerančů. Sloni řekli, že si to rozmyslí. Mezitím opice už uzavřely obchody na dodávku slonoviny - jenže sloni si to rozmysleli.

Následuje poprask, ne nepodobný nejrůznějším "byznys aférám", a celá bajka končí naučením: "Lidé všeho druhu osvojit by měli sobě tuto prozíravou víru: Neservíruj holoubátko, dokud na střeše je na špacíru."

Je úplně jedno, jestli částkám v nereálných penězích budeme dnes říkat "milion" nebo "sto miliard". Důležité budou reálné peníze, které z toho celého nakonec zůstanou, až se opojení z "miliónů uživatelů" rozplyne, nastoupí pánové s kasírtaškou a začne vypořádávání. Ve skutečných penězích a na dřevo.

 

Autor založil servery bloguje.cz, jdem.cz a přednáší o webových technologiích na Jihočeské univerzitě

Autoři: Martin Malý
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Martin Malý: Internetová bublina 2.0 nepřijde, už je dávno tady (anonym)
ja tomu za nic neverim, pan Rath byl vzdycky spravny clovek na...
Nevhodný příspěvek ()
Tento příspěvek byl redakcí označen jako nevhodný.
Dlouhy (Petr)
.. mozna trochu mimo, ale .. Posledni dobou je nejak "prestartupovano"....
Do kamene tesat ! (Tommik)
Krásný článek. Děkuji autorovi.
re (Josef)
budu-li se drzet jen konkretniho prikladu tj. nakup Instagramu,...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama