reklama
reklama
12. 12. 2013 | poslední aktualizace: 12. 12. 2013  13:45
TEST: Spotify, nebo Hudba od Googlu?

TEST: Spotify v Česku konkuruje Hudbě Naplno od Googlu, nabízí lepší aplikace a hudbu zdarma

Srovnali jsme Spotify s Music All Access od Googlu, která má v České republice více než dvouměsíční náskok. Souboj v oblasti předplatného je vyrovnaný, Spotify má ale navrch se skvělou nabídkou zdarma. Obě služby ale mají ještě velké mezery.
Spotify funguje na všech platformách
Spotify funguje na všech platformách
foto: Spotify

Do České republiky vstoupila švédská služba Spotify – nabízí databázi přibližně 25 milionů skladeb přístupnou přes webové prohlížeče, desktopové aplikace i mobilní zařízení. Dostali jsme možnost ještě před oficiálním českým startem službu vyzkoušet a porovnat s největším u nás dostupným konkurentem – Google Music All Access (Hudba Naplno).

Nabídka funkcí je srovnatelná, cena měsíčního předplatného není zas tak rozdílná, a ve výsledku tak rozhodnou uživatelé, která ze spíše drobných pozitiv a negativ obou konkurentů pro ně budou mít větší váhu. Spotify má však  velké lákadlo v překvapivě štědré bezplatné nabídky sponzorované reklamou.

reklama

Music All Access spustil Google v České republice a dalších vybraných východoevropských zemích už 1. října. Dlouhé čekání netrpělivých českých uživatelů vykoupila mimo jiné cena, která je snad poprvé nižší než v zahraničí. Aby totiž Hudba Naplno mohla konkurovat službám Deezer, Rdio či MusicJet, zlevnil ji u nás Google z amerických $10 (v přepočtu cca 200 korun plus DPH) na českých 149 korun měsíčně. První předplatitelé pak ušetřili ještě dalších dvacet korun – dokud předplatné nezruší, platí 129 korun.

Spotify na to jde jinak. Vedle placené služby, která umožňuje off-line poslech hudby na mobilech bez omezení, nabízí i verzi zdarma, a to nově i na tabletech a mobilních zařízeních. Placená služba Premium je v České republice opět levnější než v USA nebo Velké Británii – stojí 5,99 eura, v přepočtu asi 165 korun (reálně i více podle kurzu konkrétní banky / karetní asociace). Spotify je tedy o 15, možná o 20 korun dražší, než je běžná cena předplatného od Googlu.

Na bezplatnou službu se vztahuje řada omezení – v kvalitě přenášeného zvuku, v přítomnosti reklamy i v možnosti pustit si skladby vybraného interpreta pouze v náhodném pořadí. Přesto jde o jednoznačné lákadlo, o čemž vypovídá i popularita bezplatné aplikace Youradio ze stáje Lagardere. 

Na PC i v mobilech a tabletech

Obě služby spustíte asi nejsnadněji přes webový prohlížeč. Spotify navíc nabízí desktopovou aplikaci pro Windows a Mac – to ocení ti uživatelé, kteří nechtějí mít prohlížeč stále spuštěný. Jinak je webová aplikace Googlu plně dostatečná a u Spotify také vše funguje bez problémů, i když z důvodů zmíněných dále bych u Spotify doporučil, ač nerad, spíše desktopovou verzi.

Jak Hudba Naplno, tak Spotify také nabízejí aplikaci pro Android a iOS, Spotify navíc zaboduje podporou Windows Phone 8, který Google zanedbává. Zatímco u počítače či laptopu je spoustě uživatelů jedno, jestli poslouchají hudbu z desktopové aplikace, nebo z prohlížeče, na mobilu už je rozdíl citelný.

My jsme zkoušeli androidí aplikace a obě jsou povedené a srovnatelné, ale zatímco ještě minulý týden mělo Spotify jednu výhodu, teď naopak jeden bod ztrácí. Google v nejnovější verzi konečně umožňuje ukládat off-line písničky na MicroSD kartu a sdílet skladbu jakýmkoli způsobem dostupným ve vašem telefonu.

Dřív uměla aplikace Hudba Naplno Google sdílet jen na Google+ a ukládala písničky jen na telefon (problém, pokud máte málo prostoru a výrobce neumožňuje přesouvat další aplikace, například hry, na kartu, případně slot na kartu vůbec nemáte). Spotify umělo sdílet vždycky všude, v tom jej Google pouze dohnal, ale i když na kartu také ukládat umí, rozhodne sama, kdy je to podle ní nejlepší – uživatel nemá možnost volby.

Web ještě Google neopravil – ve webové verzi Hudby Naplno staré problémy se sdílením zůstaly. Sdílet můžete jen na Google+, písnička se přehraje jako ukázka v Obchodě Play a ani předplatitelé se nedostanou kliknutím přímo na plnou skladbu. Přímý link na písničku přes web neseženete, v tom Spotify vede.

Někoho navíc zaujmou sociální vymoženosti švédského konkurenta – sdílení seznamu poslechnutých skladeb s přáteli nebo na Facebooku. Google+ sice rychle roste, ale Facebook je, zejména v České republice, populárnější. Spotify je s ním integrováno výborně, Hudba Naplno si s Facebookem naopak vůbec nepovídá.

Lákadla i nedostatky na obou stranách

Obě služby jsou skvělé, osobně mám Hudbu Naplno předplacenou od října a nemůžu si ji vynachválit. Na obou má uživatel k dispozici srovnatelnou a velmi rozsáhlou nabídku skladeb. Co jsem našel na jedné, bylo k nalezení i na druhé. Funguje to také opačně – žádnou ze svých oblíbených skladeb, která během dvou měsíců používání nebyla dostupná na Play All Access, jsem nenašel ani na Spotify.

Exkluzivním obsahem se nicméně chlubí obě služby. Například milovníci elektronické hudby ocení přes 600 epizod pořadu State of Trance Armina van Buurena na Spotify, milovníci punku zase dají přednost 12 albům Visacího zámku na Google Play. Rockeři utečou ke Spotify, protože má exkluzivně Led Zeppelin…

A tak bychom mohli pokračovat, ve výsledku se to však vyrovná, protože většinu skladeb dodávají velké nahrávací společnosti a ty největší mají smlouvu s oběma poskytovateli. Podobná je i kvalita zvuku, takže kdyby byla cena srovnatelná, musí si uživatelé vybrat na základě přidané hodnoty.

Google má vynikající automatické „rádio“ vytvořené podle skladeb, které posloucháte – do vkusu se většinou trefí velmi dobře. Obě služby nabízí automatické seznamy podle žánrů, popularity, data vydání apod., objevování novinek je tedy u obou služeb praktické.

Spotify zaujme špičkovým playlistem 100 největších Spotify hitů (globálně i podle jednotlivých zemí, bude i česká "hitparáda" a ve svém personalizovaném rádiu na to jde trochu jinak: Místo velkého „náhodného“ playlistu vždycky napíše, na základě čeho danou skladbu doporučuje („Nedávno jste poslouchali Marka Knopflera, co zkusit Erica Claptona?”). Celkově nabízí playlistů víc a objeví se i některé výhradně české.

Google má výhodu ekosystému – Hudba Naplno je propojená s Androidem, s Google+… To vše je ale zároveň (s výjimkou zmiňované aktualizace pro Android) dost velké omezení. Mimo Google se nedostanete, a i když to zrovna mně nevadí vůbec, pro spoustu uživatelů to může být dost velký problém. Navíc na Google+ nenasdílíte kolegům předplatitelům celou písničku, ale jen ukázku z obchodu. Zbytečné omezení.

Přes Google ale zase nemusíte jen předplácet – písničky a alba můžete také nakupovat a stahovat ve formátu MP3. Přes Spotify ne. Google je plně v češtině na počítači i na mobilu, Spotify češtinu nasadí, ale v tuto chvíli je zatím pouze v angličtině.

Ve výhodách se tedy obě služby přetahují a rozdíly jsou spíš nepatrné. V jednom jsou si ale podobné dokonale – obě ještě mají co vylepšovat. Ani jedna ze služeb nemá zrovna pohodlné vytváření playlistů. Ani jedna neumí pořádně pracovat s tagy – ocenil bych u skladeb rok vydání, ideálně také žánr. 

Nedotažené ovládání

U obou služeb si zvyknete na webové rozhraní, ale Spotify mě dost zklamalo několika nedodělky. Například že nemůžu seřadit album podle názvu skladby, nemůžu řadit výsledky vyhledávání podle interpreta…, respektive můžu, ale jen přes desktopovou aplikaci. Pokud aplikaci tak jako tak chcete, je to jedno a Spotify je pro vás lepší než All Access. Pokud preferujete webové rozhraní jako já, je v tomto ohledu lepší volbou služba od Googlu.

Za naprosto neodpustitelnou chybu Spotify pak považuji nemožnost opakovat jednu konkrétní písničku, což je volba, která je u digitální hudby naprostou samozřejmostí už desítky let. Programátoři to zjevně za chybu nepovažují, o nápravě „se uvažuje“ už dlouho. Můžete to samozřejmě obejít vytvořením playlistu jen s jednou skladbou apod., ale je to podle mě zbytečné omezení, které se dotkne spousty uživatelů.

Přesto je to ve výsledku spíše detail a verdikt musí zůstat na uživateli. Doporučuji obě služby vyzkoušet (obě nabízejí vyzkoušení plné verze bezplatně) a rozhodnout se podle toho, jak k nim chcete přistupovat (prohlížeč, mobil), jestli se pohybujete na Google+, nebo na Facebooku, jaká služba se vám lépe ovládá, případně podle platformy (na WP8 je jasná volba Spotify).

Obě služby mají srovnatelné výhody i srovnatelné nevýhody. Co se současných předplatitelů Hudby Naplno týče, nevidím důvod přecházet z Hudby Naplno, pokud už ji máte předplacenou, ale i vy určitě Spotify vyzkoušejte – stejné totiž služby nejsou, a jsou to právě drobné detaily, které budou hrát při rozhodování hlavní roli.

Spotify:

+ verze zdarma (byť s reklamami a nižší kvalitou zvuku)
+ desktopová aplikace Windows/Mac
+ aplikace pro Windows Phone
+ lepší integrace se sociálními sítěmi
+ v něčem lepší automatické playlisty
+ lepší profily umělců


- nedokonalé ovládání přes web
- zbytečná omezení – pracuje pouze s playlisty, nelze přímo opakovat jednu skladbu
- o trochu dražší než Music All Access
- v angličtině (dočasná nevýhoda)

Google Play Music All Access:

+ pohodlnější práce ve webové aplikaci
+ skladby lze také kupovat
+ mírně levnější
+ v češtině (dočasná výhoda)
+ možnost výběru, kam ukládat off-line hudbu v mobilu
+ automatické rádio se skvěle učí vkus uživatele


- chybí bezplatná verze
- přes web lze sdílet jen na Google+ a ani to není bez chyby
- horší nabídka automatických playlistů a žebříčků 

Autoři: Zdeněk Král
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
TEST (Pavel)
Nevím jak je na tom ostatní software, ale já mám Spotify i ve...
Uložená hudba (Ron)
Jak je to u Spotify nebo i u Googlu když stahnu hudbu a pak přestanu...
Deezer (v950)
Deezer m jednu velku vyhodu ze sa da pouzivat na troch roznych...
Formáty (Martin)
Dobrý večer, v jakých formátech lze poslouchat na Spotify a Google?
Re: TEST: Spotify v Česku konkuruje Hudbě Naplno od Googlu, nabízí lepší aplikace a hudbu zdarma (Otakar Schön)
formát je uživateli skrytý, hudbu je možné poslouchat v mobilních...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama