To nejlepší nakonec, říká se. A když si to správně zařídíte, platí to. V mém případě to znamenalo navštívit v poslední den na CES Heureka park a uzavřenou prezentaci novinek HTC, které citelně vylepšilo svůj systém virtuální reality HTC Vive. Tak unesený jsem nebyl ani z nejlepších sluchátek a reprosoustav, které jsem ve Vegas mohl vyzkoušet.

Skvělý den začal překvapením z akademické sféry. V Heureka parku plném zajímavých technologií i nesmyslů jsem narazil na stánek Future Worlds, start-upu ze Soupthamptonské univerzity. A během chvíle jsem se stal šimpanzem.

Plakát na stánku lákal: "Jestli máte deset minut, nechte se opásat a vyzkoušejte si to sami." Vyzkoušel jsem, i když to znamenalo obléknout si "podprsenku" a nechat pány z univerzity navléknout mi senzory i na horní část stehen. Systém SharkStream, který lidé z Future Worlds prezentovali s pomocí desítek senzorů, umí nahradit obleky pro snímání pohybu a funguje v reálném čase.

Senzory jsem měl všude, na trupu, rukou, nohách, včetně dlaní a chodidel. Díky tomu systém věrně přenášel, co jsem dělal, na obrazovku. Ukázka byla jednoduchá – mohl jsem se pohybovat jako voják, fotbalistka nebo lidoop. A lidoop byl samozřejmě nejlepší. Celou dobu jsem si říkal, jak by se tato technologie dala využít ve spojení s virtuální realitou. Systém ještě není dokonalý, při prudších pohybech se mi povedlo rozpojit jeden kabel, jednou bylo nutné zopakovat krátkou kalibraci, postavy měly příliš dlouhé paže, ale to jsou jen detaily - celkový dojem byl vynikající.

Future Worlds z vás udělá vojáka, fotbalistku nebo šimpanze
Future_Worlds_z_vas_udela_vojaka_fotbalistku_nebo_simpanze.png

3D zvuk ze soundbaru

Britská univerzita měla na svém pidistánku ještě jedno překvapení. 3D soundbar v nemoderním dřevěném boxu. Technologie uvnitř ale byla supermoderní. Už dnes je možné koupit soundbar s prostorovým zvukem, který pracuje s odrazem zvuku od stěn. Tady ale za mnou žádné stěny nebyly, přesto systém fungoval spolehlivě a já jsem slyšel zvuk všude kolem sebe, přesně lokalizovaný – ve výstavní hale s tisíci lidmi a spoustou hluku. I tato technologie má potenciál ve virtuální realitě - zbavili bychom se nutnosti používat sluchátka.

O přesnou lokaci zvuku, bez ohledu na místo, kde se posluchač vyskytuje, se stará kamera, na CES to byl Kinect pro Xbox One, který umí sledovat i vzdálenost od kamery. Otázkou je, jak by si systém poradil s větším počtem lidí, na televizi se třeba dívá celá rodina. Ale už samotná existence takové technologie je úžasná a není divu, že její vývoj probíhá i ve spolupráci s vývojovým oddělením BBC. Stejně tak není překvapivé, že se o 3D soundbar a možnosti licencování na CES zajímali zástupci velkých firem světa spotřební elektroniky.

3D soundbar

HTC Vive s příslušenstvím v ruce

Úplně poslední akcí na CES pro mě byla prezentace HTC Vive. Nečekal jsem moc, Vive jsem dlouho používal, hry znám… Nemohl jsem se více mýlit. HTC na CES představilo dvě novinky. První je nový systém sluchátek integrovaných do popruhů, které Vive drží na hlavě. Je to podobné tomu, jak fungují sluchátka na konkurenčním Oculu, ale osobně mě to nijak nepřesvědčilo. Zato HTC Vive Tracker, který lze přidělat na libovolné příslušenství, které se potom objevuje ve virtuální realitě s přesným přenesením pohybu, to je něco jiného.

HTC Vive Audio Strap

A nejde jen o fantastické repliky zbraní, které mají i hmotnost svých reálných vzorů. Samozřejmě že střelba po útočnících z realistické zbraně se zpětným rázem a batůžkem, který vás kopne, když obdržíte zásah, je fantastická zábava. Ale s Vive Trackerem toho jde udělat mnohem více. Třeba ho můžete přidělat ke golfové holi nebo baseballové pálce. Z HTC Vive se pak stane špičkový simulátor použitelný při tréninku různých sportů.

dav

Na CES jsem si vyzkoušel i rukavice Noitom Hi5, které do virtuálního prostředí přenesou věrně pohyby prstů. Ano, bez problémů můžete virtuálně ukázat prostředníček, to funguje. Kromě toho ale také můžete brát věci do ruky, házet s nimi… Funguje to lépe než s ovladačem v ruce, je to přirozenější, i když software použitý pro ukázku nebyl nijak propracovaný a interakce s objekty postrádala stoprocentní přesnost, na rozdíl od samotného převedení pohybů.

Ve stejné kóji jsem si pak mohl vyzkoušet také cestu lidským tělem nebo vytváření vlastního animovaného příběhu. Při tvorbě příběhu o setkání astronautů s mimozemšťanem mi pak hodně chyběl dříve popsaný SharkStream, který by mi dal větší možnost vyjádřit postavy pohybem celého těla.

Dotyková rukavice pro HTC Vive
Dotykova_rukavice_pro_HTC_Vive.jpg

Vive na pomoc hasičům

Absolutní vrchol nicméně přišel nakonec. Ústav pro výzkum inteligentních systémů a inovace australské Deakin University ve spolupráci s HTC ukazoval systém Flaim Trainer. Výukový simulátor pro hasiče, který Vive Tracker umístil do ústí hasičské proudnice. Celý systém obsahuje nejen Vive a "hadici", ale také vyhřívanou bundu a rukavice a naviják, který simuluje působení proudu vody – má tah až 100 kilogramů, takže i se mnou pěkně cukl, když jsem spustil proud vody na hořící kuchyň.

Zajímavé je, že původní verze systému, který se veřejně představil v prosinci 2015, používal Oculus Rift, ale přešel na Vive právě díky možnosti sledovat příslušenství v prostoru a možnost sledovat pohyb uživatele v prostoru, i když to druhé je vlastnost, kterou nově nabízí i Oculus.

Flaim Trainer simuluje zásahy hasičů
Flaim_Trainer_simuluje_zasahy_hasicu.jpg

Celý systém reaguje na virtuální prostředí: pokud se přiblížíte k ohni, začne vás bunda vařit zaživa. Tentokrát to ale není proto, aby si hráči užili intenzivnější zábavu, ale proto, aby se hasiči naučili správně chovat v rizikových situacích. Vývoj systému ostatně podporuje americká společnost General Dynamics, která dodává služby americké armádě, Úřadu pro národní bezpečnost a dalším bezpečnostním složkám, takže je to skutečně více než jen hračka.