reklama
reklama
16. 4. 2012 | poslední aktualizace: 16. 4. 2012  13:51
Google: Svoboda webu ohrožena

Internet už není tak svobodný i kvůli Facebooku, varuje spoluzakladatel Googlu Brin

Internet už není tím svobodným prostorem bez hranic, jakým dříve býval. Snaha vlád čím dál víc kontrolovat své občany a vznik uzavřených enkláv jako Facebook nebo Apple napomáhá vzniku bariér a brzdí inovaci, říká v rozhovoru pro Guardian spoluzakladatel Sergey Brin.
Čtěte více o: Google | osobní údaje | internet | Facebook | Apple | cenzura
Zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin
Zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin
foto: Archiv

Základní principy otevřenosti a svobodného přístupu, které provázely internet od jeho vzniku, jsou dnes ohroženy více než kdykoliv v minulosti. Tvrdí to spoluzakladatel vyhledávacího gigantu Google Sergey Brin.

"Po celém světě se proti otevřenému webu spojují velmi vlivné síly, kterých se obávám víc než kdy dříve,“ řekl Brin. „Je to děsivé,“ dodal.

Hrozba podle něj přichází s kombinací snahy vlád čím dál více kontrolovat přístup a komunikaci občanů, pokusů zábavního průmyslu bojovat s pirátským šířením obsahu a rozmachu uzavřených enkláv jako Facebook nebo Apple, které přísně kontrolují, jaký software se na jejich platformu dostane.

reklama

Osmatřicetiletý miliardář, jehož rodina uprchla ze Sovětského svazu před antisemitismem, je považován za hlavního hybatele částečného stažení Googlu z čínského trhu v roce 2010. K tomu došlo právě kvůli obavám z cenzury a kyberútoků ze strany čínské vlády. Brin si podle svých slov ještě před pěti lety nedokázal představit, že by Čína nebo jakákoliv jiná země dokázala efektivně omezit internet na delší dobu. Současnost ale ukazuje, že se mýlil: „Myslel jsem, že jakmile byl džin vypuštěn z lahve, už není možné vrátit ho zpět. Teď se však zdá, že to ve skutečnosti možné je.“

Balkanizace webu

Největší starosti Brinovi sice působí cenzura a omezování internetu ze strany Číny, Saúdské Arábie, Íránu, ale zároveň varoval před vzestupem společností jako jsou Facebook a Apple. Ty mají vlastní uzavřené systémy a plnou kontrolu nad svými uživateli. Jejich přílišný rozmach by mohl zadusit inovaci a web "balkanizovat".

„Máme mnoho co ztratit, např. všechny informace obsažené ve webových aplikacích nejsou viditelné pro vyhledávací roboty. Prostě je nemůžete najít,“ říká vlivný miliardář.

Brinova kritika Facebooku však vzbuzuje určité pochybnosti. Tento rival Googlu se připravuje k primárnímu úpisu akcií, jehož hodnota podle odhadů dosáhne 100 miliard dolarů a zároveň má ve své síti polovinu všech Američanů připojených na web a více než 800 milionů uživatelů na celém světě. Brin řekl, že by spolu s Larry Pagem nebyli schopni založit Google, pokud by v prostředí internetu dominoval web jako Facebook. „Musíte hrát podle jejich pravidel, která jsou velmi svazující,“ řekl. „Za to, že jsme mohli vyvinout náš vyhledávač vděčíme tomu, že web byl tak otevřený. Když pak vytvoříte příliš mnoho pravidel, zbrzdíte tím pokrok a inovaci.“

Kritizuje Facebook za to, že neumožňuje uživatelům pohodlně převést jejich data do jiných služeb. Zatímco Facebook podle jeho slov "vysává  z Gmailu kontakty už mnoho let". Brin si také uvědomuje, že někteří lidé se obávají  toho, jak velké množství jejich dat je v dosahu amerických úřadů. Řekl, že jsou pravidelně nuceni předávat vládě data o uživatelích, kteří se to v některých případech ani nedozvědí. „Hodně se snažíme bojovat, mnoho z těchto požadavků se nám daří odmítat. Bohužel nemůžeme mávnout kouzelnou hůlkou a uniknout tak z dosahu americké legislativy. Tak děláme alespoň všechno proto, abychom data našich uživatelů ochránili.“

Problémy Googlu

Jenže samotný Google už byl mnohokrát popotahován úřady za necitlivé nakládání se soukromými daty svých uživatelů. Například v současnosti v rámci bezpečnostních opatření, která mají odlišit reálné lidi od takzvaných robotů, musejí uživatelé opisovat domovní čísla z Google Maps. Má to být alternativou ke stávajícím bezpečnostním kódům - tzv. CAPTCHA.

Stejné domovní číslo se najednou zobrazí lidem po celém světě a když se číslo opsané do ověřovacího pole shoduje s většinou ostatních, je uživatel vpuštěn. Občanská sdružení to považují za vážné narušení soukromí. V deníku The Telegraph firmu Google obviňují, že zneužívá fotografie domů pro své vlastní zájmy a zlepšuje si tak databázi v Google Maps.

Podle oficiálního vyjádření společnosti se domovní čísla používají pouze v 10 procentech ověřovacích kontrol a nehrozí žádné nebezpečí pro soukromí uživatelů neboť snímky čísel jsou vyříznuty velmi těsně. Navíc jsou pořízeny z veřejně dostupných míst, bylo by tedy obtížné proti jejich použití právně bojovat.

Brinův komentář přichází v době zostřující se války o nadvládu nad internetem, které se účastní vlády, firmy, armádní stratégové, aktivisté a hackeři.

Od snahy Hollywoodu protlačit zákony umožňující zavírat pirátské weby, po plány britské vlády na monitorování sociálních médií, je původní étos otevřenosti a svobody, prosazovaný internetovými průkopníky, ohrožen hned na několika frontách.

V Číně, která má nejvíce uživatelů internetu na světě, vláda nedávno zavedla pravidla vyžadující používat na webu reálnou identitu. Snaží se tak dostat pod kontrolu bouřlivou komunitu mikroblogerů. V Rusku se ozývají podobné hlasy, volající po spoutání blogosféry, která stojí za vlnou protestů proti Vladimiru Putinovi. V Íránu má dokonce v létě vzniknout zcela izolovaný "národní" internet.

Autoři: Jan Růžička
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
http://stopvlade.unas.cz?s=D (StopVlade2012)
Podporte prosim iniciativu "Stop Vlade" na www.stopvlade.unas.cz?s=D...
Nevhodný příspěvek ()
Tento příspěvek byl redakcí označen jako nevhodný.
Aj doba sa zmenila (EÚ Federál)
Aj v sociálnej sieti GOOGLE+ je na 1 mieste všetko. Facebook nemusím,...
Svoboda ducha,ta je nade vše.... (Pavel.Havlík)
....Taková je realita : http://www.facebook.com/media/set/?set=a.278947542151356
Už ani Google nevyhledává tak dobře jako dříve (anonym)
Dříve jste se dostali k jádru pudla celkem hned ale nyní máte...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama