Za poslední rok se trh s tablety radikálně proměnil, vyplývá to ze zprávy Petera Kinga ze společnosti Strategy Analytics. Polepšil si hlavně Android a naději mají i zařízení s Windows, skoro polovinu svého původního podílu ztratil Apple. Spíš než problémy s prodeji iPadu to ale způsobil obrovský úspěch androidích tabletů – co se absolutních čísel týče, není na tom Apple tak špatně.

Zpráva srovnává počty tabletů odeslaných prodejcům a celkový podíl na trhu podle operačních systémů. Údaje jsou z druhého čtvrtletí roku 2012 a 2013 a týkají se opravdu jen tabletů, ne čteček elektronických knih ani konvertibilních laptopů. Zahrnují ale pochopitelně i neznačková „no-name“ zařízení, a právě ta operačnímu systému od Googlu významně zvyšují podíl.

V roce 2012 už sice Android vedl v počtu odeslaných kusů i tržním podílu, čísla ale byla velmi vyrovnaná. Apple obsadil 47,2 % trhu, Android 51,4 procenta. Windows s půlprocentním podílem neměly šanci, necelé jedno procento trhu dobylo BlackBerry.

Výsledky druhého čtvrtletí tohoto roku už jsou ale výrazně odlišné. Podíl Applu se snížil na 28,3 %. Android jasně dominuje se 67 % a polepšily si i Windows, jejichž podíl vzrostl o čtyři procentní body na 4,5 procenta. Tabletů se systémem BlackBerry sice prodejci objednali asi sto tisíc kusů, více než minulý rok, jeho podíl ale klesl skoro na nulu – dvě desetiny procenta.

Tržní podíl ovšem neodráží prodeje, respektive počty objednaných kusů. iPadů sice k maloobchodníkům doputovalo méně (14,6 milionu oproti 17 z minulého roku), ale hlavní změnou jsou skoro dvojnásobné objednávky tabletů s Androidem (34,6 oproti 18,5 milionu). Celkově prodejci odebrali skoro 52 milionů kusů, o patnáct milionů více než ve stejném období před rokem.

Také zařízení s Windows začínají být konkurenceschopná. Ve druhém čtvrtletí 2013 jich Microsoft a jeho partneři dodali 2,3 milionu. Další nárůst můžeme očekávat i u tabletů s Windows RT, Microsoft totiž nedávno celkem radikálně snížil cenu. Jiné systémy než tyto tři v podstatě nemají šanci, BlackBerry se nedaří ani na trhu telefonů s novým systémem BB10.

Za růstem stojí také oblíbenost levných, neznačkových tabletů. 36 z celkových 52 milionů zařízení tvoří tablety značkové, od výrobců, jako jsou Asus, Google nebo Samsung – to je oproti minulému roku nárůst skoro o polovinu. Popularita levných no-name tabletů ale roste a na prodejích se významně podílí.