reklama
reklama
5. 5. 2014 | poslední aktualizace: 7. 5. 2014  15:53
Google a uživatelé jako reklamní produkt

"Google má velkou moc, ale kdo jiný by se s ní vypořádal tak dobře?" ptají se lidé z Googlu

Snad žádná jiná firma ve světě technologií nemá aktuálně tolik nepřátel a tak špatný obraz v diskusích. Terčem zášti není Google jen v San Francisku a okolí, ale skoro všude. A firma si za to může sama - je příliš mocná a moc to nezvládá.
Čtěte více o: Google | reklama | kontroverze | ChromeOS
Google Plex - Sídlo Googlu v Mountain View
Google Plex - Sídlo Googlu v Mountain View
foto: Otakar Schön

„Don't be evil and do everything for the user“ – nedělejte špatné věci a uživatele mějte na prvním místě… Mantra, která měla Google zachránit od toho, aby se stal druhým Microsoftem, nefunguje. Google je stále častěji v centru kontroverzí a žalob. Podobně jako ještě před několika lety Microsoft.

Negativní obraz firmy se nelíbí celé korporaci, vadí i konkrétním Googlerům, kteří se snaží zvrátit obecné vnímání Googlu i na sociálních sítích. Moc se jim to ale nedaří. Titulek článku jsem vzal z diskuse s Andrewem Shebanowem, který v Googlu pracuje na službě Google Music. Je typický pro uvažování Googlu. A je to demagogie.

reklama

Andrew argument o tom, že Google zvládá svou obrovskou moc lépe, než by to zvládla jiná velká korporace, použil, když jsme spolu diskutovali na Google+ pod odkazem na příspěvek jiného Googlera, který se snažil vysvětlit, že uživatelé Googlu nejsou produktem, ale skutečnými uživateli, o které se Google dobře stará.

Tvrzení tak není oficiální politikou Googlu, ale je to argument, který jsme od lidí z Googlu slyšeli už mockrát. Pokaždé, když narazíme na negativní aspekty fungování Googlu. Na jeho razantní vstup do nových odvětví sponzorovaný zisky z internetové reklamy, na omezování dostupnosti svých služeb a produktů na regionální úrovni, na téměř monopolní postavení v internetovém vyhledávání…

„Google není dokonalý, ale nikdo by to nezvládal lépe než my,“ je strašně nebezpečný argument. Diktatura není dokonalá, ale naši občané mají jistou práci a ulice jsou bezpečné… Chtělo by se cynicky reagovat.

Stejně „podezřelé“ je tvrzení, že Google díky informacím o svých uživatelích může nabízet mnohem lepší služby než kdokoliv jiný. A i když je na první pohled logické, že cílená reklama v podání Googlu může fungovat jako přidaná hodnota pro uživatele, personalizace všeho může být ve výsledku extrémně omezující a otravná.

Ale dost obviňování bez argumentů. Google není v jádru špatný, ale jeho moc je nepopiratelná, stejně jako fakt, že ji firma může snadno zneužít a že už nyní může negativně ovlivňovat uživatele. Příkladů by se našlo…

1) Google vydělává hlavně na reklamě

Tvrzení, že produktem Googlu jsou jeho uživatelé, je v jádru pravdivé. Google vznikl jako skvělý vyhledávač informací na internetu, ale jádro jeho byznysu je ve zobrazování reklamy na vlastních stránkách i kdekoliv, kde majitelé stránek nasadí reklamní kódy Googlu.

Google potřebuje oči uživatelů, aby měl co prodávat, aby firma rostla, aby investoři byli spokojení. Zatím se to daří, ale růst zpomaluje, a co se stane, až Googlu poprvé klesne obrat z reklamy?

Protiargument Googlu je dobře zvolený, zvláště když mluví s novinářem: „Ale to samé děláte vy – živí vás reklama.“ Touché. Živí nás reklama a stejně jako Google můžeme argumentovat tím, že kdybychom svou práci dělali špatně, nikdo by nás nečetl. Stejný argument používá i Google, ale… Googlu téměř není kam utéct, alespoň ne v oblasti vyhledávání. I spousta hlasitých kritiků Googlu používá Google Search, protože dává viditelně relevantnější výsledky než konkurence.

2) Uživatelé nemají nárok na podporu

Mluvili jste někdy s někým na zákaznické lince Googlu? Až najdete telefonní číslo, na které se mohou obrátit uživatelé služby Google Search, dejte mi prosím vědět. Uživatelská podpora Googlu je tragická, neexistující. Firma nabízí různé nástroje pro automatické reportování chyb, formuláře pro zaslání zpětné vazby, e-mailové diskuse… ale hodně štěstí, pokud chcete dostat odpověď.

Myslíte, že s hardwarem je to lepší? Stačí se podívat na chromebooky – podporu k nim poskytují výrobci, ne Google. Google se ani nenamáhá k aktualizacím systému napsat pár řádek s informací o změnách, které přinášejí. Na webu možná najdete hlášení „opravy chyb, zvýšení výkonu, nové funkce“. Přesně takhle. Konkrétní změny si můžete dohledat v changelogu – dokumentu určeném pro vývojáře, bez rozumné struktury… V podstatě bez šance objevit reálné informace.

Výjimka? Firemní zákazníci. Google Apps a hlavně reklamní služby jsou dostupné včetně zákaznické podpory, u reklamních služeb je k dispozici i oficiální podpora v českém jazyce. Uživatelům Google Apps pak jsou k dispozici i smluvní partneři, jako je NetMail nebo AppSatori.

3) Google ví příliš

Možná nejcitlivější problém Googlu je obrovské množství informací, které má k dispozici. Stále platí, že soukromé informace o uživatelích nepředává Google nikomu, pokud nemá soudní příkaz, a tak fungují všechny firmy, které spravují uživatelská data. Ale pokud jde o samotný Google, firma dostupné informace dokáže vytěžit na maximum. Někdy ku prospěchu uživatele, někdy proti jeho zájmům.

Konkrétní příklad? Vlastně věc, která by neměla vadit, ale… Google je aktuálně jediný poskytovatel obsahu na internetu, který se nenechá obelstít jednoduchými nástroji na obejití regionálních zámků. Zatímco Hulu, Netflix nebo Amazon Prime fungují s VPN nebo změnou DNS záznamů i z Česka, jako by se vaše domácnost vydala na výlet do USA.

Google ví, kdo jste a kde jste, bez ohledu na vaši IP adresu. A máte smůlu, nestáhnete si ani „zahraniční“ aplikace. U Applu a Microsoftu stačí změnit zemi v nastavení systému, nepotřebujete ani VPN.

Jenže co bez Googlu a bez osobních informací? Bez nich by nefungoval skvělý Google Now. A konkurence? Ta se snaží získat maximum informací také, ale třeba Microsoft na to aktuálně jde opatrněji, ví, co riskuje, takže Cortana, jeho konkurence pro Google Now, se raději ptá a nabízí rychlý přehled toho, co o vás ví. Ale i Microsoft se spálil, četl totiž e-maily uživatelů, minimálně v jednom zveřejněném případě, kdy díky obsahu soukromé komunikace odhalil zdroj úniků informací z firmy.

4) Google neumí zapomínat, ani nesmysly

S předchozím problémem souvisí fakt, že Google jednou získané informace nechce pustit, a ovlivňuje s jejich využitím všechny své služby. Nepříjemné to je, když občas půjčíte zařízení dětem nebo někomu jinému, a pak se nestačíte divit, co vám Google nabízí ve vyhledávání nebo ve výběru hudby.

I bez půjčování se může Google „zbláznit“, stačí, abyste měli ve své hudební sbírce pár českých alb, a hned vám bude nabízet český popík… A není možnost se toho zbavit, nebo jen velmi pomalu odmítáním každé nabízené skladby.

Stejně tak i snaha maximálně přizpůsobit nabídku úzce projevovaným zájmům může mít za výsledek nepoužitelnou službu. Zatímco Google Music Unlimited mi nabízí v náhodném přehrávání neposlouchatelnou českou hudbu, Google News mi nabízí zprávy, které mě sice úzce zajímají, ale nic jiného. Po letech používání Google News na personalizované stránce nenajdu nic, co by se netýkalo Windows, iOS a Android. Plus, naprosto nepochopitelně, články o cenách benzinu v Michiganu nebo kde.

Určitě, můj problém, problém Googlu ale je, že nikde není tlačítko „Reset“, možnost upravit preference, vymazat evidentně nefungující nastavení algoritmů, které obsah vybírají. Co třeba alespoň možnost odmítnout návrhy hudby v záložce „Okamžitý poslech“?

S reklamou je to podobné, personalizovaná reklama je fajn, ale pokud před svatbou hledáte prstýnky, nebude vás moc bavit, když budete koukat na reklamu klenotnictví ještě půl roku po svatbě. Nebo na dětské kočárky, pleny… Setrvačnost „personalizované“ reklamy je příliš velká, takže většinu času vůbec nefunguje. To, jaká reklama se zobrazuje, je ale možné nastavit překvapivě podrobně na této stránce. (Díky za upozornění Martinovi Bartošovi z Google+.)

 

5) Google omezuje své obchodní partnery

Nakonec jeden korporátní problém současného chování Googlu. Na jedné straně pro uživatele výhodnou součástí taktiky Googlu je, že výrobcům telefonů jasně stanoví, jaké aplikace a kde musí ve svých telefonech mít, aby mohli používat podporovanou verzi Androidu se službami Googlu.

Problém, kvůli kterému Google čelí žalobě, je ale v tom, že je to nabídka všechno, nebo nic. Nejen u konkrétních telefonů. Výrobce, který chce používat Android se službami od Googlu, nemůže vyrábět telefon s volně dostupným Androidem AOSP a upravenými službami.

Ještě jednou – pro uživatele to je výhoda, telefony s Androidem se pak chovají předvídatelně, ale pro byznys výrobců telefonů? Rozhodně omezené. Další omezení se týká Chrome OS. Je to Google, kdo brání prodeji notebooků a stolních počítačů s Chrome OS v Česku a dalších „nepodporovaných“ zemích.

Co s tím?

Kdo by měl mít takovou moc, jakou má Google? Asi nikdo. A jak to regulovat? Uživateli. Google umožňuje stáhnout si svá data a odejít, ale je to přístup vše, nebo nic. Aby Google byl zase ten hodný strýček, co nosí pěkné dárky, měl by nabídnout mnohem větší kontrolu nad tím, jaké informace má, a co s nimi může dělat.

Varianta, že by se Google zmenšil a přestal se snažit tolik vydělávat, je samozřejmě nereálná. Produkty Googlu, Applu, Microsoftu či Facebooku a dalších velkých firem ale můžete používat dál z prostého pragmatismu. Nemusíte být fanoušek, nemusíte se vším souhlasit. Fakt je, že jsou si ve svých cílech i prostředcích hodně podobné.

A bez ohledu na to, že lze fungování Googlu v netechnických oblastech leccos vyčítat, pustím se teď s radostí do testování Google Glass. Bez přispění Googlu – komunikace s veřejností ani s novináři Googlu moc nejde. Je to škoda a vlastně hlavní důvod negativního vnímání firmy. Kdyby Google vystupoval pokorněji, více komunikoval a vysvětloval, neměl by mezi částí internetového publika pověst, jakou měl Microsoft v devadesátých letech.

Autoři: Otakar Schön
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
to nastaveni zobrazovane reklamy nefunguje :-/ (anonym)
cituji: Nastavení reklam Jsou zakázány soubory cookie Zdá se,...
Silně negativistický článek (Petr)
Článek obsahuje pravdivé informace, ale je silně nevyrovnaný......
Re: "Google má velkou moc, ale kdo jiný by se s ní vypořádal tak dobře?" ptají se lidé z Googlu (anonym)
V prasárnách rozhodně Google mnohokrát překonal MS i s Applem...
pripomina mi vas prispevek moji reakci pred (anonym)
pripomina mi vas prispevek moji reakci pred cca 12 - 15 lety :D...
Re: Silně negativistický článek (Otakar Schön)
Porovnávat Google a MS jde z prostého důvodu, oba mají pozici...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama