Bylo mi možná šestnáct, když jsem Mortal Kombat viděl a hrál poprvé. Byl to vůbec první díl, ve kterém bylo jen sedm hratelných postav doplněných o čtyřrukého Gora, zeleného nindžu Reptila a hlavního padoucha, kouzelníka Shanga Tsunga.

Mortal Kombat se tehdy vymykal tomu, jak vypadaly videohry. Bojovníci nebyli hezky nakreslení, místo toho autoři zdigitalizovali videonahrávky pohybů herců. I díky tomu vynikla brutalita hry, ve které se nešetřilo krví, utrženými hlavami a srdci vyrvanými z hrudi poražených protivníků. Mortal Kombat se drží tradice a dělá to skvěle.

Příběh ve hrách, ve kterých jde jen o to, jak co nejefektivněji zbít/zabít soupeře, není zrovna důležitý, což ukázal i docela špatný pokus o zfilmování Mortal Kombatu. Střet různých světů, starých bohů s lidmi, je jen zástěrka, která dává autorům hry možnost obdařit postavy fantastickými útoky plnými magie a nadsázky.

Mortal Kombat X ale přece jen ukazuje, že když vezmete mytologii akční videohry s nadhledem a přidáte trochu rodinných pout, vznikne skvělá zábava. Mortal Kombat X staví na předávání štafety. Původní lidští bojovníci, kteří se účastnili turnajů Mortal Kombat, aby uchránili zemi před vpádem démonů, už pomalu odcházejí na odpočinek a nastupuje nová garda. Jendou z nových postav je přitom dcera dvou veteránů. Herce Johnnyho Cage a speciální agentky Sonyi Bladeové.

Mortal Kombat X je plný násilí a zábavy

Cassie Cage po tatínkovi podědila jeho speciální útok – úder do rozkroku. Trochu si ho ale pozměnila: útočí oběma rukama a říká tomu louskáček. A potřebu uznání obecenstva uspokojuje Cassie v průběhu své fatality – poraženému soupeři urazí obuškem čelist a následně si s ním pořídí selfie, kterou hned vyvěsí on-line.

Příběh hry, rozdělený do několika kapitol, bude pro nové hráče zmatený, ale díky nadsázce, s níž ho tvůrci pojali, je minimálně nebude nudit. I když je tedy může, stejně jako celá hra, množstvím násilí zhnusit.

Součástí příběhu jsou klasické bojové scény, souboj na tři kola proti různým protivníkům, ale také novinka – scény ovládané včasným stiskem tlačítka na klávesnici nebo herním ovladači. Tato část hry naštěstí neovlivňuje směřování příběhu, jen osvěžuje rytmus hry.

Rovnou do tělocvičny

Příběh není paradoxně nejlepší způsob, jak se se hrou seznámit. V jeho průběhu se totiž rychle střídají postavy, které hráč ovládá. A to znamená nutnost rychle měnit styl a hlavně se naučit speciální údery a jejich kombinace pro každou postavu. Zvládnutí celého arzenálů úderů je důležité, bez toho se na střední obtížnost nedá vyhrávat. Hra sice ráda po stisku pauza ukáže aktuálně dostupné kombinace s přesným sledem stisku tlačítek pro jejich vykonání, ale bez tréninku to nejde.

V tom je vlastně celé kouzlo Mortal Kombatu – pod fasádou plnou krve a násilí a lámajících se kostí je propracovaný systém. Je jednoduché začít se prát, stačí mačkat jedno ze čtyř tlačítek pro útok, občas blokovat… Ale efektivita v boji pramení ze správného načasování a kombinací speciálních úderů a chvatů.

Aby to autoři hry ještě zkomplikovali, přidali do už desátého „hlavního“ dílu své série každé postavě tři varianty, které se zásadně liší v nabídce speciálních pohybů a s tím spojené vítězné strategie. K tomu přidejte nutnost sledovat ukazatel energie, zdraví a speciálních útoků a máte co dělat.

Onen ukazatel speciálního „rentgenového“ útoku je obzvlášť důležitý. Po jeho naplnění můžete spustit útok, který nepříteli, pokud jej nezablokuje, sebere i více než třetinu zdraví, navíc v dramatickém provedení. Kombinaci úderů totiž hra zobrazuje v režimu rentgenu, takže detailně vidíte, co se děje s kostmi a vnitřními orgány nešťastníka, který proti vám stojí.

Hra některé speciální pohyby včetně fatalit zpřístupňuje i nováčkům díky jednoduchým kombinacím tlačítek. Fatality, které dříve vyžadovaly sekvenci pěti a více tlačítek, zvládnete současným stiskem dvou tlačítek, stejně jako rentgenový útok.

Mortal Kombat X

Technické nedodělky

Jednoznačné nadšení z Mortal Kombatu (alespoň z mé strany) kazí několik technických problémů. Při instalaci asi 17 GB dat hry ze služby Steam jsem si liboval, jak si autoři dali záležet, když umožnili hru spustit už po stažení pár set megabajtů dat. Jako první je možné se pustit do zápasu dvou odvěkých nepřátel – Sub-zera a Scorpiona. Lepší úvodní dvojice neexistuje, dva bojovníci s nadpřirozenými schopnostmi patří k Mortal Kombatu od prvního dílu.

Během jednoho týdne jsem ale stáhl gigabajty dalších dat a tentokrát jsem musel čekat hodiny, než šlo hru znovu spustit. Autoři rychle upravují nedostatky, které komplikují on-line hraní a další chyby, které se do rozsáhlé hry dostaly. Je to k vzteku.

Nepříjemné jsou také grafické přechody v příběhovém režimu. Videosekvence jsou v nižším rozlišení a mají mnohem méně detailů než bojovníci a prostředí v samotné hře. Přechody tedy vyloženě tahají za oči, zvláště pokud hrajete ve vyšším rozlišení, než je FullHD (to přitom zvládnou i slabší herní stroje).

Nepříjemný je také systém odemykání informací o dalších speciálních pohybech, sekundárních fatalitách a brutalitách, což je další způsob, jak ošklivě dorazit poraženého protivníka. K tomu totiž potřebujete měnu Koins, kterou získáváte za průchod hrou. Nové věci si můžete koupit v Kryptě, ale nikdy nevíte, co vlastně dostanete, je to taková loterie. Můžete získat všechno a hned, ale to znamená, že budete muset zaplatit k ceně hry (1000 Kč na PC, 1600 Kč na nové konzole) dalších 20 dolarů. Ne díky.

Ale to by možná stačilo. Pokud vás popis brutálního násilí neodradil, pusťte se do toho. Kromě příběhu a zápasů proti libovolnému soupeři vás čeká také hraní s přáteli u jedné obrazovky nebo hraní on-line. A přes kritiku technických problémů na startu hry si Mortal Kombat pozornost zaslouží.

Mortal Kombat X je plný násilí a zábavy