Microsoft v této generaci herních systémů ztrácí. Náskok Xboxu 360 proti PlayStation 3 se ztratil, Microsoft odradil spoustu hráčů špatnou komunikací a poslední dva roky se marně snaží ztrátu dohnat. Prodeje PlayStation jsou dvojnásobné a Sony odskočilo výkonem ještě dál představením PlayStation 4 Pro a PS VR. Teď je řada na Microsoftu.

Výrobce Xboxu už téměř před rokem oznámil, že připravuje „herní bestii“ s obrovským výkonem a vyšší cenou. Scorpio skutečně nabídne výkon 6 miliard operací za sekundu a 12 GB operační paměti, to ale není vše. Microsoft si nechal u AMD vyvinout procesor i grafický čip na míru tak, aby na něm co nejlépe fungovaly dnes používané herní platformy, jako je Unity, Unreal Engine nebo CryEngine.

Projekt Scorpio

Hardwarová výbava Scorpia odpovídá počítači s grafickou kartou na pomezí Radeonu 470 a Radeonu 480, což jsou karty s cenou 5 až 6 tisíc korun a celkovou cenou někde kolem 25 tisíc korun. Reálný výkon konzole ve hrách by ale měl být díky optimalizaci citelně vyšší, srovnatelný s výkonnými stroji s grafickými kartami GeForce 1070, v některých případech na úrovni ještě vyššího modelu GeForce 1080. To jsou počítače s cenou mezi čtyřiceti a padesáti tisíci korun. Tento odhad přitom není oficiální stanovisko Microsoftu, ale názor člověka, který jako první Scorpio viděl v akci mimo Microsoft a jeho partnery.

Kritik jako první kontakt

Projekt Scorpio se odhalil netradičním způsobem. Microsoft ukázal hotový hardware a první ukázku hry pro Scorpio svému největšími kritikovi, Richardu Leadbetterovi z Digital Foundry. Microsoft věděl, co dělá. Leadbetter, který se svým týmem detailně zkoumá rozdíly mezi videohrami na různých konzolích a hrách, si ze Scorpia odnesl nadšené dojmy. A to i přes to, že procesor nové konzole vychází ze starší technologie, než je nedávno oznámený a v mnoha ohledech revoluční Ryzen od AMD.

Protože se Leadbetter soustřeďuje na technické analýzy videoher a herního hardwaru, zabývá se ve svých textech a videu věnovaných Scorpio technologiím za jednoduchými čísly, která Microsoft zveřejnil.

Procesor konzole je založený na architektuře „Jaguar“, kterou používá Xbox One i PlayStation 4, na první pohled nabízí hlavně navýšení pracovní frekvence. Vidět už ale není, že inženýři Microsoftu a AMD vložili do procesoru hardwarový akcelerátor instrukcí DirectX 12, které u her slouží jako prostředník mezi softwarem a hardwarem.

Výsledkem je zjednodušení práce procesoru při přípravě dat pro grafickou kartu z tisíců instrukcí na 11 (slovy jedenáct) a efektivní snížení zátěže procesoru na polovinu u titulů, které staví na DirectX 12 – například u Forzy, Battlefieldu nebo Gears of War.

Překvapení přinesla grafická část konzole. Leadbetter při svých odhadech výbavy očekával grafický čip se spoustou výpočetních jednotek a nižším taktem. Microsoft místo toho nabízí jen o čtyři výpočetní jednotky grafického čipu více než konkurenční PlayStation 4 (ale 3× více, než jich má Xbox One), ale zvýšil jejich pracovní frekvenci na 1172 MHz. Aby takový čip uchladil, nasadí do projektu Scorpio chladič s odpařováním tekutiny a odstředivým ventilátorem.

Scorpio bude mít také spoustu rychlé paměti – 12 GB s propustností 326 GB dat za sekundu. Hry budou mít k dispozici 8 GB paměti, zatímco PS4 má pro hry 5 GB paměti, stejně jako základní verze Xboxu One. Více paměti znamená zejména možnost pracovat s detailnější grafikou.

Extrémní výkon bude možné využít dvěma hlavními způsoby. Microsoft nejvíce hovoří o hraní v Ultra HD rozlišení (4K), a to zejména v nativní podobě, kdy grafická karta každou sekundu vykreslí 30–60× osm milionů obrazových bodů. Druhým způsobem využití je běh her ve Full HD rozlišení, ale s vyšší snímkovou frekvencí a výrazně bohatší grafikou v podobě různých efektů, stínů, odlesků a detailů.

Třetí způsob využití pak nabídne virtuální, respektive rozšířená realita. Project Scorpio dostane obdobu PlayStation VR. Pravděpodobně půjde o stejnou technologii, jakou chce Microsoft od konce roku dostat na výkonná PC – tedy o headsety s cenou kolem 300 dolarů (10 tisíc korun) od výrobců, jako je Acer, Asus nebo Lenovo. Scorpio by si měl také rozumět se systémem rozšířené reality Hololens přímo od Microsoftu.

První náznak výkonu ve hrách

Microsoft zatím neoznámil žádné hry, které využijí výkon chystaného Xboxu (Microsoft hovoří o tom, že Scorpio patří do rodiny Xboxu). Richard Leadbetter měl pouze možnost vidět nejen samotný hardware, ale také Scorpio v akci na technologickém demu, které využívá technologii hry Forza 6 Apex (verze pro PC) přenesenou na Scorpio s náročnější grafikou určenou pro PC. V nastavení, které odpovídá grafické podobě Forzy 6 na Xboxu One zvládal prototyp Scorpia hru zobrazit v náročném nastavení s velkým množstvím automobilů v pevných 60 snímcích za sekundu s obrovskou rezervou v řádu desítek procent výkonu grafické karty i procesoru.

I při použití grafického nastavení, které odpovídá nastavení Ultra na PC, udržel Scorpio stabilní snímkovou frekvenci. Leadbetter právě tuto zkušenost porovnal s výsledky testování PC verze Forzy a dospěl k závěru o výkonu srovnatelném s počítačem s GeForce 1070 nebo 1080 – při testování se slabší grafickou kartou totiž počítač neudrží plynulost v těch nejnáročnějších sekvencích, to zvládne až výkonnější karta od Nvidie.

Projekt Scorpio

Zkušenosti Richarda Leadbettera potvrzují, z logických důvodů anonymně, také někteří vývojáři, kteří mají přístup k prototypům Scorpia. Díky optimalizaci je možné na prototypu spouštět hry s grafikou, která vysoce přesahuje možnosti grafických karet se stejnými specifikacemi. Scorpio má přitom podobně jako PlayStaiton 4 Pro k dispozici nástroje, jak do 4K rozlišení převádět hry, které zařízení renderuje v nižším rozlišení. Hovoří se také o snadném převodu PC kódu na Scorpio. Leadbetter ve svém textu na Eurogameru říká, že převedení hry, respektive technologického dema, založené na PC hře, běželo na Scorpiu za pouhé dva dny.

Čtyřnásobný výkon ve srovnání s klasickým Xboxem pak Scorpio využije také pro plynulejší běh her určených pro původní Xbox One i pro staré hry na Xbox 360 díky zpětné kompatibilitě. Podle Microsoftu Scorpio nenahradí Xbox One, ale doplní ho o prémiovou variantu, podobně jako to Sony udělalo u PlayStation 4 a PlayStation 4 Pro.

Otázky o hrách, designu a ceně

Jak bude projekt Scorpio vypadat, kolik bude stát nebo kdy přesně se začne prodávat, Microsoft neřekl – to si schovává na následující měsíce. Leadbetter ale něco naznačil: „Viděl jsem finální podobu, kterou MS ukáže na veletrhu E3, nemohu o tom ale mluvit. Můžu jen říct, že lidé budou mile překvapení.“

Odhadl také, že by Microsoft mohl prodávat Scorpio za cenu 499 USD, o sto dolarů více, než kolik stojí PlayStation 4 Pro. V přepočtu s DPH vychází tato cena na 15 tisíc korun, a to je na tak výkonné zařízení lákavé, i když ne tak jako „obyčejný“ Xbox One za šest tisíc.

O nabídce her Richard Leadbetter příliš nehovořil, ale je v podstatě jisté, že na Scorpio zamíří nová generace Forzy Motorsport a Crackdown 3. Microsoft má údajně také připravená nějaká překvapení. Velký prostor ale budou mít také hry nezávislých studií a vydavatelů – hovoří se o Red Dead Redemption 2 nebo fotbalové FIFA.