Destiny se za tři roky své existence stala fenoménem. Nová hra od studia Bungie, tvůrců Halo, čelila obrovským očekáváním, která v původní verzi nedokázala zcela naplnit. Přesto se prodalo 30 milionů kopií a průměrně hráči střílením a získáváním lepší výbavy strávili v Destiny 100 hodin – toto číslo je ale z roku 2015.

Destiny mohla být ještě větší, ale nedostala se k majitelům PC, byla pouze na konzolích. To se nyní změní. Verze pro Windows je vlastně největší změnou, kterou Destiny 2 přináší. Základy hry totiž zůstaly stejné. Vývojáři přesto vylepšili, co se dalo. Destiny 2 má konečně smysluplný příběh, herní mapu a samozřejmě i nové zbraně.

Kvůli tomu, že herními principy a hlavně samotnou hratelností je Destiny 2 v podstatě jen lépe zabalenou jedničkou s většími herními mapami, se dá novinka hodnotit dvěma způsoby. Můžete se na ni koukat mírně zahořkle jako ostřílený veterán, který v novém titulu přijde o skvělé vybavení a nečeká ho moc nového. Nebo to vezmete z pohledu PC hráče, který má konečně možnost pochopit, co to ti konzolisti poslední tři roky hráli.

Jako drobné vodítko úspěchu ale můžeme použít jednoduché číslo – jen dva dny po spuštění hrál Destiny 2 souběžně více než milion lidí. Počet prodaných kopií bude mnohonásobně vyšší.

Kabal, Cestovatel a farma v Evropě

Zatímco v první verzi Destiny hráči jen těžko zjišťovali, co se vlastně děje, Destiny 2 má regulérní příběh vyprávěný přímo ve hře prostřednictvím videosekvencí a rozhovorů. Dění začíná útokem mimozemských sil označovaných jako Kabal na Zemi. Jejich elitní Červená legie zaútočila nečekaně na Poslední město na zeměkouli a zvítězila. Vyřadila přitom z provozu Cestovatele, obří kouli, která lidem dodávala téměř nadpřirozené bojové schopnosti prostřednictvím energie označované jako Světlo.

Hráčem ovládaná postava útok přežije, jak jinak, a dostane se na malou základnu v troskách Evropy, kde dostane novou možnost bojovat a postavit se mnohonásobné přesile. Potká se přitom s postavami z prvního dílu, ale jejich představení dává smysl i nováčkům. Nechybí ani sarkastický android (exo) namluvený "Castlem" Nathanem Fillionem. A i když příběh zní jako tuctová sci-fi, a nic jiného to není, proti původní hře jde o velký posun dopředu. 

3D střílečka Destiny 2 si bere hodně z Halo, Diabla a přidává něco navíc

Tři příchuti hrdinství

Zatímco příběh je pro Destiny v podstatě novinkou, ostatní části hry působí povědomým dojmem. Veteráni první Destiny mluví v podstatě o velkém datadisku za cenu plné hry. Něco na tom bude. Stejně jako v prvním díle i v Destiny 2 si hráči mohou vybrat ze tří postav, které se liší stylem boje.

Klasický "tank", hbitý záškodník vybavený buď sečnou zbraní nebo odstřelovací puškou, nebo "vesmírný mág" odpovídají v podstatě archetypům her na hrdiny. Vývojáři pozměnili některé jejich schopnosti, upravili systém zbraní, ale vše působí známým dojmem.

3D střílečka Destiny 2 si bere hodně z Halo, Diabla a přidává něco navíc

O efektivitě v boji rozhoduje učení se nových dovedností, a hlavně sbírání nových zbraní a kusů zbroje. Celé to funguje podobně jako v Diablu nebo The Division. Po dokončení příběhu sice budete na nejvyšší možné úrovni, ale zároveň teprve na začátku cesty. Abyste mohli uspět v nejnáročnějších herních aktivitách, budete potřebovat legendární vybavení, které musíte poskládat tak, aby odpovídalo vašemu hernímu stylu. To může trvat desítky, ale i stovky hodin podle toho, jak moc se do Destiny zažerete.

Zábava na 20 hodin i na celé roky

Stejně jako v on-line hrách na hrdiny nejde v Destiny 2 jen o příběhové úkoly, ale o neustále dostupné aktivity. Některé zvládnete sami, jiné musíte absolvovat ve skupinách. Právě hraní s kamarády je přitom největším lákadlem podobných her.

Stejně důležitou součástí Destiny 2 jsou také boje proti ostatním hráčům, nikoliv jen po jejich boku. Takzvaný Crucible nabízí hned několik režimů, které proti sobě staví dva týmy o čtyřech lidech. To je asi největší změna pravidel proti prvnímu dílu, kde byly týmy šestičlenné. Kvůli menšímu počtu spoluhráčů je ještě důležitější dobrá koordinace v týmu, a to je pro začínající hráče problém. Dobrou zprávou je alespoň to, že on-line klání netrvají příliš dlouho.

Poněkud delší je ale čekání na spoluhráče, servery jsou pár dní po spuštění hry přetížené a při mém amatérském hraní jsem se často dostával do střetů s hráči, kteří byli na mnohem vyšší úrovni a měli násobně lepší vybavení. V kompetitivních režimech hra rozdíl v úrovni postav údajně vyvažuje, ale podle všeho jen částečně.

Protože ale Destiny 2 sází primárně na dlouhodobé hraní a na aktivity, které zatím ani nejsou dostupné, je nemožné hru hodnotit jako celek. Destiny 2 je prototyp hry, která na hráče klade velké časové nároky. Můžete si ji užít podobně jako třeba Halo kvůli kampani, ale hodnotu z ní dostanete až po desítkách hodin hraní v on-line režimech.

Už po pár hodinách je ale zřejmé, že Bungie střílečky umí. Ovládání na konzolích funguje na jedničku, hra trochu pomáhá i s mířením, aby méně šikovní hráči nebyli příliš frustrovaní. Pocit z jednotlivých zbraní a nutnost střídat různé zbraně, dovednosti a schopnosti a kombinovat je s efektivním pohybem připomíná Halo v dobách nejlepší slávy, ale propracovanější, možná i zábavnější. Navíc máte možnost hrát za tři různé archetypy, které se se od sebe dostatečně odlišují a vyžadují různé taktiky boje.

3D střílečka Destiny 2 si bere hodně z Halo, Diabla a přidává něco navíc

PC jako opožděný král

Destiny 2 patří ke hrám, které na nových konzolích zvládnou běžet v rozlišení 4K. Už nyní jsme tak hráli na PlayStation 4 Pro. V tomto podání nejde o "plnohodnotné" 4K, vývojáři pracují s nižším nativním rozlišením a výsledek přepočítávají. Za dva měsíce ale přijde Xbox One X, na němž má Destiny běžet v nativním 4K. Má to ale háček – na konzolích hra tak či tak běží ve třiceti snímcích za sekundu.

Jediná možnost, jak si užít plynulejší hraní a rychlejší reakce, je na PC. Verze, která vyjde na konci října, nabídne nejen možnost hrát ve 4K rozlišení, ale také ve vyšší snímkové frekvenci. Jak vysoká bude, záleží jen na výkonu počítače, vývojáři počet FPS uměle neomezí. Herní PC schopné provozovat Destiny 2 ve 4K a 60 snímcích za hodinu samozřejmě nebude stát deset nebo třináct tisíc jako PlayStation 4 Pro, respektive Xbox One X, ale pro toho, kdo chce nejlepší technické zpracování, a navíc pohodlně mířit myší, bude za dva měsíce PC verze jasná volba.

Na všech platformách si ale hráči užijí výborný dabing, zvukové efekty a fantastický soundtrack. Nevěříte? Hudbu ze hry si můžete oficiálně a bez placení poslechnout přímo tady díky tomu, že Bungie dvě a půl hodiny originálních skladeb zveřejnilo na YouTube.