Představte si, že ráno vstanete, jdete do práce, kde tvoříte hry, jako je Mafia II a Mafia III nebo ARMA. A když přijdete domů, pustíte se do tvorby vlastní hry o vláčcích. Přesně to osm let dělal a stále dělá Jan Zelený.

Výsledkem jsou Mashinky, zčásti budovatelská strategie, zčásti strategie obchodní a zčásti simulátor jízdy vlakem. K ověřenému konceptu budování dopravního impéria z dvacet let staré hry Transport Tycoon totiž autor Mashinek přidal možnost sednout do rozjetého vlaku a sledovat herní prostředí v trojrozměrném režimu.

Jádrem hry je stavění kolejí mezi městy, zdroji surovin a průmyslovými centry a plánování efektivní dopravy mezi jednotlivými zastávkami. Jízdní řády mašinek lze nechat na starost automatice nebo je tvořit ručně, což je efektivnější, ale také náročnější.

Na první pohled jsou Mashinky jednoduchá dětská hra. Pokud se ale do hraní ponoříte naplno a budete plnit i náročnější herní úkoly, situace se změní. Místo jednokolejných tratí budete budovat vlakové koridory, řešit křížení tratí v podobě, s jakou se museli vypořádat třeba v Berlíně při stavbě hlavního nádraží.

Nové prvky hra naštěstí přidává postupně a hráče vede z doby počátků páry až do budoucnosti prostřednictvím úkolů. To znamená, že nejprve vozíte lidi, poté dřevo na pilu, následně fošny do továrny… K tomu se přidá uhlí, železo, tak jak je u her tohoto typu zvykem.

Současná verze Mashinek vyšla v režimu předběžného přístupu, to znamená, že má jen omezenou nabídku lokomotiv, vagonů i herních úkolů, ale také nízkou cenu pod 600 korun. Hra navíc vůbec nevypadá, jako by ji takřka celou dělal jeden člověk.

Zejména v realistickém režimu zobrazení vypadá krajina i vláčky výborně, hrát se přitom v nižším rozlišení dá i na obyčejném kancelářském notebooku − téměř nutností je ale připojení myši, na touchpadu se hry, ve kterých ručně "kreslíte" koleje do krajiny, ovládají hodně špatně.

Během dalších měsíců bude hlavní vývojář, který poslední rok spolupracuje s dalšími lidmi, přidávat celé historické epochy železniční dopravy s odpovídajícími stroji, připravuje se také možnost hrát on-line s dalšími lidmi na stejné mapě a soupeřit s nimi o zakázky na vybudování nových tratí. Do hry by se během roku až dvou měly dostat také další dopravní prostředky, včetně letadel. Nové funkce, vláčky nebo herní úkoly však budou přibývat průběžně, tak jak budou hotové.

Dobrou zprávou je i to, že když už má hra českého autora, je také v češtině. Díky tomu si mohou lásku k vláčkům užít i školáci, pokud je k tomu tatínkové pustí. A to by měli, protože tahle hra stimuluje šedou kůru mozkovou a ani to přitom nebolí.