Stává se vám, že chcete na internetu sledovat video, místo kterého se ukáže zpráva, že daný obsah je ve vašem regionu blokovaný? Nově vám pomůže prohlížeč Opera, který ve své poslední verzi umožňuje přístup k internetu pomocí šifrovaného připojení VPN.

V praxi to znamená, že nezáleží, kde se uživatel zrovna nachází, a může využívat služeb, které jsou pro jeho region uzamčeny. Na tyto praktiky doplácí například americký Netflix, který proto služby poskytující šifrované připojení VPN blokuje. 

Podle průzkumu zveřejněného na vývojářském blogu Opery už VPN využila téměř třetina lidí mezi 16 a 34 lety.

Opera je mezi velkými prohlížeči vůbec první, který se k integrování VPN odhodlal. Pozoruhodné na šifrovaném připojení v prohlížeči je to, že společnost službu nabízí zdarma bez měsíčních poplatků, navíc s neomezeným objemem dat. V prohlížeči lze navíc šifrování VPN zapnout pár kliknutími a bez registrace.

Šifrované připojení není nic nového, na světě je dostupných mnoho VPN pluginů a klientů. Opera jej do svého prohlížeče integrovala po odkoupení kanadského poskytovatele VPN SurfEasy z loňského března.

Většina VPN klientů je buď placených, nebo mají omezený objem dat. I když se tedy VPN od Opery může jevit jako velký krok ke svobodě internetu, dá se očekávat, že bude společnost získaná data využívat k lepšímu cílení reklamy, jednoho ze svých zdrojů příjmů.

Připojení přes VPN (Virtual Private Network), tedy virtuální síť, která šifruje přenos dat mezi koncovým počítačem a internetem, je zatím dostupné jen ve vývojářské verzi Opery. Ta je však na stránkách softwaru volně ke stažení. Po jeho aktivování se v adresním řádku zobrazí upozornění, že je šifrované připojení využíváno, a uživatel si může vybrat, zda chce do VPN přistupovat ve Spojených státech, Kanadě či Německu.

Opera, která v poslední době vyvíjela především mobilní prohlížeče, se zavedením nové služby se znovu snaží oslovit uživatele počítačů. Mezi počítačovými prohlížeči je však s podílem 1,3 procenta až na pátém místě a její uživatelská základna pořád klesá. Už před více než měsícem zavedla jako první z velkých prohlížečů integrovanou možnost blokování reklamy.