reklama
reklama
4. 10. 2013 | poslední aktualizace: 4. 10. 2013  22:13
Poznejte skutečný hlas Siri a cenu plastu

3× Apple: Hlas původní Siri, konkurence pro Google Now a plast, co ušetří čtvrtinu nákladů

V uplynulém týdnu se v souvislosti s Applem objevily tři zajímavé novinky. Poznali jsme ženu, která stojí za hlasem původní Siri, můžeme spekulovat o budoucích vylepšeních a tušíme, že levnější plastové kryty se Applu velmi vyplatí.
Apple iPhone 5C
Apple iPhone 5C
foto: Apple

Miliony uživatelů iOS si denně „povídají“ s virtuální asistentkou Siri. Až teď, po dvou letech, se ale fanoušci dozvěděli, kdo vlastně za lehce robotickým hlasem v původní verzi stojí ve skutečnosti. Susan Bennettovou slyší Američané v reklamách, bankomatech i na letištích, v rozhovoru pro CNN ale prozradila, že ani ona sama netušila, že se její hlas objeví v iPhonu.

reklama

Nahrávky potřebné k vytvoření Siri pořídila Susan ve své domácí nahrávací místnosti už v roce 2005. Čtyři hodiny denně říkala do mikrofonu podivné a zdánlivě nesmyslné fráze – experti potřebovali nahrávky různých souhlásek, samohlásek, sykavek, dvojhlásek a dalších fonémů.

V tu dobu ještě o Siri nikdo nevěděl, ani Susan neměla ponětí, jak budou nahrávky nakonec použity. Měla za sebou už mnoho projektů; slyšet ji mohou Američané jak na letištích (Delta Airlines), tak v bankomatech, v televizních i rozhlasových reklamách, v GPS navigacích, telefonních systémech nebo na čtečkách e-knih. Ukázky jsou k dispozici na Susanině oficiálním webu.

Apple pochopitelně odmítá potvrdit, že jí hlas ve starších iOS patří – firmy zpravidla z právních důvodů a kvůli ochraně obchodního tajemství podobné detaily nezveřejňují. CNN ale najala experta na hlas, který virtuální identitu Susan Bennettové potvrdil, a to údajně na 100 %.

Sama Susan se o svém působení v iPhonu 4S dozvěděla od přátel, kteří ji v říjnu 2011 poznali v televizní reklamě. Dlouho se nedokázala rozhodnout, jestli má vyjít na veřejnost – svého soukromí si váží. Když se ale v novém iOS 7 objevila nová verze s trochu jiným hlasem a internetem se začaly šířit spekulace, že za namluvením stojí někdo jiný, rozhodla se ke svému autorství přihlásit.

Nové verze má konkurovat Googlu

Apple sice svoji Siri představil dřív, v androidím Google Now má ale silnou konkurenci. Uživatelé i odborníci se většinou shodují v tom, že Siri lépe zvládá ovládání telefonu, od plánování událostí po nastavování upozornění, Google Now se ale lépe vyzná v okolním světě. Navíc Google představil Moto X s vylepšeným hlasovým ovládáním, které Siri velmi konkuruje.

Podle nejnovějších údajů ale Apple koupil společnost Cue, Siri by se tak mohla dočkat velmi užitečného vylepšení, které Siri přiblíží schopnostem softwaru od Googlu.

Cue je webový engine a aplikace, která shromažďuje údaje ze sociálních sítí a online účtů uživatele. Vytváří přehledné seznamy aktivit a usnadňuje vyhledávání informací ve více zdrojích současně, implementace do Siri by tedy osobní asistentku určitě vylepšila.

Apple odmítl poskytnout detaily, redakci TechCrunch sdělil jen to, že „čas od času kupuje menší technologicky založené společnosti a obvykle nezveřejňuje plány ani důvody ke koupi.“

Plastové tělo šetří Applu 800 korun

Nejnovější odhady expertů naznačují, že rozdíly ve výrobních nákladech mezi iPhonem 5s a 5c jsou značné. Vyplývá to z pondělní zprávy UBS.

Vyrobit 16GB verzi iPhonu 5s stojí Apple podle odhadů $213 (asi 4 300 korun), zatímco plastové tělo iPhonu 5c ušetří firmě 42 dolarů (výrobní cena by měla být $156, tedy přibližně 3 100 korun), což představuje skoro pětinu ceny. Další velkou úsporou je absence čtečky otisků prstů, která přijde na $7.

Samotné výrobní náklady samozřejmě zdaleka nepokrývají všechny výdaje. K ceně komponent je nutné přičíst balení, samotné náklady výroby a další položky. I tak by ale hrubá marže na iPhonu 5c měla podle výpočtů UBS dělat 48–54 %, u iPhonu 5s přibližně 45–55 %. Firma prodává modely 5c a 5s za $549, resp. $649 (bez daně cca 11, resp. 13 tisíc korun).

Co se reálných čísel týče, jsou iPhony nepochybně velmi ziskové, ale kromě přímých nákladů, které odhadlo UBS, je nutné přihlédnout i k „nerozpočitatelným“ nákladům nepřímým, které zahrnují například výzkum a vývoj, mzdy nebo marketing.

Finální výrobní náklady jednoho kusu telefonu tedy nikdy není možné určit přesně. Bez ohledu na to je pro firmu tak výrazná úspora díky lacinějším materiálům z hlediska marže velmi výhodná. Méně růžové jsou už nejspíš skutečné prodeje – skoro všechny velké americké obchody už nabízejí iPhone 5c se smlouvou s 50% slevou.

Autoři: Zdeněk Král
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama