Xiaomi vyrazilo na západ. Po několika nesmělých pokusech prodávat v USA příslušenství k telefonům a vedle tolerance k neoficiální distribuci svých produktů v Evropě zahájil "čínský Apple" ofenzivu mířenou na západní zákazníky. Největší radost přitom udělal svým fanouškům v Číně, u těch západních pak vzbudil zvědavost, zájem a možná i trochu závisti.

Firma poprvé vystavuje na veletrhu CES a během krátké tiskové konference představila hned tři novinky. Podle očekávání se ukázala bílá varianta telefonu Mi Mix, který má unikátní displej bez rámečků. Druhým novým produktem je výkonný router Mi Router HD, který obsahuje i pevný disk s kapacitou až 8 TB. Nejvíce prostoru však Xiaomi věnovalo televizi s umělou inteligencí a ekosystému chytrých zařízení, které využívají on-line služby Xiaomi.

50 milionů chytrých zařízení

Viceprezident Xiaomi Hugo Barra představil Xiaomi západnímu publiku trochu jinak. Protože prodeje telefonů Xiaomi poklesly a firma ztratila vynikající postavení na čínském trhu, soustředil se Barra na další hardware, který firma vyvíjí a prodává. Xiaomi už má mezi uživateli více než 50 milionů "věcí", které se připojují k internetu. Nejúspěšnějším produktem v kategorii chytré domácnosti je přitom robotický vysavač následovaný inteligentním rýžovarem, který umí uvařit rýži automaticky po naskenování čárového kódu balení rýže.

Xiaomi také boduje v oblasti fitness se 23 miliony prodaných náramků Mi Band nebo mezi výrobci bezpečnostních kamer, kterých čínská firma prodala přes tři miliony. Ještě zajímavější je fakt, že platformu Xiaomi využívá více než 70 dalších firem a start-upů, jejichž vznik Xioami podnítilo nebo do nich investovalo a zajišťuje pro ně výrobu, logistiku a další služby. Zatím nejúspěšnější "dceřinkou" Xiaomi je značka YI Technology, která vyrábí akční kamerky dostupné i v Česku.

Bílá barva pro Mix

Protože Xiaomi u nás vnímáme primárně jako výrobce telefonů s Androidem, zaslouží si pozornost Mi Mix. Xiaomi znovu použilo trik z repertoáru Steva Jobse a jako nový produkt představilo již známý telefon v nové barvě. Bílý Mi Mix se dal očekávat, bílou keramiku si Xiaomi již vyzkoušelo u modelu Mi 5 a část zákazníků na bílou slyší více než na černou se zlatými akcenty.

TEST: Xiaomi nemuselo kopírovat Apple. Keramický Mi Mix bez rámečků je famózní
TEST_Xiaomi_nemuselo_kopirovat_Apple._Keramicky_Mi_Mix_bez_ramecku_je_famozni.jpg

Mi Mix v bílé barvě si zachovává unikátní design původního modelu, který vyniká absencí rámečků a zakulacenými rohy displeje. Na první dojem se ale zdá, že bílá barva rámečky, které jsou extrémně tenké a u černé verze v podstatě neviditelné, zvýrazňuje. Na bílé variantě ale pravděpodobně budou méně vidět otisky prstů a případné škrábance. Nic se naopak nezměnilo na pocitu z telefonu v ruce – je pořád stejně velký a kluzký.

Zůstává také mírný úžas nad tím, kolik nových technologií museli inženýři Xiaomi do nového telefonu vložit, aby vůbec fungoval. Například klasický reproduktor nahradil přenos zvuku přes konstrukci telefonu, protože nad displejem na reproduktor jednoduše není místo.

Televize s umělou inteligencí

Největší novinkou je nová generace televizí Mi TV, která sází na modulární přístup, který odděluje elektroniku od samotného zobrazovacího panelu – to je trend, který vzal za svůj Samsung i LG. Xiaomi přesunulo konektory i procesor pro zpracování obrazu do soundbaru, který je součástí dodávky televizoru a k televizi se připojuje jediným kabelem.

Xiaomi pro novou televizi připravilo nové uživatelské prostředí založené na Androidu. V Číně nabídne inteligentní doporučení obsahu z různých zdrojů, což má být jeho největší výhodou. Z toho plyne, že ani v tomto případě nejde o produkt pro západní trh. Dalším lákadlem je nabídka verze se soundbarem, který podporuje technologii prostorového zvuku Dolby Atmos. Cena 65“ televize se zvukem Dolby Atmos bude podle Barry "citelně méně než 2000 dolarů", tedy méně než 50 tisíc korun.

My jsme měli možnost otestovat starší model Mi TV, u kterého se ukázalo, že toho z lokálního pohledu umí jen málo. Nejenže chybí obsah a aplikace pro českého diváky, ale televize hlavně neumí ani české normy digitálního vysílání. To je však snadné v budoucnosti změnit, zvláště když je veškerá elektronika součástí soundbaru, nikoliv samotného panelu.