Apple a Samsung za sebou nemají úplně úspěšné čtvrtletí. Samsung prodal stejné množství telefonů jako před rokem, Apple udal o 400 tisíc iPhonů více. Slavit podle předběžných údajů IDC naopak může Huawei, který prodal o 6 milionů telefonů více než před rokem. Stejnou dynamiku růstu ale mají i jeho dva největší čínští konkurenti patřící společnosti BBK Electronics.

Samsung s nulovým růstem není tak špatná zpráva, jak by se mohlo zdát. Výsledky za 1. čtvrtletí roku 2016 totiž zahrnují prvotní prodeje a předobjednávky Galaxy S7. V letošním roce ale Samsung odložil zahájení prodeje nové vlajkové lodi na konec dubna.

Právě velká očekávání ohledně prodejů Galaxy S8 a chystaného iPhonu 7s/8 pak vedou analytiky IDC k odhadu, že letos poroste trh s mobilními telefony více než v loňském roce.

Přehled trhu s chytrými telefony za 1. čtvrtletí 2017
Výrobce Počet prodaných zařízení (mil.) Podíl na trhu Meziroční změna
1. Samsung 79.2 22.8 % 0.0 %
2. Apple 51.6 14.9 % 0.8 %
3. Huawei 34.2 9.8 % 21.7 %
4. OPPO 25.6 7.4 % 29.8 %
5. vivo 18.1 5.2 % 23.6 %
Ostatní 138.7 39.9 % -1.0 %
Celkem 347.4 100 % 4.3 %

Čína na vzestupu, Sony, LG i HTC na odchodu

Výsledky IDC ukazují pokračování předchozího trendu – nárůstu vlivu čínských výrobců díky velkému vlivu čínského trhu. Huawei je jediný z čínské trojice s výraznou mezinárodní přítomností. Díky levnější značce Honor, která uspěla zejména v severských státech, i díky zahájení prodejů vlajkové lodi P10 zaznamenal Huawei v 1. čtvrtletí nárůst prodejů o pětinu na 34,2 milionu kusů.

V Číně a dalších asijských zemích pak na Huawei výrazně tlačí značky patřící čínské průmyslové skupině BBK Electronics. Oppo a Vivo jsou čtvrtou a pátou největší značkou mobilních telefonů na světě už několik čtvrtletí v řadě. Kromě toho BBK získal fanoušky i v Evropě a USA díky značce OnePlus, která nabízí telefony s výjimečným poměrem ceny a výkonu, byť se samotná značka v přehledu největších výrobců telefonů jmenovitě nevyskytuje.

IDC i Gartner zveřejňují pouze 5 prvních značek, zbytek se skrývá v kategorii „Ostatní“, do níž v prvním čtvrtletí letošního roku patří 39,9 procenta všech prodaných telefonů. Pokud se předběžné výsledky IDC potvrdí, bude to poprvé, co se podíl „ostatních“ dostal pod 40 procent trhu. Do této kategorie přitom patří Sony, Lenovo/Moto, HTC i LG, TCL/Alcatel, Blackberry a desítky dalších menších výrobců telefonů.

Špatný konec roku 2016 pro Samsung

Gartner minulý týden zveřejnil pouze finální výsledky za Q4 2016 a celý loňský rok. Samsung v posledním čtvrtletí podlehl Applu, který se po dvou letech dostal na pozici největšího výrobce chytrých telefonů na světě o čtvrt milionu prodaných telefonů. Samsung meziročně prodal ve čtvrtém čtvrtletí 2016 o 6,6 milionu telefonů méně – zejména kvůli stažení Galaxy Note 7 z trhu.

Na dalších místech za 4. čtvrtletí byl Huawei, který prodal v podstatě polovinu telefonů ve srovnání s Applem a Samsungem. Za Huaweiem bylo Oppo a Vivo.

Výsledky za celý rok 2016 pak ukázaly pokles tržního podílu Samsungu, z 22,5 % na 20,5 %. Firma za toto období prodala 306,5 milionu smartphonů, o 14 milionů méně než v roce 2015. Druhý Apple prodal meziročně o 10 milionů iPhonů méně než v roce 2015 a jeho tržní podíl klesl z 15,9 na 14,4 procenta. Třetí Huawei díky 30% růstu prodejů dodal na trh 133 milionů telefonů a získal 8,9 procenta celého trhu.

Setrvalý pokles podílu značek mimo pět největších pak představuje špatné zprávy zejména pro HTC, které většinu svého byznysu staví na mobilních telefonech. Nepříjemné to je i pro Lenovo, které vedle telefonů prodává primárně počítače s relativně malými maržemi. Z globálních statistik vypadlo také Xiaomi, které ještě nedávno aspirovalo na vysoké příčky  vglobálním žebříčku a ovládalo trh v Číně. I v domovském prostředí ale Xioami spadlo na 5. pozici.

Zcela mimo hru je potom Microsoft s Lumiemi, obrat firmy z prodeje telefonů meziročně poklesl o 50 procent. Pro Sony nebo LG nepředstavuje ztráta podílu na trhu s chytrými telefony zásadní problém díky jiným výdělečným aktivitám.