Datové jaro přešlo v neomezený podzim. Mobilní operátoři znovu mění nabídku tarifů pro přístup k mobilnímu internetu. Po mírném zvýšení datových limitů spolu s mírným zvýšením cen a Evropskou komisí vynuceném konci roamingu přichází balíčky, které slibují neomezený přístup k zábavě. Jako první službu StreamOn představil T-Mobile, několik hodin poté spustil Vodafone balíčky Video Pass a Music Pass.

Bohužel pro české zákazníky, ani jedna služba není skutečně neomezená a už vůbec ne svobodná. Oba operátoři se rozhodli nabídnout pouze vybrané aplikace. V základní nabídce oběma chybí například nejpopulárnější hudební služba Spotify či konkurenční Google Music. Vodafone nepodporuje Netflix, a oběma chybí možnost volby sledování televize přes internet nebo populární služby pro živé vysílání jako je Twitch, Youtube Gaming nebo Mixer.

Vodafone slibuje brzké přidání Spotify a oba operátoři uvádějí, že přidají jakoukoliv službu nabízející odpovídající obsah, jen o to musí provozovatel dané služby požádat. Tento přístup má pomoci operátorům vyhnout se obvinění, že porušují zásady síťové neutrality zvýhodňováním určitých služeb před ostatními. Fakt, že v první vlně podporovaných aplikací chybí velcí globální i důležití lokální hráči však „neutralitu“ tohoto přístupu popírá – uživatel si nemůže vybrat, od koho bude hudbu nebo video bez počítání dat odebírat.

Problematické rovněž je, že o zařazení služby nemůže zažádat třeba sám uživatel. Určitě i v Česku existují lidé, kteří se raději než na Youtube dívají na francouzskou obdobu Dailymotion nebo na Vimeo. A co teprve videoservery s pornografickým obsahem jako je PornHub nebo Freevideo.cz.

Je nutné věřit, že oba velcí operátoři mají dostatek drahých právníků, aby to z pohledu tuzemských i evropských zákonů bylo v pořádku. Nic to nemění na tom, že samotný princip podobných balíčků jde proti myšlence síťové neutrality, protože operátoři jednoznačně zvýhodňují video, zvuk a v případě Vodafone také sociální sítě před ostatním obsahem na internetu.

Takzvaný zero-rating, tedy neúčtování dat vybraným službám dle evropského nařízení, které upravuje síťovou neutralitu, nepatří mezi výslovně zakázané praktiky. Ve vodítkách, která k evropským pravidlům vydalo sdružení regulátorů BEREC, je ale možnost takto postupovat výrazně omezena a jednotlivé telekomunikační úřady musí pečlivě posuzovat vliv takových služeb na trh a konkurenční prostředí. Operátoři se tak pohybují v poněkud šedé zóně a protože služby jako Stream On a “Passy” nabízí T-Mobile respektive Vodafone ve více zemích, zřejmě bude i postup regulátorů koordinovaný.

Jeden z regulátorů se nicméně už k Stream On vyjádřil - začátkem října německý regulátor BnetzA prohlásil, že snižování kvality videa je v rozporu s evropským právem, stejně jako nemožnost používat balíček v ostatních zemích EU za stejných podmínek, jako doma (respektive za podmínek “férového využívání služeb” v roamingu). A operátoři sami nastavili služby tak, že Služby také přestanou fungovat, pokud uživatel vyčerpá svůj datový limit v rámci tarifu. V opačném případě by totiž šlo o porušení evropského práva.

Služby plné technických komplikací

Složitost nabídky „neomezeného sledování“ a „budoucnosti bez počítání dat“ ukazují obchodní podmínky. Vodafone například varuje, že může přístup ke službě zrušit, pokud uživatel během tří po sobě jdoucích dní využije v rámci passu 90 procent z ten den přenesených dat. To se přitom může stát každému, kdo na telefonu bude jen vyřizovat e-maily a sledovat Youtube. Firma se hájí, že jde jen o možnost zakročit v případě “cíleného zneužití služby”. proti lidem, kteří službu zneužívají. Jak je ale možné zneužít neomezenou službu jejím používáním, Vodafone nevysvětlil. Stejně tak nevysvětlil, kde je hranice mezi normálním využíváním a “cíleným zneužitím”.

S využitím dat i v rámci vlastního datového balíčku s omezeným objemem ale podle všeho nebude problém. První zkušenosti zákazníků ukazují, že i při využívání „neomezených“ služeb utíkají data kolem. Jako největší zloděj dat se přitom jeví reklamy na Youtube, které se do aplikace stahují z jiných serverů, než jsou ty, na kterých běží samotné Youtube. Stejný problém se ale vyskytuje ve Vodafone Video Passu u Netflixu, ve kterém se data minimálně zčásti odečítají z limitu zřejmě v momentě, kdy má uživatel zapnutou automatickou kvalitu videa.

Nejde přitom o zanedbatelné objemy dat, ale potenciálně o gigabajty nebo dokonce desítky gigabajtů za měsíc, které by měl zákazník zaplatit, přestože používá aplikace zařazené do balíčků s neomezeným přístupem.

Je v podstatě jisté, že nejde o záměr ze strany operátorů, ale o technickou komplikaci, neschopnost dostatečně rozlišit původ přenášených dat. K tomu se přidávají starosti se sledováním datových toků, vyúčtováním… Operátoři hlavně riskují vlnu stížností od zákazníků, kteří využijí stávající bezplatnou nabídku vyzkoušení nových služeb – až jim nečekaně dojdou data, jejichž spotřebu mají naplánovanou na celý měsíc a hromadu reklamací. Ostatně Český telekomunikační úřad již přislíbil, že situaci kolem neoprávněného počítání dat prošetří.

Řešení je přitom jednoduché, levné a potenciálně výhodné pro operátory: stačí zavést skutečně neomezené tarify. Už jednou to česká oligopolní trojka dokázala, když přišly neomezené tarify pro volání. Jejich struktura je prostá – neomezené volání ve vlastní síti, neomezené volání do všech sítí. Toť vše. Tyto tarify zvýšily spokojenost zákazníků, řada z nich navíc platí více, než dříve.

U datových služeb by to mohlo být podobné. Data ze zahraničí ukazují, že operátoři, kteří mají v nabídce neomezená data, finančně nestrádají, a hlavně si lépe udrží zákazníky. Tomu se říká win-win situace. Na českém specifickém trhu ale jednoduchá logika neplatí, lepší je ze zákazníků dělat hlupáky.