TANSTAAFL. Podivnou zkratku anglického úsloví „there ain't no such thing as a free lunch” (neexistuje nic takového jako oběd zdarma) zpopularizoval v šedesátých letech R. A. Heinlein ve svém sci-fi románu Měsíc je drsná milenka. Mohlo by se zdát, že o půl století později, v době spousty bezplatných internetových služeb, toto rčení ztratilo na významu.

Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Za internetový „oběd zdarma“ platíme vlastním soukromím. A Mezinárodní den ochrany osobních údajů, vyhlášený Radou Evropy na 28. ledna, je dobrou příležitostí si to připomenout.

Provozovatelé internetových služeb jsou (vesměs) komerční společnosti, jejichž legitimním konečným zájmem je vydělávat peníze. Pokud nabízejí nějaké služby bezplatně, nečiní tak z čirého altruismu, ale protože očekávají, že jim to přinese nějaký jiný užitek, který budou moci přetavit v zisk. Velmi často jsou oním užitkem příjmy z nějaké formy reklamy. A reklama bude mít tím větší úspěch, čím lépe se trefí do osobních preferencí toho, kdo ji sleduje. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se