reklama
reklama
9. 2. 2010 | poslední aktualizace: 9. 2. 2010  12:55

Pití sladkých a sycených limonád výrazně zvýšuje riziko rakoviny slinivky

Konzumace dvou či více nealkoholických nápojů týdně zvýšuje téměř dvakrát riziko vzniku rakoviny slinivky.
jam
Čtěte více o: slinivka | nealkoholické nápoje
reklama

Tuto nepříliš povzbudivou zprávu přinesl odborný časopis Americké asociace pro výzkum rakoviny, který se jmenuje Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

I když je rakovina slinivky poměrně vzácná, jedná se o jednu z nejvíce smrtících nemocí. Po pěti letech od určení diagnózy žije jen pět procent lidí.

Mark Pereira, vedoucí autor studie a profesor na fakultě veřejného zdraví na univerzitě v Minnesotě tvrdí, že ohroženi jsou lidé, kteří konzumují pravidelně nealkoholické nápoje. Nebezpečí hrozí především od sycených nápojů slazených cukrem.

Účinek působení těchto nápojů na vznik rakoviny slinivky se zdá být podle Pereiry jednoznačný. "Vysoké hladiny cukru v nealkoholických nápojů mohou vést ke zvýšení hladiny inzulínu v těle, což podle nás přispívá k růstu rakovinných buněk ve slinivce," říká Pereira.

Pro účely současné studie Pereira a jeho kolegové sledovali po dobu 14 let 60 524 mužů a žen ze Singapuru. Během této doby se ve skupině objevilo 140 případů rakoviny slinivky břišní. Ti, kteří pili dva nebo více nealkoholických nápojů týdně (průměrně pět), měli o 87 procent vyšší riziko vzniku nemoci ve srovnání s jedinci, kteří tyto nápoje nepili.

Naproti tomu nebyla zjištěna žádná spojitost mezi vznikem rakoviny slinivky a pitím ovocných šťáv.

Pereira uvedl, že výsledky ze Singapuru se pravděpodobně vztahují i na Spojené státy. "Singapur je bohatá země s vynikající zdravotní péči. Oblíbenými zábavami jsou nákupy a jídlo, takže výsledky by se měly vztahovat i na další západní země," řekl Pereira.


Susan Maynová, náměstkyně ředitele Yale Cancer Center a profesorka epidemiologie na Yale School of Public Health, si myslí, že výsledky této studie jsou sice zajímavé, ale při její interpretaci by měly být brány v potaz i některé další důležité skutečnosti.

"Ačkoli tato studie zjistila riziko, šlo o nález v relativně malém počtu případů a zůstává nejasné, zda se jedná o příčinnou souvislost, nebo ne. Spotřeba nealkoholických nápojů v Singapuru byla spojena s několika dalšími zdraví škodlivými faktory, jako je kouření a značná konzumace tmavého masa, které nebyly přesně sledovány," vysvětluje Maynová, členka redakční rady odborného časopisu Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

Pereira však oponuje. Podle něj jsou zjištění jeho týmu hodnověrná a týkají se i nekuřáků či lidí s jinými stravovacími návyky.  Shodují se s jinými nálezy v bělošské populaci.

Autoři: jam
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Je to nafouknutá novinářská kachna (Paternoster)
Vůbec není jisté, že důvodem bylo právě pití slazených nápojů,...
Z nealka rakovinu nedostaneme (Zdenek Huml)
Docela by mě zajímalo pozadí této kampaně proti nápojům. Média...
Nepijte vůbec nic! (Dr. Soň)
Pití zvyšuje riziko nutkání k močení!
Pití sladkých a sycených limonád výrazně zvýšuje riziko rakoviny slinivky (xxx)
Ještě že piju fernet
Re: Pití sladkých a sycených limonád výrazně zvýšuje riziko rakoviny slinivky (náš táta)
Čtení zpráv o výsledcích výzkumů způsobuje deprese a přispívá...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama