+
reklama
Jen ve Velké Británii berou tablety vápníku téměř tři miliony lidí, aby předešli zlomeninám v důsledku osteoporózy. Studie doporučuje, aby lékaři přehodnotili užití těchto potravinových doplňků.
Britská Národní společnost pro osteoporózu říká, že velká většina lidí je schopná získat dostatek vápníku z přirozené stravy a neměli by tedy sahat po tabletách. Podle vědců ti, kteří jedí potraviny s přirozeně vysokým obsahem vápníku, nejsou v žádném ohrožení.
Přínos vápníku užívaného v tabletách je diskutabilní
Experimentů s tabletami vápníku se zúčastnilo celkem 12 tisíc lidí starších 40 let, kteří denně užívali tablety obsahující 500 a více miligramů vápníku. U mužů i žen byl pozorováno vyšší riziko vzniku infarktu, nezávisle na věku a obchodním názvu daného potravinového doplňku. Studie zaznamenala i mírně zvýšené riziko úmrtí, ale podle vědců nebylo nijak statisticky významné.Důvody zvýšeného rizika srdečního infarktu nejsou jasné, ale je možné se domnívat, že dodatečné dávky vápníku kolující v krvi mohou vést ke kornatění tepen.
Vápník ve stravě je naproti tomu bezpečný a Food Standards Agency dospělým doporučuje 700 mg vápníku denně z mléka, sýrů a listové zeleniny.
Dr. Alison Avenellová z University of Aberdeen, která pracovala na výzkumu ještě s kolegy z Nového Zélandu a USA, řekla, že zjištění ukazují, že doplňky vápníku mohou mít pouze omezený přínos v prevenci zlomenin, zejména ve srovnání s jinými druhy léčby, které jsou k dispozici.
"Jde o vyvážení rizik - lidé by měli zvážit rizika, jež se vztahují k jejich vlastní situaci a diskutovat o nich s jejich praktickým lékařem," řekla. Dodala, že se tyto výsledky nemusí nutně týkat mladších lidi, kteří také z nějakých důvodů tablety vápníku berou.
Judy O'Sullivanová z British Heart Foundation, řekla, že by výsledky měly být interpretovány s opatrností, protože testy nebyly nastaveny tak, aby sledovaly riziko srdečního infarktu. "Tento výzkum však na druhé straně není možné zcela ignorovat," dodala. "Všechna nová doporučení týkající se prevence zlomenin by měla vzít jeho výsledky v úvahu."
Dr. Claire Bowringová z Národní společnosti pro osteoporózu řekla: "Vždycky jsme doporučovali, aby se lidé snažili získat dostatek vápníku, který potřebují pro růst silnějších kostí, z jejich běžné stravy. Jestliže všechen vápník, který potřebujete, získáte z jídla a přiměřené množství vitaminu D ze slunečního záření, pak dodatek v podobě tablet vápníku není nutný."
Řekla, že kolem léčby osteoporózy existuje ještě řada nezodpovězených otázek, ale že doporučuje lidem o doplňcích stravy obsahujících vápník mluvit s jejich praktickým lékařem, a to zejména pokud mají srdeční slabost.
Přečtěte si více
reklama
- Diskuse
- Celkem 6 příspěvků
maxicor (veronika)
Maxicor je například vhodný doplněk stravy na povzbuzení těla...
Maxicor je například vhodný doplněk stravy na povzbuzení těla...
Tablety vápníku zvyšují podle vědců riziko srdečního infarktu (anonym)
A sakra, já užívám Ca 500mg už několik let, protože mám nedostatek...
A sakra, já užívám Ca 500mg už několik let, protože mám nedostatek...
Tablety vápníku zvyšují podle vědců riziko srdečního infarktu (Zuza)
Zvláštní, že ve článku není jediná zmínka o hořčíku, bez kterého...
Zvláštní, že ve článku není jediná zmínka o hořčíku, bez kterého...
Mg (Vápno)
Přesně tak, každý má v těle sedimentovaného vápníku habaděj. Jde...
Přesně tak, každý má v těle sedimentovaného vápníku habaděj. Jde...
Prinos vapnikovych tablet (Thyronx)
je nulovy az skodlivy. Taktez temer VSECHNY vitaminy a mineraly....
Zobrazit diskusi
je nulovy az skodlivy. Taktez temer VSECHNY vitaminy a mineraly....
Nejčtenější
- DWH ANALYST / Business Intelligence
- AGILNÍ VÝVOJ - IT DEVELOPER
- Programátor Ruby on Rails
- Prodejce serverových řešení
- Java vývojář
- Programátor .NET – Software Developer
- Programátor IS ABRA
- Consultant
- Tester/ka informačního systému
- Produkt manažer
- HTML kodér
- EMBEDDED SW ENGINEER


























