Hodnota akcií Applu a finanční výsledky firmy hovoří jasně – i s klesajícím podílem na trhu vám může patřit většina zisků. Apple zatím pod vedením Tima Cooka nepředvedl žádnou revoluční novinku, jen vylepšení stávajících produktů a „druhý“ iPhone. Finančně to ale stačí.

Na druhé straně firma ztrácí zákazníky a tím potenciálně do budoucna ztrácí důležité partnery. Na svém největším trhu, v USA, se drží, ale v rostoucím počtu zemí se iOS propadá na třetí příčku v prodejnosti nových telefonů za Android a Windows Phone. V USA měl iPhone ve 3. čtvrtletí tržní podíl 40,6 % (Android 51,8), globálně však Apple podle Gartneru ovládá pouze 14,3 % trhu, Android 72,6 procenta. Klesá i podíl na trhu osobních počítačů, který ale vynahrazuje úspěch „postPC“ zařízení – iPadů.

Nejdůležitějším produktem Applu byl i v roce 2013 iPhone. Chytrý telefon, který změnil celý telekomunikační průmysl, se dočkal hned dvou „nových“ modelů. iPhone 5S je regulérní nástupce iPhonu 5, který přinesl dostatečně zajímavá vylepšení – překvapivě výkonný procesor se 64bitovou architekturou, vynikající snímač otisků prstů vyvinutý v Česku a vylepšený displej, který má výraznější barvy a méně odráží světlo.

Mnohem kontroverznější je iPhone 5c, který se trhákem nestal. Od Applu se čekalo, že na trh uvede levnější iPhone, který dokáže konkurovat levným telefonům s Androidem a pomůže Applu zastavit pokles tržního podílu v globálním měřítku. Místo toho je iPhone 5c jen iPhone 5 oblečený do barevného plastu, který se mimo USA prodává draze, na úrovni „supertelefonů“ s Androidem.

Malý zájem o iPhone 5c byl zřejmý hned při zahájení prodeje – vedle prázdných míst na pultech po iPhonech 5S zůstávaly hromady krabic s barevnými iPhony 5c. I v USA, kde je iPhone 5c dostupný výhodně s tarifními balíčky, prodejci rychle nasazovali slevové karty a další zvýhodnění. Od dodavatelů Applu pak unikly informace o výrazném snižování výroby.

iPady

Zařízení, o kterém ještě před čtyřmi lety nikdo nevěděl, stojí za dramatickým poklesem prodeje osobních počítačů, a Apple si stále drží většinový tržní podíl i přes nástup levných tabletů s Androidem. Podíl Applu sice klesá, ale firma si drží technologický náskok. Nový iPad Air nemá konkurenci díky špičkovému displeji a výraznému snížení hmotnosti i objemu.

Nejbližší konkurenti už se vyrovnali buď v rozlišení displeje, nebo jsou blízko designových úspěchů, ale podobnou kombinaci ceny, displeje, hmotnosti a výdrže baterie zatím žádný jiný výrobce nenabízí. Bez konkurence je Apple také v nabídce aplikací uzpůsobených pro větší displej.

Druhý model Mini se po roce od uvedení první generace dočkal „retina“ displeje, ale podle odborných měření nejde o úplně povedený displej a i kvůli nižší ceně je zajímavější koupí nová verze tabletu Nexus 7 s Full HD displejem.

Mezi zařízeními s iOS pak zůstává ještě iPod Touch, ale ten Apple letos neaktualizoval. Jako by už s iPody moc nepočítal, když jejich prodeje meziročně klesají.

iOS

iPady i iPhony spojuje operační systém, který se letos dočkal výrazné změny designu. Nástup iOS 7 se obešel bez takového průšvihu, jakým byly v první verzi mapy s navigací od Applu (Pražský hrad je podle Applu stále na Strahově, ale minimálně na domácí půdě Apple na mapách hodně zapracoval), ale přesto nejde o bezproblémovou inovaci.

iOS 7 v nové podobě ztratil hodně ze své jednoduchosti a intuitivnosti. Proti původním záměrům svého šéfdesignéra nakonec Apple některá vizuální vodítka pro ovládání vrátil, ale spoustu tlačítek nahradila pouze písmena bez grafického zvýraznění. Například v aplikaci Diktafon je vedle velkého červeného tlačítka nápis hotovo – a právě na slovo „hotovo“ musíte ťuknout, abyste nahrávání ukončili, ne na samotné červené tlačítko. Podobných okamžiků je v iOS 7 více.

Systém se spoustou grafických efektů také výrazně zvýšil hardwarovou náročnost systému a na iPhonech 5 nebo na novém iPadu byl iOS 7 vše, jen ne plynulý. I tyto problémy Apple postupně odstraňuje, ale první dojem mizí jen pomalu.

Macy a OS X

Prodeje osobních počítačů nejsou pro Apple zásadním zdrojem příjmů, ale jejich skvělá pověst výrazně přesahuje tržní podíl. Speciálně macbooky mají navrch v kvalitě klávesnice a hlavně touchpadu a letos Apple znovu zabodoval s inovovanými modely Macbooku Air.

Apple byl opět první výrobce, který na trh uvedl počítače s nejnovější generací procesorů Intel a maximálně vytěžil jejich silnou stránku – nízkou spotřebu. Macbooky Air přinesly zásadní prodloužení výdrže na 9 až 12 hodin (11" a 13" model), firma navíc při zachování ceny zvýšila kapacitu úložiště a operační paměti u nejlevnějšího modelu.

Další kladné body nasbíral Apple za novu generaci Macbooků Pro s retina displejem – profesionální počítače od Applu dostaly kromě lepší obrazovky také nová tenčí těla na úrovni ultrabooků. Náročné profesionály pak Apple okouzlil velmi drahým modelem Mac Pro, který má tvar válce a nabízí špičkový výkon. Ten ale zatím využije jen několik aplikací pro zpracování videa. I přes cenu začínající na 75 tisících korun jde o stroj s výborným poměrem ceny a výkonu.

Operační systém OS X se dočkal nové verze, která se odlišila od tradičního pojmenování po kočkovitých šelmách a přešla na novou metodu označení podle významných míst v USA – Mavericks ale nenabídl z uživatelského pohledu převratné měny. Pod kapotou přesto přinesl lepší optimalizaci a tím mimo jiné další zvýšení výdrže baterie.

Hlavní změny se týkají aplikací. Apple vylepšil Safari, které se nově umí synchronizovat mezi iOS a OS X, do OS X pak přibyly aplikace z iOS – iBooks a mapy. Další výrazná změna se týká OS X i iOS – Apple zdarma k novým počítačům, tabletům a telefonům dává kancelářský balík iWorks a tradičně také sadu multimediálních aplikací iLife pro zpracování fotografií, videa a tvorbu hudby.

Apple upravil i nabídku desktopů iMac, ale třeba populární Mac Mini se nedočkal žádné změny a morálně už je dnes zastaralý. Stejně tak se Applu nepodařilo zásadně zvýšit nabídku příslušenství, které by využilo potenciál konektoru thunderbolt. Chybí i 4K monitor, který by navázal na legendární Cinema Displaye.

iTunes a App Store

Bez iTunes a Appstore by Apple neměl takové postavení, jakým se může chlubit. Hudební obchod iTunes Music Store proměnil trh s hudbou, ale Apple nyní zaostává za trendem neomezeného poslechu s měsíční předplatným. Místo toho nabídl bezplatné internetové rádio na vyžádání, které je však dostupné pouze v USA. Proti tomu mají Google Music, Spotify nebo Deezer pokrytí na globální úrovni, včetně České republiky.

Pro hudební průmysl a vývojáře je ale Apple stále nejoblíbenější partner, protože jim od Applu plyne nejvíce peněz, což je dané obecně větší ochotou majitelů „iVěcí“ utrácet.

Budoucnost s velkým očekáváním

Apple zatím žije z odkazu Steva Jobse, v roce 2014 už by ale měl přijít s něčím novým. Nejvíce se spekuluje o chytrých hodinkách a iTV. Firma kromě očekávaného vývoje vlastní televize a chytrých hodinek jako doplňku k mobilním zařízením pracuje i na dalších projektech. Naposledy koupila izraelskou firmu PrimeSence, která vyvinula základní technologii, na které stojí pohybový ovladač Kinect od Microsoftu. Apple nepochybně vstoupí i do světa „internetu věcí“ – propojených senzorů. Jedním z prvních projektů tohoto typu je iBeacon pro orientaci v interiérech a lepší cílení reklamy.

Celkovou známku jsme prozradili v titulku. Dvojka, i když s malým minusem, je mezi technologickými firmami solidní výsledek, Apple je na tom i přes ztrátu tržního podílu na několika frontách stále skvěle, hlavně z ekonomického pohledu. Je jedno, jestli máte tržní podíl 5 nebo 50 procent, když vám patří 60 procent veškerého zisku v dané oblasti, v tomto případě chytrých telefonů.

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru