Kam tato loď připluje, těší se velkému zájmu fotografů, odborníků i široké veřejnosti. Není divu, vždyť tak trochu připomíná raketu, kosmickou loď, chobotnici nebo fantaskní člun ze sci-fi. Její design je skutečně unikátní.

bio_ship.jpg

Loď byla postavena v Aucklandu na Novém Zelandu v loděnicích Calibre Blata a poprvé vyplula v únoru 2006. Zatím činí její rychlostní rekord 90 km/h, ale v příštím roce jej chce posádka překonat a za méně než 75 dní obeplout zeměkouli, což by byl nový světový rekord.

Kapitán Pete Bethune (42) je otcem projektu. Pochází z Nového Zélandu a původně pracoval jako inženýr na ropných polích v severní Africe a rovněž na těžebních plošinách v Severním moři. Uvědomoval si v těchto místech více než jinde rostoucí závislost člověka na fosilních palivech. A právě tady začal rozpracovávat plán jak nejlépe využívat pohonné hmoty z řepkového oleje. Prodal dům a získané peníze spolu s úsporami vložil do svého podniku Earthrace. To ovšem nestačilo, takže se musel zadlužit, ale výsledek se dostavil. Podařilo se mu zkonstruovat loď na bionaftu a obeplout s ní zeměkouli.

bio_ship_2.jpg

Trimaran, jak název napovídá, se skládá ze tří trupů, jež plují spíš skrz vlny než na nich. Chová se však jako stabilizovaný jednotrupový člun a pohybuje se rychleji než konveční plavidla.

Celkem 4 miliony eur spolykal vývoj trimaranu, který je dlouhý 24 metrů, široký 8 metrů a na jehož vývoji se podílela řada firem, například Germanische Lloyd. Superrychlá loď může proplouvat i relativně vysokými vlnami. Teoreticky mohou dosahovat až 15 metrů, ale běžné jsou čtyřmetrové. Loď byla dvakrát testována při rychlosti větru 100km/h a samozřejmě při různých jeho směrech a nárazech. Posádku tvoří čtyři lidé.

První pokus o dosažení světového rekordu se nezdařil. V březnu 2006 byl totiž člun ve Středozemním moři těžce poškozen a závod skončil v přístavu Malaga. .A proto se má pokus opakovat. Na rychlostní závod kolem světa vypluje loď 1. března z Valencie.

Se „zeleným palivem chce pokořit dosavadního držitele světového rekordu z roku 1998 britský člun Cable & Wireless. Za hodinu spolykají dva motory až 200 litrů bionafty, takže plavba má být politickou demonstrací kapitána Bethuna, který tvrdí, že regenerativní paliva budou hrát v budoucnu klíčovou roli.