sms-jizdenka-192.gifPrestižní ocenění získala letos nová služba Dopravního podniku hl. m. Prahy - možnost nákupu jízdenky prostřednictvím zaslání krátké textové zprávy z jakékoli stávající sítě GSM - která byla spuštěna v listopadu 2007.

"Porota letos zvažovala několik zajímavých projektů, takže rozhodování bylo náročnější než obvykle," uvedl Tomáš Renčín, ředitel konference ISSS a člen poroty sdružení Český zavináč.

"Nakonec jsme se ale shodli na tom, že nová služba Dopravního podniku hl. m. Prahy , byť není přímo z prostředí veřejné správy představuje naprosto konkrétní příklad toho, jak mohou moderní technologie usnadnit život jednoduchým způsobem prakticky každému."

"Hlavním motivem zavedení služby SMS jízdenka bylo ulehčit cestujícím starosti s automaty, drobnými mincemi a především dát možnost nedobrovolným černým pasažérům skoncovat s neplacením a riskováním pokut," uvádí Jan Svoboda, ředitel marketingu Dopravního podniku hl. m. Prahy.

   

Čtěte více

    

    

Jízdenku v Praze koupíte přes SMS

Jízdenku v Praze zakoupíte i přes mobilní telefon

 



Služba je k dispozici kdekoliv a kdykoliv. Podle statistik připadá v ČR na jednoho člověka 1,5 mobilního telefonu, což potvrzuje vysokou penetraci využívání mobilních telefonů a jejich služeb. Podle jízdenkového systému tuto službu používá už od ledna průměrně devatenáct tisíc cestujících denně.

Výzkum, který pro Dopravní podnik zhotovila nezávislá agentura Westminster, ukázal, že 60 procent uživatelů SMS jízdenky představuje nové platící zákazníky, kteří se rekrutovali z řad "nedobrovolných" černých pasažérů. Z průzkumu je dále zjištěno, že díky zavedení SMS jízdenky ubylo 1 procento trvale tarifně neukázněných cestujících (černých pasažérů), přibližně o 16 procent je méně nedobrovolných či občasných černých pasažérů a naopak přibylo o 17 procent více platících cestujících.

Rozhodnutí poroty soutěže Český zavináč o vítězi letošního ročníku vedle těchto argumentů podpořil i fakt, že řešení, s nímž jako první přišel právě Dopravní podnik hl. m. Prahy, vzbudilo značný zájem v mnoha dalších městech ČR a inspirovalo i řadu projektů, kde by bylo možno podobné principy využívat, jako třeba v případě poplatků ve zdravotnictví či v některých dalších oblastech.