internet_forum_frame_350_21.jpgTitul fóra „Český internet – zlatý důl?“ byl možná provokativní, dobře však charakterizuje to, co se nyní na  českém internetu děje. Spojily se portály Centrum.cz s Atlasem.cz, začalo se hovořit o prodeji Seznamu, svůj nový portál chystá televize Nova.

Aktéři diskuse, mezi nimiž byl generální ředitel televize Nova Petr Dvořák, obchodní ředitel Seznamu.cz Tomáš Búřil, Pavel Doležal, finanční ředitel Centrum Holding, a Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu, hledali odpověď na otázky, zda bude internet opravdovým zlatým dolem pro investory, zadavatele reklamy a pro uživatele. Náznaky, že by tomu tak mohlo být, tu jsou. Prvních pět hráčů na síti si vloni v příjmech za inzerci  podle šéfredaktora Hospodářských novin Petra Šimůnka rozdělilo jeden a půl miliady korun a letos se předpokládají výnosy do tří miliard.

Jak se ke zmíněným penězům dostat? Podle diskutujících existují různé způsoby řešení. Petr Dvořák z televize Nova tvrdí, že v současné době je internet zlatým dolem především pro ty, kteří „vykolíkovali“ jeho základy a teď své weby prodali. Otázkou je, zda ti, kdo nyní nakoupili, ještě najdou zlatá zrna.

„Myslíme si, že situace na trhu je přehřátá, a lepší než kupovat existující projekty, je hledat svoje vlastní cesty,“ tvrdí Dvořák. „Nepůjdeme cestou velkých portálů, které nabízejí všechno. Myslíme si, že to nefunguje. Dnešní uživatel internetu hledá obsah a kvalitu. Chceme mu proto nabízet specializovanou službu, v našem případě zpravodajství a zábavu."

Server Novy, který bude spuštěn pravděpodobně 5. května  na adrese www.tn.cz, by podle Dvořáka měl být aktuální, „pohyblivý“ a zábavný, jeho výhodou bude propagace prostřednictvím televize Nova. Server by měl například přinášet profesionální videa nejdéle do 90 minut od události. Nebude přebírat jen zpravodajské šoty pro Televizní noviny, ale nabídne i své vlastní zpravodajství.

„Do roka se chceme dostat mezi první tři hráče na českém internetu,“ dodává Dořák.

Úplně jiný názor na vývoj tuzemského internetu představil obchodní ředitel Seznam.cz Tomáš Búřil. „Říká se, že obsah je král, ale my si myslíme, že dominantní je vyhledávání. Ten, kdo drží palec na vyhledávání, bude mít, alespoň v následujících letech, stále navrch,“ tvrdí Búřil.

Onen hypotetický zlatý důl českého internetu představují podle Seznamu.cz především malí a střední živnostníci, pro které je internet obrovskou výkladní skříní. Prostřednictvím portálu Seznam.cz a katalogu Firmy.cz hledá spousta jejich potenciálních zákazníků právě to, co potřebuje.

Seznam neustále inovuje a od roku 2000 spouští dvě až tři služby ročně. Uživatelům, kteří podle Búřila představují neuvěřitelných 94 % trhu,  nabízí portál kvalitní vyhledávání a služby v oblasti B2B.

Pavel Doležal, finanční ředitel Centrum Holding, který debatoval za spojené servery Centrum.cz a Atlas.cz, vidí zlatý důl pro změnu v internetové reklamě. Internet je podle něj dnes mainstreamové médium, kde se inzerentům vyplatí inzerovat. Je to médium, které je schopno maximalizovat účinnost reklamních kampaní selektovaným zacílením na konkrétního uživatele.

„Cena za inzerci je oproti ostatním médiím na internetu výhodnější. I přes malý reklamní banner se můžete dostat na stránku inzerenta. Ten má okamžitou informaci o účinnosti inzerce a může ji modifikovat i v průběhu kampaně“, říká Doležal. Internetová reklama byla popelkou do roku 2004, od té doby zaznamenává velmi dynamický nárůst.

Komunity, komunikace a obsah budou hlavní taháky na Centru a Atlasu. Půjde o platformy pro lidi, kteří se chtějí stýkat nad stejným tématem. V určitých segmentech budou tyto weby i poskytovatelem atraktivního videoobsahu. Budoucnost internetu je podle Pavla Doležala rovněž v mobilním připojení, takže se oba vyhledávače v budoucnu objeví také v mobilech.

 

Čtěte také

 

Český internet má tedy před sebou zajímavou budoucnost. I když, jak se zdá podle diskutujících Fóra HN, cesty k jejímu naplnění mohou být různé. Rezervy jsou ještě veliké, a to i v rozšíření sítě sítí mezi celou populaci.

V současnosti využívá internetu, podle Kateřiny Hrubešové ze Sdružení pro internetovou reklamu, 53 % populace. Během dvou let by se toto číslo mělo vyhoupnout na 60 %. Pokud jde obsah, je trh podle Hrubešové už rozdělen. Právě proto bude o to zajímavější sledovat, zda se do posledních skulin na něm podaří proniknout novému webu televize Nova. Generální ředitel Novy Petr Dvořák hýří optimismem, ostatní hráči na trhu jsou zatím lehce skeptičtí.