berlin_bus__350x210_.jpgBerlínské autobusy posloužily v těchto dnech pro představení technologie, která zahrnuje například senzory monitorující životní prostředí, kamery a GPS. Vozidla pak budou získaná data vysílat bezdrátově, přes mobilní telefonní sítě, Wi- Fi a Wimax, do středisek řízení dopravy.

Koordinátor projektu Patrice Simon řekl, že také hledali technologii, která bude policejní orgány informovat, pokud by v autobuse došlo k výtržnostem. "Zařízení jsou docela malá, ale velmi výkonná a my bychom chtěli vyvinout software, který by automaticky analyzoval obrázky a zjistil například, jestli v autobuse nepropukly nějaké potyčky, V tom případě by vyslal autoomaticky varování policii," řekl Simon.

Autobusy prošpikované moderní technikou jsou součástí panevropského výzkumného projektu, kterému se říká Moryne a který řídí Univerzita aplikovaných věd v německém Osnabrücku a Institut dopravních studií v Maďarsku.

Dále čtěte

Senzory mohou být užity pro zjištění mlhy a ledu na cestách, stejně dobře jako k analýze stavu dopravy, či k tomu, aby dávaly výstrahu o smogové situaci. Vědci věří, že by získaná data mohla posloužit k tomu, aby motoristé dostali včas automatické varování před dopravními zácpami, podobné, jaká dnes vydávají dopravní střediska monitorující proměnlivost dopravní situace ve městech.

"Většina velkých měst, kde by byl v budoucnu tento typ monitoringu použit, už má velmi rozsáhlé kamerové systémy, indukční smyčky a senzory sítě sledující stav životního prostředí a používají je k analýze dopravy a znečištění," řekl Simon.

A dodal: "Odborníci zabývající se monitoringem městské dopravy, kteří se zapojili do našeho projektu, nám řekli, že považují informace poskytnuté mobilními jednotkami, za užitečný doplněk systému."