austria_tunnel__350x210_.jpg„Rakousko chce zvýšit bezpečnost ve svých silničních tunelech, aby se již nemohly opakovat některé závažné nehody z nedávné minulosti. Rakouské Ministerstvo dopravy, inovací a technologií nás proto požádalo, abychom využili našich zkušeností a pomohli jim najít nejvhodnější metody analýzy rizik, které pomohou bezpečnost v silničních tunelech výrazně vylepšit,“ vysvětluje Lukáš Ferkl, ředitel pro výzkum a vývoj a zakladatel společnosti Feramat Cybernetics.

V první fázi vypracuje společnost ve spolupráci s katedrou řídicí techniky FEL ČVUT studii porovnávající stávající rakouskou direktivu pro provádění rizikových analýz s dalšími metodami používanými v průmyslu, například v oborech letectví, energetice nebo chemickém průmyslu. „V současné době se provádí rizikové analýzy v silničních tunelech především s ohledem na požáry. My chceme navrhnout vylepšení analýzy rizik, aby braly v úvahu i rizika nehod, při kterých požár nevznikne,“ dodává Lukáš Ferkl.

Dále čtěte

V nedávné době došlo k několika tragickým nehodám v silničních tunelech. Odborné skupiny v celé Evropské unii proto nyní provádějí analýzy rizik pro každý silniční tunel. Ty mají odhalit slabé stránky tunelu a v rámci prevence nehod doporučují konkrétní opatření, která umožní soustředit dostupné prostředky na klíčová místa a zvýšit tak bezpečnost v silničních tunelech.

„I když je naše společnost poměrně mladá, máme již za sebou několik obdobných projektů a máme rozsáhlé zkušenosti s analýzy rizik i optimalizací procesů v několika silničních tunelech v České republice,“ říká Lukáš Ferkl.

V minulosti se společnost Feramat Cybernetics podílela na vzniku směrnic pro posuzování rizik provozu silničních tunelů v ČR podle směrnic EU nebo vytvořila matematicko-fyzikální model tunelů Libouchec a Panenská na D8, podklady k analýze dopadu provozu v tunelu Blanka na životní prostředí nebo navrhla dynamickou regulaci vzduchotechniky v tunelu Mrázovka.

Související