airplane__350x210_.jpgBěhem dalších let můžete čekat, že takováto letadla s alternativními pohony uvidíte na obloze. Letecký průmysl totiž spěchá se zaváděním novinek, protože ceny paliva pokračují v růstu a vzhledem k tomu, že se veřejnost stále dotěrněji ptá na vliv letecké dopravy na globální oteplování.

Tak například inženýrský tým v Severní Dakotě v úzké spoluprácu s DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) vyvíjí novou generaci biopaliv pro letadla, která jsou vyráběna ze sojových bobů a canoly, což je jeden z kultivarů řepky olejky. Odborníci tvrdí, že  tato paliva jsou k nerozeznání od konvenčních paliv pro letadla, s podobnou hustotou a bodem tuhnutí. 

Výzkumný tým právě vyrábí asi 95 litrů paliva pro první testování v tryskovém motoru, které se má uskutečnit  již příští měsíc. "To, co potřebujeme, je objednávka od Air Force, pak teprve můžeme získat peníze na vybudování první továrny,“ říká  inženýr Chad Wocken. „Továrnu bychom mohli postavit v časovém rozmezí dvou až pěti let, tedy pokud získáme závazek, že od nás budou Air Force kupovat palivo."

Několik aerolinek projevilo hluboký zájem o výzkum biopaliv. Virgin Atlantic, holandské  KLM a Air New Zealand testují jejich různé varianty a všechny zatím uvažují o plnění palivových nádrží svých letadel směsí biopaliva a konvenčního paliva. Společnost Solazyme ale nedávno oznámila že její biopalivo splňuje přísné letecké standardy samo o sobě. Podobně je na tom i nové palivo, které zkouší DARPA. Ani ono už nemusí být smíseno s palivem konvenčním.

Dále čtěte

Inženýři v Německu jdou jinou cestou. Začátkem minulého týdne představila společnost German Aerospace Center (DLR) první letadlo s lidskou posádkou, které může  letět výlučně s použitím palivového článku. Palivový článek, který využívá polymerových elektrolytických membrán (PEM), dodává energii pro elektrický motor větroně. I když představa DLR vypadá nadějně,  její technologie vyžaduje ještě velmi rozsáhlé testování předtím, než bude moci být použita komerčně. A až budou palivové články PEM připraveny k užití v letadlech, půjde zřejmě pouze o malé stroje.

Německé letadlo ale nebylo první, které vzlétlo díky vodíkovému palivovému článku. Slávu vzal Němcům Boeing, který už vloni na jaře představil dvoumístné letadlo, které bylo částečně poháněno palivovým článkem, ale při vzletu spoléhalo na lithium-iontové baterie.