Mamut severníMamut severní se na území Severní Ameriky, Evropy a Asie objevil už před miliony let a vyhynul zhruba před 10 tisíci lety. Jeho charakteristickým rysem byly až 90 centimetrů dlouhé, silné chlupy, které jej chránily před chladem.

Z genetického kódu mamuta severního lze podle vědců vyčíst, že tento živočich měl s dnešním slonem společného víc, než se původně myslelo. Vědci také objevili některé znaky křížení mezi příbuznými mamuty, což by mohlo vysvětlovat, proč tito živočiši vyhynuli.

"Zjistili jsme, že jednotliví mamuti severní si jsou navzájem tak geneticky podobní, že mohli být obzvláště náchylní k podlehnutí nemocem, změnám klimatu nebo působení člověka," řekl Stephan Schuster z Pensylvánské státní univerzity.

Dále čtěte

Dalším důležitým úspěchem podle amerických vědců je, že se jim vůbec podařilo rozluštit genom vyhynulého zvířete. Genetické informace vyhynulých živočichů jsou často kvůli stáří vzorku, z nichž je DNA odebírána, těžko rozluštitelné.

"Díky tomu, že se nám podařilo přečíst tento genom, bychom teoreticky mohli získat data, která by jednoho dnes mohla pomoci dalším vědcům vrátit mamutovi severnímu život. A to tak, že by se DNA mamuta vpravila do genomu slona," uvedl Schuster.

Podle vědců se mamuti severní zhruba před dvěma miliony lety vyvinuli ve dvě geneticky odlišné skupiny. Jedna z nich vyhynula už před 44 tisíci, zatímco druhá až zhruba před 10 tisíci lety.