MarsAmerická sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) objevila na Marsu usazeniny uhličitanů. Nález dokládá, že v minulosti byla voda na "rudé planetě" zásaditá nebo neutrální, což je podle čtvrtečního vyjádření amerického Národního ústavu pro letectví a vesmír (NASA) podmínkou vzniku života.

Uhličitany vznikají, když se ve vodě rozpuštěný oxid uhličitý sloučí s vápníkem, se železem nebo s hořčíkem. Pokud je však prostředí příliš kyselé, rychle se rozpadají. Současný objev uhličitanů hořčíku v marsovském kráteru v oblasti Nilli Fosseae ale dokládá, že v době jejich vzniku před 3,6 miliony let zdejší voda kyselá nebyla.

Čtěte také

"Je obtížné žít v kyselém nebo ve slaném prostředí. Naproti tomu neutrální voda představuje menší potíže pro vznik života na mikrobiální úrovni," řekla Bethany Ehlmannová, která data z MRO analyzovala. "(Tato oblast) mohla být velmi mírným, příznivým prostředím pro primitivní život na Marsu," dodala.

Stopy uhličitanů v prachu na jiném místě "rudé planety" objevila letos v červnu i sonda Phoenix. Nález pevných struktur na povrchu podle NASA zvyšuje pravděpodobnost, že podmínky na Marsu kdysi byly přinejmenším v některých oblastech příznivé pro život.

"Jsme potěšeni, že se konečně našly uhličitany, protože poskytují více podrobností o konkrétních podmínkách v průběhu specifických období historie Marsu," řekl Scott Murchie z Johns Hopkins University.