Tajemník amerického ministerstva energetiky Steven Chu minulý čtvrtek oznámil, že jeho ministerstvo neuvolní do budoucna žádné další finanční prostředky na výzkum vodíkového auta, protože se nejedná o technologii, která by byla využitelná v blízké budoucnosti.

"Zeptali jsme se sami sebe. Je pravděpodobné, že v příštích 10 až 20 letech dospějeme k hospodárnému vodílkovému automobilu? Myslíme si, že odpověď na tuto otázku je ne," řekl Chu. A dále prohlásil, že jeho ministerstvo soustředí své úsilí na technologie, které se mohou zúročit dříve, jako je například auto s elektirckým pohonem, které se dobíjí ze zásuvky.

Auta poháněná vodíkovými palivovými články byla základem snů o čisté energii, protože by jejich odpadním produktem byl jen pramínek vody, místo dnešních čoudících výfuků a oxidu uhličitého. Současný ústup od nich je v rozporu s předpověďmi předchozího amerického prezidenta Bushe z roku 2003, který prohlásil, že "děti, které se dnes rodí, bude řídit auta poháněná vodíkem s nulovým znečištěním."

Ministerstvo energetiky bude ale i nadále financovat výzkum stacionárních palivových článků, které, jak řekl dr. Chu, by mohly být použity jako baterie k napájení elektrických obvodů a nevyžadují kompaktní skladování vodíku

Vodíková auta se na silnice dostanou mnohem později

Odborníci tvrdí, že je třeba překonat ještě mnoho překážek, než se budou vodíková auta  běžně projíždět po amerických dálnicích. Jsou stále ještě velmi drahá a výroba vodíku, kterým jsou  poháněna, buď není levná, nebo úplně čistá.

Nový systém distribuce vodíku by navíc musel být vystavěn na zelené louce - a nebude levný. Nedávná zpráva Národní rady pro výzkum odhaduje, že celkové náklady na výstavbu plynovodů a vodíkových čerpacích stanic by mohly dosáhnout až 200 miliard dolarů.
Omezení výzkumu vodíkových aut ocenili někteří ekologové, kteří tvrdí, že naléhavá potřeba snížit emise oxidu uhličitého vyžaduje, aby vláda urychleně stimulovala rozvoj nejslibnějších technologií.

David Friedman, expert na vozidla s čistým pohonem, a někteří vědci však s tímto výkladem nesouhlasí a tvrdí, že všechny auta na alternativní paliva přicházejí s nedostatky. Například miláček této chvíle, hybridní auto s baterií nabíjenou ze zásuvky, je stále ještě příliš drahé, a dosud nejsou zcela vyřešeny problémy s životností jeho baterie.