Audi vzalo kombík A4 Avant, přidalo maximální výbavu, nalepilo plastové nárazníky a zvýšilo světlou výšku vozu o 37 mm. Konec testu, dobrou noc. Takhle nějak jsem chtěl původně psát, ale když nám před redakcí zaparkovalo Audi A4 allroad quattro v zářivě bílém lakování, musel jsem uznat, že lesnický styling mu neobyčejně sluší. Auto nevypadá jen na to, že si poradí s nějakým tím lehčím terénem, přidané doplňky mu zároveň dodávají punc luxusu. Každý, kdo se za ním totiž během týdenního testu ohlédl věděl, že tohle kombi přece nebude jen tak.

Audi A4 allroad quattro jsem už zkoušel jednou v lesích nedaleko Konopiště a dokázalo, že si umí dobře poradit s nejrůznějším terénem. Ať se nám to ale líbí, nebo ne, tohle auto bude mít stejný osud, jako naprostá většina SUV. Bude hlavně ozdobou svého majitele. Terénní doplňky, které podtrhují jeho atraktivní tvary se povedly a auto tak budí na silnici i na parkovišti určitý respekt.

Hnědá je taky barva

Audi míří vysoko i v interiéru. Jeho vzhled známe moc dobře, ať už z loňského testu Audi A4 Avant 2.0 TFSI nebo ostrého Audi S4. Zkrátka to nejlepší, co na trhu s prémiovou střední třídou dnes můžete dostat. Model allroad quattro šel ale ještě o kousek výše, a celou kabinu stylizoval do lesnické podoby. Sedadla jsou proto potažena dvoubarevnou kůží v kombinaci hnědé a šedé. Středový tunel, dveře a palubní desku pak ozdobilo leštěné dřevo. Zas tak fousatý nejsem, abych něco podobného chtěl do svého auta, musím ale uznat, že k allroadu to tak nějak sedí.

Testovací Audi A4 allroad quattro bylo vybaveno poslední generací multimediálního systému MMI, který nyní nabízí obraz s opravdu detailním rozlišením. Líbila se mi navigace, co ukazuje tři různé trasy a celková lehkost ovládání, na kterou jsem si během mnoha testů vozů z Ingolstadtu zvykl. Dojem z interiéru podtrhlo i chvilkové setkání se Seatem Exeo, který více méně reprezentuje Audi A4 předchozí generace. V tu chvíli bylo hodně jasné, odkud a kam A4 dokázala dojít.

Možná bych měl připomenout, že Audi A4 Avant není právě nejprostornějším modelem ve své třídě, ale nebudeme si nalhávat, že typickému kupci o to zas až tak moc nejde. Čtyři dospělí se svezou dobře, pohodlně a potěší skvělé boční vedení sedadel. A samozřejmě elektrické nastavení ve všech možných směrech. Zavazadelník zachraňuje svůj objem 490 litrů (1430 po sklopení sedadel do "skororoviny") praktičnostmi v podobě posuvníků na oddělení nákladu, síťky a dodávané gumové podlážky.

Nejsilnější vládne všem

Pod kapotou si můžete vybrat z několika motorů. K testu přijela Audi A4 allroad quattro vybavena nejsilnějším turbodieselem. Jde o jednotku 3.0 TDI která dosahuje výkonu 244 koní. To je sice pořádná porce, ale nejde o nic úchvatného. Mnohem zajímavější je hodnota maxima točivého momentu, která je trumfem nafťáků. V tomto případě činí rovných 500 Nm, které jsou dostupné v rozmezí od 1500 do 3000 otáček za minutu. To přinejmenším znamená neskutečně silný zátah, který vás přišpendlí na sedačku. Stovka přichází za úctyhodných 6,4 sekundy, maximum leží v 236 km/h.

 

Naftový šestiválec navíc vyniká naprosto kultivovaným chodem. Žádné chrochtání, jaké mají ve zvyku hlavně starší čtyřválce z koncernu VW, se nekoná. Jedinou jeho nevýhodou je tak vyšší hmotnost, které tu celkovou u testovaného vozu vyšplhala na 1765 kg. I tak je ale auto velmi pružné, motor reaguje na pokyny plynu rychle a má i dobrou spotřebu. Tabulková kombinovaná spotřeba činí 7,1 litru nafty na sto kilometrů, my jsme během redakčního testu naměřili hodnotu o litr vyšší.

K řazení v případě testované Audi A4 allroad quattro posložila 7stupňová automatická převodovka S-tronic, která ke stylu tohoto vozu prostě patří. Kdyby se snad někdo chtěl zabývat řazením nebo si za jízdy hrát na závodníka, jsou tu i páčky pod volantem. Je to spíš ale zbytečnost, protože automat řadí jednak rychle, jednak celkem dobře odhaduje touhy řidičovy pravé nohy. Navíc, pokud byste přece jen zamířili do nějakého terénu, automat je vhodnější než manuální převodovka.

Teritorium: silnice

Protože jsem už jednou Audi A4 allroad quattro testoval na rozbahněných lesních cestách, kamení a šotolině, zajímalo mě nejvíc, jak se chová v běžném provozu, kde bude pobývat nejčastěji. I když se zvedla světlá výška vozu, musím říci, že jde o jedno z nejstabilnějších kombi na současném trhu. Audi A4 Avant jsem vytýkal větší náklony způsobené karosérií kombi a bál jsem se i nejistého chování teď, v případě těžkého naftového motoru na přídi. Systém quattro poslední generace se ale očividně umí postarat o všechno a z auta udělal neutrální mašinu, která s chutí projede prostě cokoliv.

Na palubě nechyběl ani aktivní podvozek u kterého šlo navolit několik parametrů podle toho, zda člověk chce více sportovní nebo komfortní jízdu. Posilovač klade docela příjemný odpor, působí ale trošku uměle. Komunikace pořád není taková, jako například u BMW. Podvozek ale na přání umí hodně ztuhnout a z Audi A4 allroad quattro udělat raketu která jistě letí za svým cílem. A zatraceně rychle. Noření přídě při prudkém brzdění, které bylo typické pro nafťáky minulé generace je také pryč.

Máme tady nejlépe vybavenou a nejlépe vypadající A4, která může z Ingolstadtu přijet. Auto vypadá skvěle, skvěle se řídí a poskytuje maximum možného luxusu. Základní cena s danou motorizací 1.293.700 korun je trochu na hraně, ale kdo chce mít to nejlepší, musí si prostě připlatit.

Výsledná známka
1-
Plusy: vzhled, komfort, motor
Mínusy: vysoká cena

Základní cena v provedení allroad: 1 293 700 Kč

Objem motoru     2967 ccm
Maximální výkon     176 kW (240 k) při 4000 až 4400 ot/min
Maximální točivý moment     500 Nm při 1500 až 3000 ot/min
Převodovka     7stupňová automatická
Maximální rychlost     236 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     6,4 s.
Udávaná spotřeba město     8,7 l/100 km
Spotřeba mimo město     6,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     7,1 l/100 km
Spotřeba během testu     8,2 l/100 km
Provozní hmotnost     1765 kg
Délka / výška / šířka     4721 mm / 1495 mm / 1841 mm
Rozvor     2805 mm
Zavazadelník / po sklopení     490 l / 1430 l