Problém je však v tom, že celotělový skener, který je zkoušen na letišti v Manchesteru, také ukáže jakékoliv prsní implantáty, umělé končetiny, piercing, a jasné obrysy intimních partií cestujících.

Kromě toho existují i obavy, že přístroj Rapiscan Secure 1000, který se ze všeho nejvíc podobá velké kartotéce, nemusí být bezpečný pro ženy v raných fázích těhotenství nebo pro děti.

Vedení letiště si uvědomuje, že někteří cestující nebudou chtít být skenováni kvůli jasnému zobrazení intimních tělesných partií.  Ti mohou zatím skenování v terminálu 2, kde je přístroj umístěn, odmítnout  a zvolit  tradiční osobní kontrolu.

Pracovníci letiště však uklidňují, že černobílý obrázek pasažéra uvidí předtím, než bude odstraněn, pouze jeden úředník, a to ještě na vzdáleném místě, takže si ho nebude moci spojit s konkrétním cestujícícm..  .

Jsou obavy i z dávek záření 

Zařízení funguje tak, že vysílá rentgenové paprsky na cestujícího, který stojí v boxu, a na základě odražené energie se vytváří virtuální třídimenzionální 'nahý' obrázek, které zařízení zasílá na monitor počítače, kde si jej mohou prohlédnout pracovníci ostrahy.

Rentgenové paprsky prý pronikají do těla do hloubky jedné desetiny palce (0,254 cm) , což stačí ke zjištění jakéhokoli zařízení nebo drog skrytých těsně pod kůži.

Dr. Sarah Burnettová, která pracuje jako nezávislý radiolog v Londýně, vyslovila už před dvěma lety obavy o bezpečnost procedury, když ji požádali, aby podstoupila celotělové skenování na londýnském letišti Luton.

Řekla tehdy: „Je nezákonné vystavovat osoby jakékoliv radiaci, pokud to není nutné kvůli lékařskému vyšetření. Takže, jak je možné, že nás vláda může bez našeho souhlasu ozařovat na letištích? Jsem znepokojena zejména potenciálními dopady na ženy v prvním trimestru těhotenství. Tedy v době, kdy jsou rizika rozvoje genetické abnormality dítěte nejvyšší, protože ozáření může poškodit reprodukční DNA.“

'O zařízení se tvrdí, že vysílá jen slabé dávky záření, ale na druhé straně je nutné říct, že žádná dávka záření není absolutně bezpečná," dodává dr. Burnettová, která má za sebou patnáct let zkušeností.


Sarah Barrettová, vedoucí oddělení péče o zákazníky manchesterského letiště, tyto obavy odmítá, když říká, že ani ti, kteří létají častěji, se nemusí ničeho obávat, protože dávky rentgenového záření jsou opravdu velmi nízké. Říká, že při rentgenu zubů dostane pacient dvacettisíckrát vyšší dávku. „Cestující mohou projít skener  5000krát ročně bez obav, je superbezpečný a množství záření, které vysílá, je malé,' dodává Barrettová.

Skenery, z nichž každý stojíí 80 tisíc liber, byly poprvé zkoušeny na letišti Heathrow už v roce 2004. Britské ministerstvo dopravy se rozhodne, zda je na letištích instaluje trvale, po skončení zkušebního provozu, který potrvá ještě asi rok.

Bezpečnostní orgány ve Spojených státech zatím tyto skenery zavedly na letištích v New Yorku a Los Angeles. Postupně by se měly rozšířit i na jiná letiště v zemi.