Projekt mostu, o němž se desetiletí diskutovalo, je kritizován zejména po sesuvech půdy na Sicílii, při nichž přišlo počátkem října o život nejméně 30 lidí. Pranýřován je i pro vysokou finanční náročnost. Vyslovil se proti němu i prezident Giorgio Napolitano, podle něhož by se místo "faraónských staveb" mělo spíše pracovat na seriózním plánu k zajištění bezpečnosti obyvatel Sicílie.

Most, jehož výstavba má přijít na 6,1 miliardy eur (153 miliard Kč), bude dlouhý téměř 3,7 kilometru a nad hladinou moře se bude tyčit ve výšce 64 metrů. Široký bude 60 metrů. Provoz na něm má být možný v roce 2017. Vláda pro financování mostu založila společnost Stretto di Messina, která jej bude spravovat.

Most bude svými rozměry třikrát větší než slavný Golden Gate Bridge v kalifornském San Francisku. Oba pilíře mostu mají být se svými 398 metry vyšší než Eiffelova věž. Tím stavba prorazí další světový rekord, který dosud drží viadukt v Millau ve Francii se svými 341 metry výšky.

Přes most bude moci přejet za hodinu šest až devět tisíc vozidel a 200 vlaků denně. Stavba umožní prodloužení vysokorychlostní železniční trasy z Neapole do Palerma a dálnic mezi Salernem a Reggiem di Calabria, Messinou a Catanií a Messinou a Palermem.

S projektem přišla v roce 2001 tehdejší Berlusconiho vláda, v roce 2006 jej však kabinet premiéra Romana Prodiho zrušil. Berlusconi ve své předvolební kampani v dubnu 2008 slíbil, že jeho vláda od projektu neustoupí.

most přes Messinskou úžinu

Mnozí odpůrci stavby také namítají, že u Messiny a Reggio di Calabria je seizmicky aktivní zóna. V prosinci 1908 zde při zemětřesení o síle 7,2 stupně Richterovy škály zahynulo téměř 100 tisíc lidí.