Dopady hospodářské krize se neustále promítají v hospodářských výsledcích nejen v automobilovém průmyslu, ale také v oděvním, ropném a mediálním odvětví. Důkazem jsou toho výsledky uveřejněné ve středu, které nepřináší velmi pozitivní zprávy.

Příkladem je třeba francouzská ropná společnost Total, jejíž zisk klesl ve třetím čtvrtletí letošního roku o více než polovinu na 1,9 miliardy eur (zhruba 49,8 miliardy Kč) z loňských srovnatelných 4,1 miliardy eur. Důvodem byl propad cen ropy z loňských rekordů a nízké marže v rafinaci. Total je největší francouzskou společností podle tržní kapitalizace.

Totalu se také ve třetím čtvrtletí podařilo zvýšit těžbu ropy. Celkem firma vytěžila v průměru 2,2 milionu barelů ropného ekvivalentu denně, což je o jedno procento více než ve stejném období loni. V prvním pololetí naopak těžba firmy klesla o šest procent a za celý loňský rok o dvě procenta.

Nissan se zuby nehty drží v zisku

Za automobilový průmysl ve středu přinesla výsledky japonská automobilka Nissan. té se propadl  ve fiskálním druhém čtvrtletí meziročně čistý zisk o 65 procent na 25,5 miliardy jenů (téměř pět miliard Kč). Společnosti se však podařilo vrátit do zisku po předchozích třech čtvrtletích ztrát. Nissan rovněž díky oživení poptávky po automobilech z Číny i některých dalších trhů zlepšil výhled na celý fiskální rok.

"Náš výkon v první polovině fiskálního roku je povzbuzující, ukazuje, že plán oživení Nissanu si vede dobře," uvedl prezident a generální ředitel automobilky Carlos Ghosn. "Náš výhled však zůstane obezřetný, dokud se neujistíme, že ekonomické oživení ve světě je udržitelné," dodal. V Nissanu vlastní podíl 44 procent francouzský Renault.

Zisk Time Warner poklesl, oslábly divize AOL

Nejlépe na tom není ani mediální průmysl, kde oslábly především příjmy z reklamy. Americkému mediálnímu konglomerátu Time Warner Inc. klesl ve třetím čtvrtletí zisk o 38 procent na 661 milionů USD (11,7 miliardy Kč). Důvodem byly slabé výsledky internetové divize AOL a vydavatelské divize. Výsledky však překonaly odhady analytiků a firma zvýšila odhad zisku na celý rok.

Společnost provozuje mimo jiné kabelové televizní kanály HBO, CNN a TNT či filmové studio Warner Bros. Příjmy se snížily o šest procent na 7,1 miliardy USD. Společnost díky známkám oživení zájmu o reklamu ve stanicích CNN a TBS současně zlepšila výhled na celý letošní rok. Očištěný zisk na akcii má činit nejméně 2,05 dolaru místo původně uváděných 1,98 dolaru. Analytici očekávají v průměru zisk 2,02 dolaru na akcii.

Spotřebitelé stále šetří, zisk Adidasu spadl 

Německému výrobci sportovního oblečení a obuvi Adidas AG klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk o 30 procent na 213 milionů eur (5,6 miliardy Kč). Firma se potýká s poklesem výdajů spotřebitelů způsobeným recesí.

Tržby za tři měsíce do konce září klesly o sedm procent na 2,89 miliardy eur. Provozní zisk se propadl o 24 procent na 336 milionů eur. Adidas vlastní také značku sportovního oblečení Reebok.

Třešničkou na konec je odvětví nápojů, kterému se v období recese vede relativně dobře. Dánský pivovar Carlsberg zvedl čtvrtletní hrubý zisk na 3,3 miliardy dánských korun (asi 11,7 mld.korun). Chce koupit zbytek vietnamského pivovaru Hue.