Společnosti AT&T ve Spojených státech vadí, že miliony majitelů populárních telefonů iPhone příliš surfují na internetu, a přetěžují tak její síť. Firma, jež v USA tyto telefony nabízí exkluzivně, proto bude hledat cesty, jak uživatele povzbudit ke střídmějšímu užívání datových přenosů. Na svých webových stránkách to uvedl deník The Wall Street Journal.

AT&T se ale nachází v paradoxní situaci - snadné surfování po internetu je jedním z hlavních lákadel iPhonu, jež společnost patřičně zdůrazňovala ve svých reklamách. Aktivace přístroje také není možná bez toho, aby zákazník platil i datový paušál. Ten v současnosti činí 30 dolarů měsíčně (asi 530 korun).

S nárůstem provozu na mobilním internetu, například kvůli sledování videa, se ve Spojených státech potýkají všichni operátoři, AT&T to ale dělá zřejmě největší vrásky. Majitelé iPhonů totiž v průměru přenášejí pětkrát až sedmkrát více dat než běžný zákazník, který svůj mobilní telefon používá hlavně k hovorům. V porovnání s uživateli jiných takzvaných chytrých telefonů pak vlastníci přístrojů od firmy Apple přenášejí dvakrát více dat.

Řešení: Zavedení datových limitů

Pro AT&T to znamená značné investice do její sítě, která například v New Yorku a San Francisku má problémy. Společnosti kvůli tomu poněkud hořkne exkluzivita, již na populární telefon má. "Ekonomika iPhonu není tak růžová, jak se mohlo na první pohled zdát," řekl The Wall Street Journalu analytik Toni Sacconaghi z výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein.

Jedním z řešení by podle deníku mohly být platby podle objemu stažených dat. Zasáhly by ale i většinu uživatelů, která na internetu zase tolik času netráví. U AT&T přitom tři procenta majitelů chytrých telefonů představují 40 procent datových přenosů. Firma by také například mohla zavést datové limity, jaké má třeba u karet pro mobilní připojení notebooků k internetu. Mohla by také zpomalovat připojení největším stahovačům. V takovém případě by jí ale zřejmě hrozily problémy od organizací na ochranu spotřebitelů i úřadů.

Manažer AT&T Ralph de la Vega vyloučil, že by firma zavedla datové limity, jaké uplatňuje například u připojení k internetu prostřednictvím pevných linek. Místo toho prý chce dát zákazníkům takové "pobídky", aby datové přenosy používali méně. Podle něj by možná pomohlo jen to, pokud by zákazníci měli informace o tom, kolik dat využívají.

"Zjistili jsme, že zákazníci vlastně neví, jak data využívají ... ale když je na to upozorníte, významně svou spotřebu sníží," uvedl manažer. Dodal, že telekomunikační společnost svá opatření, která by měla snížit využívání mobilního internetu představí začátkem příštího roku.

Otázkou je, zda bude její krok populární u zákazníků, kteří si již na neomezený mobilní internet zvykli. "Nosíme sebou nabušené mikrolaptopy, takže dává rozum, že budeme stahovat kupu dat z YouTube, Slackeru (internetové rádio), Pandory (rovněž internetové rádio) atd. Spotřeba těchto služeb dál poroste. Smiřte se s tím," vzkázal telekomunikační společnosti jeden z nich v diskuzi na stránkách The Wall Street Journalu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru