Letošní svátek spotřební elektroniky - veletrh CES v Las Vegas - dal šanci malým. Díky upravené cenové politice se totiž do nevadské pouště vypravil rekordní počet nových a malých vystavovatelů. "Cena je dotována velkými hráči, a účast na tak obrovském veletrhu si tak mohou dovolit i menší vystavovatelé," řekl serveru Technet.cz šéf veletrhu Gary Shapiro.

Trendy letošního ročníku udávaly opět dopady ekonomické krize. Hitem se tak stávají elektronické čtečky, které mají pomoci vydavatelům k novým ziskům z prodeje obsahu a inovativní televize s trojrozměrným obrazem, jež mají oživit pokles prodejů v televizní branži.

Čtečky změní celou scénu

Digitalizace je trend, který po hudební a filmové scéně začíná měnit zaběhlé a stovkami lety prověřené postupy u nejstaršího média - papíru. Jako první zareagoval největší internetový obchod s knihami Amazon.com, který přišel se svou čtečkou knih v digitální podobě Kindle. Ta se stala během loňských Vánoc oblíbeným dárkem, a Amazon tak poprvé prodal více digitálních než klasických knih.

Na vlně zájmu o čtení na displeji se chtějí svézt velcí hráči a svět letos čeká vlna tabletů a čteček. Sůj tablet na CES představil Microsoft. Apple má svůj model iSlate ukázat světu na konci ledna a proslýchá se, že svůj tablet připravuje i Google. "Asi nejzajímavější model tabletu kříženého s notebookem představilo Lenovo. Zajímavý koncept se dvěma displeji vyvíjí MSI," komentuje z místa veletrhu Jan Kužník ze serveru Technet.cz.

Trh se tak letos zahustí, otázkou ale bude, kolik budou nové přístroje stát a kdy se masově rozšíří. Tomu by mohli pomoci výrobci spotřební elektroniky, jako třeba Samsung, který chce letos pustit do prodeje hned dva modely. Cena by se měla začínat na sedmi tisících.

Svůj model už vyvinula i mediální skupina Time. Mediální domy totiž budou muset více řešit sbližování textu, zvuku a videa. Podle odborníků se vydavatelé musí připravit na to, že bude nutné uzpůsobit obsah čtečkám a papírová podoba bude už jen na vyžádání.

3D má zachránit byznys

Všichni velcí výrobci televizí letos předvedli své nové modely, které už zvládají obraz, který byl dosud vidět jen v 3D kinech. Zážitky z trojrozměrných filmů by se podle nich měly letos nastěhovat do našich obýváků. "Náš byznys se rozjíždí, jenom ho potřebujeme trochu víc nakopnout, a šanci vidím v 3D televizích," tvrdí Elsuke Tsuyuzaki z Panasonicu.

Jen na americkém trhu tak chtějí výrobci letos prodat 3,4 milionu televizí. Korejské LG chce například prodat půl milionu 3D televizí a sází především na trojrozměrné přenosy z letošního mistrovství světa ve fotbale. "3D přinese tolik nových zážitků při sledování televize jako žádná jiná technologie v historii," vysvětluje Buzz Hayes, viceprezident 3D centra Sony.

Třetím rozměrem nejsou fascinováni jen výrobci televizí. Na světě je totiž první 3D notebook od Aceru a Sony už loni ohlásilo, že chce své herní konzole upravit tak, aby je uživatelé mohli povýšit do třetího rozměru. Herní byznys tak přispívá ke všeobecnému 3D šílenství. Microsoft například pokračuje ve vývoji svého ovladače Project Natal, který využívá kameru a 3D senzory pro snímání hráčova pohybu.

Televize ale už umí i plno jiných věcí. Například nové modely od LG a Panasonicu umožňují telefonovat přes Skype a Toshiba se blýskla nejvýkonnějším přístrojem současnosti, který umí vytvořit 3D obraz i z televizního vysílání nebo obyčejného DVD. Dokáže posílat video do jiných přístrojů v různých částech domu a navíc si upravuje parametry obrazu podle okolních světelných podmínek. To je Toshiba Cell.

Česká stopa

Letos se do Las Vegas vydala jen jediná česká firma. Jablonecký ALBUMteam zkouší navázat na poprask, který tam před pár lety způsobil obří telefon Jablotronu. Společnost ALBUMteam totiž založil šéf Jablotronu Dalibor Dědek spolu s designérkou Dominikou Applovou a loni vyrazili do Las Vegas poprvé. Projekt digitálního fotoalba evidentně funguje, protože letos byl český výrobek oceněn cenou za nejlepší inovaci - CES Innovation.


330 nových vystavovatelů

přilákalo i přes ekonomickou krizi lasvegaské výstaviště. Celkem se do nevadské pouště vypravilo přes 2800 firem, které prezentovaly kolem 20 tisíc produktů.

3,4 milionu 3D televizí

by se podle odhadů televizního průmyslu mělo letos prodat jen ve Spojených státech. Podle některých analytiků je ale nadšení z nové technologie předčasné.

1 česká firma vystavovala na CES

Jablonecký ALBUMTeam přijel předvést vylepšenou verzi svého přenosného digitálního fotoalba. A úspěšně - získal cenu CES Innovations.


Microsoft se ukázal první

Steve Ballmer představil jako první z velkých hráčů vlastní tablet. Trh ale čeká především na to, s čím přijde Steve Jobs a jeho Apple, který letos na CES ani nepřijel.

Auta a mobily

Moderní technologie už pronikají i do aut. Svou závodku Viper mohou řidiči nastartovat pomocí chytrého telefonu nebo iPhonu.

TV snů

Nejspíš nejvýkonnější televize současnosti Toshiba Cell umí převádět filmy do 3D podoby a upravovat obraz podle světelných podmínek v místnosti. Podle technických specifikací by měla mít výkon jako dvacet počítačů.

Číst i psát

Budou moci uživatelé čtečky od Samsungu. Firma, vyrábějící široké spektrum spotřební elektroniky, by mohla čtečky dostat na masový trh.

Bez brýlí to zatím nejde

3D brýle by se podle šéfa veletrhu CES Garyho Shapira měly do tří let stát standardní výbavou více než čtvrtiny amerických obýváků. Jiný pohled na televizní obrazovku tak jistě brzy přiláká i módní návrháře.

Šance i pro malé

Na CES se dostaly i menší firmy. Například se stylovými ovladači k herním konzolím.

Ve 3D i do her

Ovládání celým tělem letí v herním byznysu. Svůj nový ovladač představilo Nintendo.

Cena pro Čechy

Digitální fotoalbum z Jablonce letos získalo ocenění CES Innovation.

Související

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každé pondělí ráno najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru Odebírat