Právě ekologicky šetrné malé letouny, jakési vzdušné obdoby osobních aut, mohou podle vědců sehrát důležitou roli v budoucnosti dopravy. Na projektu PPlane se podílí 13 partnerů z 11 evropských zemí a Izraele. Nejvíc úsilí věnují právě konstrukčnímu návrhu osobního letounu.

Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je podle VUT novým pojmem v oboru. "Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu automobilu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Některé studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím," uvedla Vanýsková.

Letoun musí být šetrný k životnímu prostředí, dalšími důležitými kritérii jsou bezpečnost, spolehlivost, automatizace a nízká spotřeba paliva. V každé z těchto oblastí chce projekt přinést nové poznatky. Potrvá 30 měsíců, celkový rozpočet činí 4,4 milionu eur (přibližně 113,4 milionu korun) ze zdrojů Evropské komise.

"Úspěšné zavedení osobní letecké dopravy do evropského dopravního systému umožní mobilitu lidí a zboží při snížení nežádoucích jevů, jakými jsou dopravní zácpy, poškozování životního prostředí, sociální znevýhodnění a náklady," uvedla Vanýsková. Více informací najdou zájemci na webových stránkách www.pplane-project.org.

Letecký výzkum má na Vysokém učení technickém tradici. Nedávno se vědci pochlubili prototypem bezpilotního letounu Marabu. Dalším významným projektem je letoun VUT 100 Cobra, který po prvních zkouškách převzala společnost Evektor z Kunovic. Projekt získal v roce 2005 prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci.

Úspěchů dosahují také studenti školy. Dostali se třeba do finále soutěže organizované společností Airbus.