České dálnice do konce roku zaplní desítky světelných informačních tabulí téměř za miliardu korun. Doplní se také kamerový systém a speciální čidla, která budou počítat průjezd aut po dálnici a vypočítají dobu dojezdu řidiče do cíle.

"Z ankety nám vyšlo, že informace z nich čerpají ze všech zdrojů nejméně, vítězí rádio. Na tabulích vadí řidičům zejména nekonkrétní informace," říká ale o tabulích mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

Podle děkana Dopravní fakulty ČVUT Petra Moose by měly dálniční tabule řidiče prakticky navádět, například formou proměnných značek. "Mám zkušenost z dálnice u Mnichova. Značky zobrazené na displejích udávají řidičům rychlost a počet pruhů, takže jste sice v koloně, ale plynule jedete," popisuje Petr Moos.

Jenže takzvané liniové řízení dopravy, tedy budování světlených tabulí s proměnnými značkami ministerstvo dopravy zatím odložilo. České tabule to zatím neumějí. Informují o dlouhodobých uzavírkách, údržbě, počasí, nehodách, obecné intenzitě provozu nebo na nich svítí jen frekvence, na níž lze naladit Český rozhlas.

"V devadesáti procentech doby se nic neděje, proto není co aktuálního zobrazovat. Při náhlých situacích ale tabule svou funkci plní dobře," hájí je koordinátor Jednotného systému dopravních informací Jaroslav Zvára.

Ministerstvo dopravy přesto tuší, že by obří tendr těžko obhajovalo, pokud by tabule neměly přinášet i další informace. Letos se proto začnou na tabulích nově objevovat alespoň dojezdové časy. "Vzhledem k počasí nebo hustotě provozu dokážeme odhadnout hrubý čas a budeme jej na tabulích zveřejňovat," říká Jaroslav Zvára.
V sousedním Německu dokážou tabule ještě víc. Kromě toho, že přímo usměrňují dopravu, řidič se na dálnici dozví také informace o tom, který výjezd má použít, pakliže jede například na fotbalové utkání do blízkého města, a jakou trasu má zvolit.

Zanedlouho začne v Česku informace o provozu vysílat i speciální dálniční rádio. Rádio bude spolupracovat s Jednotným systémem dopravních informací, řidiči si je budou moci naladit v sedmi krajích. Nabídne vícejazyčné dopravní zpravodajství čtyřikrát za hodinu, stručné všeobecné zprávy a tematické pořady zaměřené na motoristy.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Anežka Malá
Jaké nové informace se mohou na dálničních tabulích objevit?
Dobrý den všem čtenářům ihned.cz a přeji Vám hezký den. K dotazu Anežky V 90 procentech času na dálnicích, kde není vysoká intenzita provozu není třeba je opravovat jsou tabule (dále jen ZPI) v tzv. klidový režim. To je správně, přece chceme, aby dálnice byly průjezdné a provoz neomezován. A dále existují 4 základní skupiny dopravních situací, které provoz a jeho bezpečnost omezují - Předvídatelné (plánované) události – uzavírky, práce oprav a údržby apod. - Nepředvídatelné (neplánované) události – nehody, požár vozidel, překážky provozu, atd. - Intenzita provozu – zvýšené stupně provozu, kolony - Vliv počasí – vítr, viditelnost, srážky, stav povrchu vozovky a sjízdnost
Jaroslav Zvára
anonym
Jak vlastně probíhá systém doručování informací z ze silnic, aby byly informace na tabulích co nejkonkrétnější a nejaktuálnější?
Bezprostředně po vzniku nehody volají postižení nebo další řidiči na linky tísňového volání. Z operačních středisek PČR, HZS ČR a Záchranky dostáváme informace automaticky na Národní dopravní informační centrum. Po ověření jsou informace ihned publikovány na ZPI (tabule), na www.dopravniinfo.cz a pro službu navigací RDS-TMC. Dále jsou zdarma poskytovány pro rozhlasové a televizní stanice, telekomunikačním operátorům, dopravcům a přepravcům, krizovému řízení a všem dalším. V prvním okamžiku se stále jedná o PRVOTNÍ NEOVĚŘENOU informaci, která je dále v čase zpřesňována. Spolupracujeme také s řidiči - dopravními zpravodaji Českého rozhlasu.
Jaroslav Zvára
Petra
Dobrý den, proč vlastně při vypisování tendru už se nezohledňuje i kvalita tabulí. Když je možné mít tolik informací v Německu nebo v jiných západních zemích, proč to nejde u nás? Děkuji
Novináři si bohužel někdy pletou proměnné informační tabule (v Česku) a proměnné dopravní značky v systému liniového řízení (v Německu). Srovnává se nesrovnatelné. V tom je hlavní problém.
Jaroslav Zvára
Beata
Dobrý den, zajímalo by mě, kdo vlastně provozuje nebo zařizuje tyto tabule na silnicích? Jsou to jen české firmy nebo mohou se do řízení zapojit i zahraniční firmy? Jestli by zahraniční firma neměla kvalitnější produkty a levnější ... Děkuji
ZPI vždy buduje, spravuje a provozuje příslušný vlastník nebo správce komunikací. Jednotný systém dopravních informací pro ČR, jehož jsem koordinátorem, se stará o využití těchto i řady dalších zařízení z hlediska dorpavních informací. Telematika nejsou jen tabule, ale i meteosystémy, systémy sčítání dopravy a sledování charakteristik dopravního proudu, dynamické vážení za jízdy, atd. Naší snahou je postupně dálnice vybavovat intelitgentními technologiemi tak, aby se po nich řidičům co nejlépe a nejefektivněji jezdilo. Tyto trendy jsou v celé Evropě.
Jaroslav Zvára
jarouš
"V devadesáti procentech doby se nic neděje, proto není co aktuálního zobrazovat." Nezlobte se na mě, ale to opravdu nepřijdete na nějaký způsob využití?
Buďmě rádi, že jsou klidové texty v 90 procentech času. Nebo bychom chtěli, aby tam pořád svítila nějaká nehoda, stavební práce apod.? Tedy nějaká omezení? Určitě ne. V klidových časech se zobrazují INFORMAČNÍ TEXTY - FM frekvence dopravního zpravodajstí rádia veřejné služby nebo odkaz na webové služby dorpavních informací, a PREVENTIVNÍ TEXTY - nabádající k dodržování předpisů a ohleduplné jízdě k ostatním. Připravujeme i TRAVEL TIME - dojezdové časy do vzdálených cílů.
Jaroslav Zvára
Pepa
Kdy se konečně začne u nás zohledňovat to, že veřejně pořízený majetek bude účelově sloužit veřejnosti, a ne jen firmám k jejich zisku a politikům pro jejich desátky?
Moje osobní zkušenost jako bývalého novináře je, že nelze věřit všemu, co se v novinách píše. Kdyby řidiči dodržovali dvě prostá pravidla – svým stylem jízdy nezpůsobovali dopravní nehody a uměli jezdit v kolonách, bylo by nám všem na silnicích mnohem lépe a bylo by to nejefektivnější a nejlevnější.
Jaroslav Zvára
Marek
Dobrý den, mohl byste porovnat funkce a cenu s obdobnými systémy v zahraničí?
Cena a podmínky dodávky jsou vždy řešeny na úrovni konkrétního vlastníka nebo správce komunikací, kteří fyzicky stavby jako jsou tunely, mosty nebo telematická zařízení budují. Pro dálnice a rychlostní silnice to jsou MDČR a ŘSD ČR. Jednotný systém dopravních informací pro ČR využívá již vybudované technologie pro sběr a zpracování dopravních informací nebo pro jejich zveřejňování. Novináři potřebují storry, která dlouhodobě zajistí prodej novin.
Jaroslav Zvára
Petr
Dobrý den, moje auta se pohybují po dálnicích velmi často, a již hodně krát se stalo, že mi informace na tabulích ušetřily čas i peníze. Je to určitě dobrá věc, ale vždy se najdou kritici. Přeji hodně úspěchů při zdokonalování systému.
Díky za podporu, za zmínku možná stojí výsledky studie Centra dopravního výzkumu v Brně na otázku které distribuční kanály dopravních informací využíváte? Rozhlas 90 procent respondentů, ZPI 60 procent, internet 36 procent, televize 30 procent, atd. Hodnocení ZPI – čtete texty? Ano 73 procenta, ne 22 procent, nestačím je přečíst 2 procenta, nečtu je 2 procenta. Naším cílem je ve spolupráci s orgány, organizacemi a institucemi, jako jsou Policie ČR, HZS ČR, Záchranka, správci komunikací, atd. mít k dispozici co nejúplnější přehled o aktuální dopravní situaci a podpořit všeobecně dostupné informace pro řidiče. Jen informovaný řidič se může lépe rozhodovat a chovat bezpečněji a ohleduplněji sám k sobě i druhým.
Jaroslav Zvára
MIchal Otava
Dobrý den, co připravujete pro zlepšení informovanosti lidí o provozu na silnicích I. tříd, rychlostních komunikací a dálnic a s tím související poskytování informací o aktuálních dopravních nehodách a stupních provozu. děkuji za odpověď
V rámci Jednotného systému dopravních informací pro ČR nerozlišujeme kategorie komunikací. Při budování se snažíme ve spolupráci s různými subjekty mít k dispozici průběžně, nepřetržitě aktuální a aktualizované dopravní informace o všem, co omezuje průjezdnost, sjízdnost komunikací nebo má vliv na bezpečnost a plynulost provozu. A tyhle informace co nejrychleji nabídnout prostředncitvím ZPI (tam kde jsou nebo budou), prostřednictvím RDS-TMC, webu a pro vysílání všech rozhlasových stanic, televizních stanic, telekomunikačnáích operátorů, přepravců a dopravců, složek IZS, subjektů krizového řízení a obranného plánování - zkrátka pro všechny, kdo užívají komunikace a dopravní informace mohou potřebovat.
Jaroslav Zvára
bloudící řidič
Neměli byste napřed dát do pořádku tabule na silnicích mimo dálnice a posunout je na křižovatku, místo aby byly 50 metrů před křižovatkou? V noci nemá řidič šanci se orientovat, jsme asi jediní v Evropě, kteří tento nasmysl mají. Bylo to kvůli tomu, aby se za socializmu diverzant nedokázal na silnici orientovat
Problémů na českých silnicích je určitě více. Vím, že v některých krajích postupně probíhá revize dopravního značení a v přípravě je i vybudování Centrálnní evidence pozemních komunikací, jejich součástí a příslušenství. Dopravní značení na silnicích I. a nižších tříd mají ve své správní působnosti Krajské úřady a úřady obcí s rozšířenou působností. Jen oni jsou oprávněni o stížnostech a podnětech k těmto komunikacím ze zákona rozhodovat. Vždy je však důležité uvést konkrétní případ v konkrétní lokalitě.
Jaroslav Zvára
Karel
Zdravím. Čitelnost informačních tabulí silně omezuje LES reklamních tabulí okolo dálnice. Vím, že to není Vaše parketa, ale velice se přimlouvám, za jejich redukci či úplné odstranění.
Souhlasím, i v ČR jsou některé (zejména nové úseky) dálnice, kde žádné reklamy nejsou. Zákonodárci a Ministerstvo dorpavy ČR se (pokud vím) touto problematikou zabývají. Jde ve většině případů o dědictví minulosti.
Jaroslav Zvára
Míla
Lze v budoucnu využít stávající monstra bilbordů pro zlepšení informovanosti řidičů? Můžete jako instituce iniciovat změnu legislativy zákaz používání bilbordů u komunikací?
To je plně v kompetenci Ministerstva dopravy ČR (kteeré je silnničním správním orgánem pro dálnice a rychlostní silnice) a zákonodárců. Určitě by napomohla změna zákona, pokud by se na ní Parlament ČR usnesl. Na úrovni měst a obcí je to pak v kompetenci jejich silničních správních orgánů samozřejmě také podle platného zákona.
Jaroslav Zvára
Rovenský
Má vůbec budování drahých tabulí smysl, nebudou se řidiči stále více orientovat spíše na inteligentní navigační přístroje (dnes třeba s RDS-TMC)?
Každá z možností příjmu informací pro řidiče má svůj význam a každý si může vybrat podle toho, co mu více vyhovuje. Tabule provozuje přímo NDIC (stejně tak jako web) a tak spolu s PČR, HZS ČR, záchrankou, správci komunikací mohou přímo garantovat publikovaný obsah. U rozhlasových stanic za vysílaný obsah ručí rádio. Tabule jsou navíc určeny přímo pro konkrétní úsek dálnice a jsou nejrychlejší (např. většina rádií se zveřejněním většiny událostí čeká na čas pravidelné relace dopravních informací např. ve 20. a 40. minutě v hodině). V Evropě se mluví o epochální změně, kdy dosavadní budování silniční infrastruktury (beton a asfalt) postupně nahrazuje budování INFOSTRUKTURY (inteligentních dopravních systémů) a ty jsou a budou vždy levnější, než nové silnice.
Jaroslav Zvára
Jaroslav Zvára
Rozloučení
Vážené dámy, Vážení pánové, čtenáři iHNed.cz, dovolte mi poděkovat za hodinu času strávenou s Vámi v rámci tohoto on line rozhovoru. Bylo mi ctí s Vámi komunikovat na toto téma a děkuji redakci iHNed.cz za pozvání. Zároveň se omlouvám za překlepy, které jsem neuhlídal. Další dotazy nebo připomínky a podněty můžete směřovat na www.dopravniinfo.cz. Pro jarní motoristickou sezónu pro Vás ŘSD ČR s dalšími orgány, organizacemi a institucemi připravuje na této adrese novou verzi webových stránek s řadou dalších služeb. Vám všem vždy šťastnoou a bezpečnou cestu na dálnicích a silnicích ČR. Jaroslav Zvára, koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR
Jaroslav Zvára