První výsledky vyšetřování výbuchu na ropné plošině Deepwater Horizon ukazují, že zřejmě došlo k celé sérii pochybení. Představitelé čtyř zodpovědných firem ale tvrdí: u nás bylo vše v pořádku, chybovali ti druzí.

„Tato katastrofa byla způsobena sérií selhání zařízení a řízení prací,“ řekl předseda kongresové Komise pro energii a obchod Henry A. Waxman. „Kdyby byly největší ropné společnosti světa opatrnější, mohlo být ušetřeno 11 životů a ochráněno naše pobřeží," dodal.

List The New York Times navíc upozornil, že federální Úřad pro správu minerálů (MMS) povolil společnosti British Petroleum (BP), které plošina patří, vrtat v Mexickém zálivu aniž by si předtím vyžádal souhlas od organizace zabývající se ochranou ohrožených živočišných druhů.

Riziko pro ohrožené druhy

Mluvčí MMS sice trvá na tom, že její organizace případ plošiny Deepwater Horizon "konzultovala" s Národním úřadem pro oceán a atmosféru (NOAA), ale na otázku, zda obdržela příslušná povolení, už neodpověděla. A archivní záznamy mluví jasně: Ve svém posledním vyjádření NOAA varovala, že vrtání v Mexickém zálivu ohrožuje chráněné druhy a že v takovém případě musí MMS podle zákona požádat o příslušné povolen. A to se nestalo.

"MMS vzdala jakékoliv pokusy regulovat těžební průmysl na moři," řekl listu Kierán Suckling, ředitel Centra pro biologickou diverzitu. "Zdá se, že agentura považuje za svůj úkol pomáhat ropnému průmyslu vyhnout se zákonům na ochranu životního prostředí," dodává. 

"Pod minulým vedením byla tendence potlačovat při přijímání rozhodnutí vědecké aspekty, ale teď tvrdě pracujeme na tom, abychom tuto kulturu změnili," uzavírá mluvčí MMS Kendra Barkoffová.

Trojí selhání

Tento týden také začalo slyšení v Senátu, které spolu s vyšetřováním dalších státních úřadů poukázalo na nejméně tři kritické momenty, které vedly k největší ekologické katastrofě v USA za posledních 20 let: použití nekvalitního betonu pro utěsnění vrtu, selhání bezpečnostního zařízení a vybitou baterii. Uvádí to agentura AP, která popisuje, jak probíhal kritický 20. duben, kdy došlo k výbuchu.

Krátce po půlnoci ukončila firma Halliburton pumpování betonu do vrtu. To je rutinní proces, který má zamezit únikům ropy a plynu do vody skrze případné mezery v místě vrtání. Už tady vyvstávají první sporné okamžiky. Rybáři z Louisiany totiž žalují BP za to, že při této operaci použila nový rychleschnoucí beton s příměsí dusíku, který údajně generuje více tepla než jiné druhy a tudíž může způsobit výbuch metanu.

Druhý kritický moment přišel podle výpovědí svědků před rozbřeskem, kdy dělníci provedli dva testy tlaku ve vrtu, aby se ujistili, že do něj nemůže prosáknout plyn. Oba byly neúspěšné. Přesto bylo rozhodnuto pokračovat v pracích, které by vrt připravily na poslední vrstvu betonové „zátky“.

My ne, to oni

Ta už však na řadu nepřišla – v deset hodin večer se vrtání vymklo kontrole. V tu chvíli zklamala další pojistka, když nezafungovalo zařízení nazývané odborně BOP (blowout preventer), ventil, který se má v okamžiku velkého tlaku z podzemí zavřít a tím zabránit úniku ropy a ohrožení plošiny. To se však nestalo kvůli úniku hydraulické kapaliny z ventilu.

V nejméně jednom ze dvou čidel BOP se navíc vybila baterie a zařízení se tak nezapnulo automaticky.

První záběry poškozeného vrtu, ze kterého uniká do moře 800 tisíc litrů ropy denně

Čtyři společnosti spojené s pracemi na ropné plošině se nicméně ke zodpovědnosti za škodu příliš nehlásí a ukazují prstem jedna na druhou.

BP, která je majitelem vrtu, sice oznámila, že je připravena nést náklady na likvidaci katastrofy, pochybení však nepřiznala. „Zkoumáme, proč nefungoval ventil, to mělo být v případě nehody tou pojistkou,“ uvedl v prohlášení pro senát manažer BP Lamar McKay. „Zklamalo BOP vlastněné společností Transocean,“ zdůraznil.

„Všechna produkce ropy a plynu začínají a končí s operátorem, což je BP,“ kontruje Steven Newman, jeden z ředitelů švýcarské společnosti Transocean, které patřila plošina. A zároveň obvinil i společnost Halliburton ze špatného zabetonování vrtu.

A šéf Halliburtonu? Ten tvrdí, že společnost veškeré nutné práce bez problémů ukončila 20 hodin předtím, než plošina začala hořet. A ve hře je navíc ještě firma Cameron, která klíčový ventil vyrobila.

Příliš volná pravidla

Ať už bude na základě vyšetřování obviněn kdokoliv ze zmíněných, jedno je už nyní jasné: Katastrofa na Deepwater Horizon bude nejspíš znamenat revizi federálních zákonů a zpřísnění regulací těžebního průmyslu.

Současná pravidla jsou totiž extrémně volná – například v případě betonu je stanoveno pouze to, že musí schnout nejméně 12 hodin, nikdo však nehlídá jeho složení. Podle MMS přitom stojí právě špatně provedené betonování za 18 z 39 explozí těžebních plošin mezi lety 1992 a 2006.

Při jednom ze slyšení spojeném s případem položil kapitán pobřežní stráže Hung Nguyen následující dotaz: „Rozumím tomu správně, že bezpečnostní ventily jsou navrhovány na základě standardů stanovených ropnými firmami, jimi vyráběny a instalovány, aniž by na výrobu nebo instalaci dohlížel stát?“

„Přesně tak,“ zněla odpověď zástupce MMS.

Politici i americká média se shodují, že taková situace je nadále neúnosná. Jestli jí větší regulaci umožňují stávající zákony nebo jestli bude potřeba větší zásah do amerického právního systému však zatím není jasné. Prozatím se debatuje především o reorganizaci MMS, kterou úřady podezírají z přílišné náklonnosti k těžařům.