Motorkář bez oprávnění způsobil smrt

O jednom z nezodpovědných motorkářů vypovídá i tragická nehoda, která se stala v noci na sobotu na srazu motorkářů na letišti v Borovníku na Brněnsku.

Neosvětlený třicetiletý motocyklista tam vjel do chodců. Tři z nich i řidič motocyklu skončili v bezvědomí v nemocnici. Dvacetiletá dívka na následky zranění v nemocnici zemřela.

Tragédie se stala kolem 02:00. Motorkář jel neosvětlený, bez přilby na stroji Yamaha s obsahem 600 kubických centimetrů a pro jízdu na ni neměl oprávnění.

Skupince chodců nepomohlo ani to, že byla osvětlena baterkami. Dvacetiletá dívka podlehla zraněním ještě v sobotu. O život nyní bojuje další oběť kolize - sedmadvacetiletý muž. V nemocnici je také čtyřiadvacetiletá dívka a motocyklista, který při nárazu do chodců utržil těžké poranění hlavy.

Na českých silnicích letos zemřelo 29 motorkářů, z toho polovina za poslední tři týdny. Policie chce s alarmujícími údaji bojovat a chystá proto pro motorkáře novinku. Budou muset zřejmě povinně nosit reflexní vesty.

Policie hledá způsob, jak motorkáře na silnici zviditelnit. Z protokolů o nehodách jí totiž vyšlo, že je spousta řidičů osobních aut přehlédne.

"Reflexní vesta je prvek, který by mohl zvýšit jejich viditelnost. Dokonce proběhly už i aktivity různých motorkářských sdružení, jejichž členové zkoušeli jezdit s reflexní vestou," řekl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Ten upozorňuje i na fakt, že žada zahraničních motorkářů, které můžeme u nás na silnicích vidět, už s vestami běžně jezdí.

Policie chce o nápadu jednat s ministerstvem dopravy. Rozhodnutí je právě na něm. Pokud by ho schválilo ve vyhlášce, začal by návrh platit. Není ovšem jisté, s jakým ohlasem se setká u samotných motorkářů.

Někteří motorkáři neumějí jezdit

"Někteří mají značkové oblečení za dvacet nebo třicet tisíc a zakládají si na tom. Nejsem si jistý, že si přes něj obléknou oranžovou vestu," míní Jan Spousta ze sdružení motorkářů Mototour.

Motorkáři byli podle něj dobře zvýrazněni denním svícením, ale jen do té doby, než začalo zapínání světel platit i pro osobní auta. Sám Jan Spousta jezdí na chopperu a jak říká, vestu vozí běžně a nevadilo by mu ji nosit.

Policie uvažuje i o tom, že by se zpřísnila pravidla pro získání řidičského průkazu na silné stroje. "Velmi častou příčinou nehod je špatná technika jízdy motorkářů. Špatné brždění, projíždění zatáček," řekl Leoš Tržil.

Konkrétní návrhy ale policie ještě nezveřejnila. Vzejdou zřejmě až z týmu odborníků, který chce sestavit nový ministr dopravy Vít Bárta.

Ze statistik, které policie včera zveřejnila, vyplývá, že každých šest hodin zemře na silnicích jeden člověk. Od začátku prázdnin zemřelo 97 lidí, což je nejhorší statistika za dva roky.

"Jsem přesvědčen, že v tom hraje dost velkou roli počasí. Řada nehod totiž nemá žádnou objektivní příčinu. Máte rovný úsek a řidič najednou přejede do levého pruhu a nabourá do protijedoucího auta. Sám jsem v těch vedrech na silnicích zaznamenal, že se chování řidičů změnilo," řekl HN šéf dopravní policie.

Tržil se také brání tomu, že policie pro bezpečnost nic nedělá. "Od 25. června se uskutečnilo už přes 300 dopravně bezpečnostních akcí a 120 několikadenních bezpečnostních opatření. Někdo sice může namítnout, že jsme málo vidět. My ale nemůžeme být před každou zatáčkou nebo na každé rovince. Bezpečnost záleží zejména na samotných řidičích a způsobu jejich jízdy," hájí dopraváky jejich šéf, který si stěžuje i na podstav u svých podřízených.