"Ledovcový muž" Ötzi, jehož senzačně zachovalé tělo bylo v roce 1991 objeveno v Ötztalských Alpách na severu Itálie, možná nezemřel na místě nálezu. Italští vědci nyní přišli s překvapivou hypotézou, že na toto místo na Schnalstalském ledovci u dnešních italsko-rakouských hranic, bylo tělo lovce z doby kamenné přepraveno a se všemi poctami pohřbeno.

K novým závěrům dospěl spolu se svými kolegy italský vědec Alessandro Vanzetti z Římské univerzity po pěti letech analýz a bádání na místě objevu v rychle tajícím ledovci.

"Ledovcový muž byl zabit v nižší nadmořské výšce v boji, mrtvola byla uložena, mumifikována. O měsíce později bylo tělo přeneseno do soutěsky, tam pohřbeno a opatřeno pohřebními předměty," řekl Vanzetti rakouskému deníku Die Presse.

Vanzetti tak odmítá dosavadní teorii, že Ötzi byl při násilných potyčkách v údolí jen zraněn a poté uprchl do hor, kde zemřel. Proti tomu hovoří i hroty šípů nalezené v jeho levém rameni v roce 2007, a také dosud přehlédnutá zranění, zdůrazňuje Ital. Například ruka Ötziho je do poloviny proseknuta, možná v důsledku obrany před útokem nožem.

Hypotéza dodatečného rituálního pohřbení by podle Vanzettiho rovněž vysvětlovala, proč mnohé ze zbraní nalezené spolu s Ötzim nebyly schopné použití a proč vůbec bylo u mumie nalezeno tolik cenných předmětů, které by vítěz v souboji za normálních okolností vzal s sebou.

Nová teorie rovněž objasňuje další nesrovnalosti. Ötzi totiž podle analýz potravy naposledy jedl v dubnu. Pyly v místě nálezu však ukazují, že tělo tam bylo uloženo v srpnu nebo září. V tu dobu také roztál sníh, což teprve umožnilo výstup do hor, domnívá se Vanzetti.

Italský vědec a jeho kolegové jsou totiž přesvědčeni, že Ötzi zemřel v údolí, ale kvůli sněhu nemohl být hned pohřben v horách. Proto bylo tělo nejdřív uloženo v chladném prostoru. Nalezené pohřební dary rovněž naznačují, že Ötzi musel být velmi váženou osobou, domnívá se vědec.

Ötzi byl na italské straně ledovce objeven v nadmořské výšce 3000 metrů. Ledovec tělo vydal až díky svému tání.

Mumie leží od roku 1998 v archeologickém muzeu v jihotyrolském Bolzanu v iglú z ledových bloků, které uchovávají chlad a vlhko, a návštěvníci muzea ji mohou spatřit okénkem.