Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) odhaduje, že letos dosáhnou na německém knižním trhu e-knihy podílu 0,35 procenta s tržbami okolo 20 milionů eur (asi 494 milionů Kč). Výraznější prosazení tohoto média firma předpokládá až v roce 2015.

V té době by podle prognózy PwC měly elektronické knihy zaujímat podíl na německém trhu 6,3 procenta a v tržbách překročit hranici 350 milionů eur (8,7 miliardy Kč) za rok.

"E-knihy se v Německu prosadí, i když pomaleji než v USA nebo Velké Británii," prorokuje PwC. Podle společnosti to ovlivní i nárůst počtu uživatelů čtecích zařízení elektronických knih, který by měl podle ní do pěti let dosáhnout 2,5 milionu lidí. V současnosti takzvané e-readery vlastní asi jen 50 až 80 tisíc Němců.

Jejich dosavadní malý zájem o knihy v elektronické podobě podle PwC pramení i z toho, že pro velkou část z nich je pojem e-reader zcela neznámý. Průzkum společnosti mezi 1000 respondenty ukázal, že s ním byla obeznámena pětina dotazovaných, zatímco téměř polovina ho nedokázala zařadit.

Cena za stažení elektronických knih není v Německu výhodná

Negativně se do malé rozšířenosti e-knih v Německu promítá také fakt, že cena za jejich stažení není nijak výrazně výhodnější než u nákupu klasických papírových knih. U bestselleru s pevnou vazbou, jehož pořízení v elektronické podobě vyjde na 15,50 eura (383 Kč), ušetří čtenář asi tři eura (74 Kč), u paperbacku ale jen 40 centů (deset Kč).

Nabídka elektronických titulů je přitom omezená. V současnosti je do němčiny digitalizováno zhruba 100 tisíc děl, což představuje asi osm procent knižní produkce. V univerzálním formátu ePUB je v němčině ale zatím k dispozici jen 8000 titulů.

PwC předpokládá, že nárůst obliby tohoto média bude souviset s prosazováním tabletů, jako je iPad od společnosti Apple. Ty však nejsou primárně určeny ke čtení elektronických knih. Pro výrobce čteček to bude znamenat, že je budou muset vybavit minimálně internetem a barevnými obrazovkami, aby byly schopné novým druhům kapesních počítačů konkurovat, upozorňuje PwC.