Vesmírné agentury jednotlivých států by měly víc spolupracovat při zajištění bezpečnosti Země před možnou srážkou s asteroidem. Na pátečním jednání k tomu vyzvali zástupci Evropské vesmírné agentury (ESA). Zároveň doporučili, aby byla vytvořena nadnárodní organizace, která by koordinovala činnost jednotlivých agentur, napsala agentura DPA.

"Objevujeme stále víc předmětů, které letí směrem k nám," řekl americký astronaut Russell Schweickart, který se zúčastnil jednání na půdě ESA. Zdůraznil, že v současnosti astronomové sice nemají informace o bezprostředním ohrožení Země, nebezpečí se ale nesmí podceňovat.

ESA doporučila především zvýšit počet dalekohledů, které pátrají po asteroidech, jež se mohou nebezpečně přiblížit k Zemi. Díky dalekohledům by astronomové mohli hrozbu odhalit dřív.

"Čím dřív asteroid objevíme, tím líp," řekl zástupce ESA Detlef Koschny. Odborníci podle něj už mají k dispozici technické prostředky pro odvrácení nebezpečného tělesa z kurzu, který hrozí srážkou se Zemí. Včasné odhalení asteroidu ale znamená, že na změnu jeho trasy bude třeba vynaložit méně úsilí.

Ohrožuje nás 1100 asteroidů

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v současnosti sleduje pohyb asi 7000 asteroidů, z nichž přibližně 1100 se může v budoucnosti přiblížit k Zemi.

Srážka s asteroidem může na Zemi způsobit rozsáhlé škody. V roce 1908 vybuchlo vesmírné těleso nad Sibiří a tlaková vlna zdevastovala obrovskou plochu lesů. Kvůli dopadu asteroidu na Zemi také před desítkami milionů let vyhynuli dinosauři.