Fanoušky sportovních vozů to asi mrzet nebude, ale právě vydanému automobilovému simulátoru pro herní konzoli PlayStation 3 něco chybí.

Ve hře je 1031 automobilů, vymodelovaných do detailu s láskou a úctou k práci skutečných inženýrů a designérů. Dvě stovky vozů mají stejně pečlivě vyvedený i interiér s každým tlačítkem jako ve skutečnosti.

Bohužel ani jeden z těch 1031 automobilů na sobě nemá značku s okřídleným šípem ve znaku. Absence škodovek je ale jen jednou z mála skvrn na tváři nejlepšího simulátoru automobilových závodů, jaký si můžete zahrát na PlayStaiton 3.

Gran Turismo se vždycky vyznačovalo snahou o věrnou simulaci řízení automobilů. Od obyčejných sériových vozítek typu Fiat 500, přes americké koráby ze sedmdesátých let až po supersportovní vozy a prototypy. A většina aut je k dispozici hned. Stačí vybrat režim "arcade", najít vytoužený vůz, trať a postavit se na trať, třeba s kamarádem u jedné televize. Opravdoví nadšenci na to jdou ale jinak, začnou v autoškole.

Režim Gran Turismo nemá žádný příběh. Začne to prostě, máte dvacet tisíc dolarů, za které si můžete koupit jedno z desítek bazarových aut nebo několik málo nejlevnějších modelů vonících novotou a lácí. Ještě než nasednete do svého vyvoleného vozu, donutí vás hra zasednout do školních škamen.

V sérii jednoduchých a složitějších testů vás v rámci autoškoly naučí základům řízení virtuálních vozítek. Jak projíždět zatáčky "pomalu dovnitř, rychle ven", jak odhadovat brzdné vzdálenosti, jak předjíždět s využitím vzduchových kapes... A to je jen první úroveň řidičáku, která umožní přístup k prvním amatérským závodům.

Dál hra pokračuje pozvolným tempem. Nejprve s pomalým autem závodíte a sbíráte peníze za výhry. Za ně pak kupujete nové vozy, jezdíte další závody, získáváte zkušenosti, až dosáhnete na závodní licenci, absolvujete testy a pustíte se do závodění na vyšší úrovni, s rychlejšími vozy. A jednou možná získáte všech tisíc vozů.

Nebo si jen vytvoříte sbírku aut, o kterých jste vždycky snili. Pokud normálně chodíte do práce, vydrží vám hra bez problémů několik let. Ona už samotná autoškola může zabrat hodiny času, pokud se snažíte nejen testy projít, ale projít s vyznamenáním. Pak musíte soupeřit o desetiny sekund i při obyčejném průjezdu jednoduché zatáčky.

Volant nebo nic

Celý kolotoč honby za novými vozy by začal být únavný, kdyby závodění nebylo tak zábavné a rozmanité. Hra nabízí všechny myslitelné typy závodů. Když člověka přestanou bavit nadupané supersporty, může se vyřádit na motokárách, když ho budou nudit okruhy, může se pustit do plně licencovaného mistrovství světa rally.

A kdo naopak miluje dlouhé kroužení po oválu, může se vyřádit v závodech NASCAR, to vše v rámci jediné hry. A navíc tu je online režim, který není tak vycizelovaný jako ostatní části hry, ale který přesto nabídne stovky hodin zábavy.

Dalším prvkem, který z Gran Turisma dělá legendu, je zpracování samotné jízdy. Hra se vždy snažila nabídnout realističtější pojetí než čistě zábavné ježdění v sérii Need for Speed od Electronic Arts.  Pro pravé fanoušky je naprostou nutností pořídit si ke hře místo běžného ovladače DualShock volant. Rozdíl mezi zatáčením na páčkách ovladače a točením volantu, který vibracemi přenáší informace o kontaktu virtuálních kol s vozovkou je obrovský.

My jsme zkoušeli oficiální volant Logitech Driving Force GT Gran Turismo, který stojí asi tři tisíce korun. Existují i levnější varianty, ale v tomhle případě se nevyplatí šetřit už jen kvůli robustnosti volantu a pedálů. Opravdoví blázni si pak mohou udělat radost ještě dražším volantem 27 Racing Wheel, který stojí tolik, co celá PlayStation 3, a to je prostě moc.

K realistickému pocitu z ježdění nám chyběla už jen možnost poškodit vůz při nárazu a dojet závod rally třeba s pochroumaným chladičem. Ani v nejnovější verzi není možné vozy realisticky rozbíjet, i nárazy působí hodně neškodným dojmem, jako by tvůrci hry měli odpor k ubližování krásným strojům.

Při hraní Gran Turisma je snadné zapomenout, že jde jen o videohru i díky grafickému zpracování. Konzole PlayStation 3 je sice na trhu už čtyři roky ale tvůrci Gran Turismo z Polyphony Digital s šéfem Kazunori Yamauchim přesto dokázali obejít většinu omezení, která tkví zejména v malé kapacitě operační paměti ve srovnání se současnými osobními počítači. Auta v závodech vypadají fantasticky, stejně jako prostředí kolem tratí. Zejména městské okruhy, Londýn, Řím nebo Berlín vypadají opravdu úžasně.

Gran Turismo 5 umí i trojrozměrný obraz, pokud máte tu správnou televizi

Hra nabízí hned tři různé režimy zobrazení podle toho, jaký televizor hráč používá. Kromě variant s nižším a vyšším rozlišením umí Gran Turismo 5 i trojrozměrný obraz na 3D televizorech. A s aktivním 3D režimem je hraní GranTurisma teprve realistický zážitek. Tahle závodní hra totiž v tuto chvíli nabízí bezkonkurenčně nejlešpí využití 3D zobrazení.

Nesnaží se o žádné přehnané efekty. Místo toho se soustředí na věrohodné zpracování hloubky obrazu. Díky tomu najednou funguje periferní vidění a odhad vzdáleností při předjíždění nebo vybírání zatáček funguje stejně jako ve skutečnosti. Vezměte nehráče, dejte mu volant, 3D brýle a bude se cítit jako by opravdu seděl ve svém voze.

Nadšení z grafiky, má ale své limity. Ty se projeví mimo závody, při opakovačkách. V nich je opravdu patrné, jak špatně vypadají efekty spojené s počasím. Déšť nebo sníh kolem aut způsobuje drobné rozmazání a rozkostičkování obrazu. To je následek malé kapacity paměti, ale při nadšení ze vzhledu naleštěných vozů vypadají takové efekty stejně ošklivě jako čerstvé škrábance ve dvanáctivrstvém laku rudého Ferrari.

Verdikt: Gran Turismo nemá na své domovské PlayStastion 3 konkurenci a jeho dvojník Forza 3 na Xboxu 360 svého mistra stále nepřerostl. Lepší automobilový simulátor s tolika tratěmi a herními režimy prostě nenajdete. 
Hodnocení: 90 procent