Země by se měla připravit na setkání s mimozemskými civilizacemi a nejlepším fórem pro přípravu takového plánu je OSN. Nic přitom nezaručuje, že taková civilizace bude přátelská. Tvrdí to vědci v posledním čísle britského odborného časopisu Philosophical Transactions of the Royal Society A, který je celý věnován tématu hledání mimozemského života.

"Astronomové objevují planety, kde by mohl existovat život a již nynější generace by mohla zažít objev mimozemského života. Pokud se ukáže, že nejsme ve vesmíru sami, zásadně to změní způsob, jakým se lidstvo na sebe dívá a musíme se na tyto důsledky připravit," napsali John Zarnecki z britské Open University a Martin Dominik z univerzity St Andrews v úvodním článku v časopisu věnovaném především matematice a fyzice.

Tentokrát je celé číslo věnováno všem aspektům mimozemského života - od astronomie po biologii - a také politickým i teologickým důsledkům případného kontaktu s takovým životem.

OSN už se chystá, čeká i násilnické návštěvníky

"Bude plán pro případ setkání s mimozemskými civilizacemi založen na radě skutečných vědců, nebo se prosadí mocenské zájmy a oportunismus?" ptají se Zarnecki s Dominikem. Podle nich v OSN již existuje mechanismus pro přípravu takové strategie - Výbor pro mírové využití vesmíru. Měl by se zaměřit i na přípravu plánu pro případné setkání s mimozemským životem, stejně jako se připravují plány například pro případnou kolizi Země s asteroidem.

Profesor evoluční paleobiologie z univerzity v Cambridge Simon Conway Morris si zase myslí, že takové plány by měly počítat s nejhorším. Evoluce na jiných planetách by pravděpodobně byla ve své podstatě darwinovská a cizí život by měl tedy zřejmě hodně společného s pozemským, "obzvlášť, pokud by pocházel z planet podobných Zemi s biologickými molekulami podobnými našim". "To znamená, že by se nám ET mohl podobat i s tím nepříjemným, to znamená s našimi tendencemi k násilí," uvedl Morris ve svém příspěvku.

"Proč bychom se měli připravit na nejhorší? Pokud inteligentní mimozemšťané existují, budou přesně jako my a naše nepříliš slavné dějiny nám dávají důvod k zamyšlení," napsal biolog.

Marťani versus náboženství

Profesor teologie z luteránského semináře v Kalifornii Ted Peters si myslí, že pozemská náboženství kontakt s mimozemským životem přežijí, i když takové setkání vyvolá řadu zásadních otázek. "Protože naše náboženské tradice vznikaly ve starověkém světě, jehož názory jsou již zastaralé, rozbijí nové šokující objevy naše dogmata? Jsou naše náboženství spojená jen se Zemí a povede kontakt s ET ke změně našeho pocitu nadřazenosti?" ptal se Peters.

Domnívá se ale, že "teologové se neocitnou bez práce". "Tradiční teologové se budou muset stát astroteology... Předpovídám, že kontakt s mimozemskou inteligencí rozšíří existující náboženskou vizi o to, že veškeré stvoření - včetně 13,7 miliardy let dějin vesmíru plného božích tvorů - je darem milujícího a šlechetného boha," napsal Peters.