"Nutnosti" pro získání lepší práce

Angličtina
Světový jazyk je nutností u všech lépe placených pozic. Již dávno platí, že kdo chtěl, cizí angličtinu se doučil. Bez ní jdou podle personalistů platy dolů až o padesát procent. Němčina i ruština mají svou hodnotu jen vedle angličtiny.

Praxe
I absolventi musejí zaměstnavateli ukázat, že měli během studia nějakou praxi a vědí, jak vypadá firma zevnitř. U seniorských pozic jsou pak důležité zkušenosti z oboru a ze situací, které se týkají i pozice, na niž se uchazeč hlásí.

Trendy
Kdo chce vyšší plat, musí sledovat nové trendy a nabídnout jejich využití novému zaměstnavateli. Marketingový šéf retailové firmy, jenž odmítá facebook, nebo tvůrce webových stránek, který se nechce učit jiné věci než HTML, nemají na trhu velkou šanci.

Nebát se kombinací
Specialistů je nedostatek, dvojitých specialistů je ještě méně. Vzdělání a praxe ve dvou či více oborech otevírají dveře. Například ekonom a lékař, právník a ekonom, IT specialista a obchodník.

V Česku je víc než půl milionu nezaměstnaných. Opravdu kvalifikovaných lidí na manažerské pozice je však stále nedostatek. HN se pokusily zmapovat, o které profese je opravdu zájem a které pozice jsou "hvězdné", což umožňuje rychlý platový růst.

Spirála přeplácení, která se roztočila před začátkem krize, však již definitivně skončila. Uchazeči šli se svými požadavky výrazně dolů. Není překvapením, že na řadě řídících pozic se bere i o 50 tisíc korun méně než před krizí.

Nutností je znalost světového jazyka, nejlépe angličtina. Podle personálních agentur lze se znalostí angličtiny dostávat 80 tisíc korun měsíčně, bez ní může uchazeč o místo čekat o 30 tisíc méně. I přes tento velký platový rozdíl se někteří zájemci odmítají jazyk naučit, popisují personalisté případy z praxe.

"Je velký zájem o marketingové specialisty, kteří dokážou využívat sociální sítě," říká headhunter Jan Bubeník. Kdo umí k prodeji využít všech nových on-line možností a má za sebou úspěšné projekty, tomu se dveře otevírají prakticky všude. Celá řada firem chce totiž nové prodejní kanály využívat, avšak v realizaci tápe. Poptávka po odbornících je proto velká, ale na trhu jich příliš není.

Pozic, o které mají firmy velký zájem, je celá řada. Stále například platí, že je velká poptávka po IT odbornících a obchodnících manažerech. Stejná je ovšem i nabídka. Zájemců se na nabízené pozice hlásí mnoho, a proto se firmy naučily lépe vybírat. Už nestačí jenom mít potřebné oborové znalosti, ale stále větší důraz je kladen na znalosti a porozumění moderním trendům.

"Důležité také je, aby se do firmy hodil," říká ředitelka Billanc Partners Alena Chlumská.

Obchodní manažeři:  "Lovci" letí, o farmáře není zájem

U obchodníků se více rozlišuje, jestli jde o takzvané lovce, kteří aktivně hledají nové zákazníky, a farmáře, kteří se starají o ty stávající. Těch, kteří dokážou objíždět klienty a nepřijít o ně, je na trhu obrovské množství. Takové, že mzdy v oboru klesají o desítky procent.

Vyhráno ale nemají ani ti, kteří umějí hledat nové příležitosti. Častěji je totiž vyžadována znalost konkrétního oboru. I úspěšný obchodník z retailového sektoru bude obtížněji hledat práci například v průmyslu.

"Firmy už více sledují, kolik za koho platí, a zvažují poměr ceny a výkonu," popisuje Alena Chlumská platové podmínky na trhu. Více než dříve ale platí, že ti lepší, s žádanými výsledky, berou více než průměrní a šedí kolegové.

"Očekáváme mírný nárůst mezd, který bude pravděpodobně kopírovat míru inflace. Vyššímu nárůstu bude bránit relativně vyšší míra nezaměstnanosti," říká marketingový ředitel agentury Grafton Recruitment Mikuláš Procházka.

Kdo chce mít více, musí být podle personalistů jiný. Musí být znát, že se při získávání kvalifikace nadřel, tedy alespoň v případech, kde není podmínkou práce talent. Certifikáty však nenahradí aktivitu. Zaměstnavatelé požadují jedince, kteří reagují na aktuální dění a vnímají "výzvy doby". To neplatí jen o zmiňovaném využívání internetu a nových trendů v oboru.

Výhodu mají i manažeři, kteří během krize dokázali prodat svou schopnost ořezávat náklady, dokážou dnes například vyjednávat akvizice nebo restrukturalizovat firmy, což jsou požadavky, jež v současnosti firmy na své manažery kladou stále častěji. "Dobře placenou práci vždy snáze najdou lidé, kteří se při získávání odbornosti nadřeli," popisuje Chlumská. A to nejen ve škole, ale i během své praxe.

"Horší uplatnění budou mít absolventi, kteří během studia nezískali žádné pracovní zkušenosti a nejsou jazykově vybaveni. Stejně tak špatně se pravděpodobně bude hledat práce i lidem ze státní správy," předpokládá Klára Antošová ze společnosti Hays. Personalisté hovoří také o horší situaci v bankovnictví, kde již začali výrazněji ořezávat náklady na své zaměstnance.

Podívejte se na 10 top profesí, o něž bude zájem v letošním roce

GRAFIKA: O koho je na trhu zájem
(číslo udává obvyklý výdělek u 20 % nejlépe placených lidí na konkrétní pozici)

GRAFIKU ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM NA OBRÁZEK