Společnost Apple nabídne ve svém internetovém obchodě vydavatelům a dalším poskytovatelům obsahu předplatné. Bude si z něj stejně jako ze všech nákupů v obchodě brát 30 procent. Podle odborníků firma využívá popularity svých telefonů iPhone a tabletu iPad k posílení své pozice na trhu digitálních médií. Zároveň tím ale riskuje spory s vydavateli, kteří se právě silnějšího postavení Applu obávají.

"Apple ukazuje, jaké má svaly," podotkl analytik Yair Reiner, který pracuje pro společnost Oppenheimer. "Riskuje ale, že časem naštve poskytovatele obsahu a vývojáře aplikací a donutí je hledat si jiná řešení," dodal.

Změna nicméně vychází vydavatelům i vstříc. Dosud například verze svých časopisů pro iPad mohli podobně jako na stánku prodávat jenom po jednotlivých číslech. Přechod na předplatné jim umožní nabídnout nižší ceny, a získat tak více zákazníků. Vydavatelům navíc zůstanou veškeré zisky z předplatného, pokud je prodají mimo obchod Applu.

"Když nového předplatitele získá Apple, vynese mu to třicetiprocentní podíl. Když ho přivede vydavatel, zůstane mu 100 procent a Apple nevydělá nic," uvedl v prohlášení šéf Applu Steve Jobs, který je nyní na zdravotní dovolené.

Vydavatelé tak například budou moci předplatné nabízet na svých webových stránkách. Budou na nich ale muset zajistit stejné podmínky jako pro nákup prostřednictvím obchodu Applu.

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru