ETA Hlinsko

- Firma nabízí zboží v kategorii domácnost a úklid (zejména vysavače), kuchyň (například varné konvice) a péče o tělo (kupříkladu fény).
- Zaměstnává 220 lidí.
- Letos očekává tržby ve výši 600 až 650 milionů korun.
- Značková obchodní síť v ČR zahrnuje 22 vlastních prodejen a 17 smluvních.
- Vlastníkem je skupina Benson Oak podnikatele Gabriela Eichlera.

680 milionů korun
činily loňské tržby firmy ETA.

Zdroj: Ekonom

Domácí spotřebiče ETA - zejména vysavače, vařiče, mixéry, žehličky a fény - byly desítky let neodmyslitelnou součástí vybavení českých domácností. I když značka v Česku stále patří mezi nejpopulárnější, výroba v Hlinsku letos v létě definitivně skončila.

Dříve výrobní podnik se tak stal v podstatě obchodní společností, která si však částečně podržela vlastní tým konstruktérů.

Hospodaření společnosti je setrvale ztrátové. Loňská bilance skončila s pětadvacetimilionovým minusem. Cílem nového generálního ředitele Romana Stupky je do dvou let hospodářské výsledky otočit.

»Myslím si, že samotné přežití firmy ETA bylo v době krize malým zázrakem,« říká Stupka. »Naší ambicí je letos ztrátu snížit a příští rok se dostat do zisku,« dodává.

Skoro všechno z Číny

Menší část sortimentu prodávaného pod značkou ETA bude i nadále vyráběná v Česku. A to ve firmě E-Technik v Miloticích nad Bečvou, což býval pobočný závod, který se před několika lety osamostatnil.

V Miloticích montují speciální vysavače (například pro mokré vysávání) a také kávomlýnky. Vše ostatní je z Číny.

Podle Stupky zhruba třetina zboží značky ETA stále »nese českou stopu«. Jde tedy o výrobky, které byly vyvinuty v Česku a mají český design. Zbytek tvoří standardní čínské zboží, na které se v podstatě jen lepí štítek se značkou.

»Úspora z rozsahu produkce a levné pracovní síly je v Číně tak obrovská, že jí žádný evropský výrobce v současné době nemůže čelit,« vysvětluje Stupka.

Také konkurenční společnost Isolit-Bravo, jejímž sídlem je Jablonné nad Orlicí, většinu svých elektrospotřebičů dováží z Asie.

»Na rozdíl od firmy ETA Hlinsko ale část spotřebičů stále vyrábíme v našem českém závodě - například některé fritézy, jogurtovače či takzvanou bravosku,« podotýká šéf nákupu a marketingu Petr Bodlák.

Na čínskou produkci vsadily i přední světové koncerny, například nizozemský Philips. Ten býval před rokem 1989 hlavním zahraničním odběratelem české firmy, jež tehdy nesla název Elektro-Praga Hlinsko. Vše ale skončilo v 90. letech, když si koncern otevřel v Číně obrovskou továrnu.

Nesplněný sen

Od roku 2007 je vlastníkem společnosti ETA kapitálová skupina Benson Oak podnikatele Gabriela Eichlera, rodáka z Bratislavy, který byl například viceprezidentem Bank of America, finančním ředitelem ČEZ či generálním ředitelem Východoslovenských železáren Košice.

Benson Oak se zabývá poradenstvím a také kupuje podniky v potížích, aby je restrukturalizovala a po čase se ziskem prodala.

Po začlenění do skupiny plánoval tehdejší generální ředitel společnosti ETA Albert van Gelder, že v roce 2010 budou tržby z prodeje elektrospotřebičů činit 1,5 miliardy. Realita však byla zhruba o 800 milionů korun nižší.

»Letošní obrat odhadujeme na 600 až 650 milionů,« říká Roman Stupka.

Mocná síla zvyku

Přestože společnosti ETA dlouhodobě klesá podíl na českém trhu, podle průzkumu agentury Insight z roku 2008 dosahovala spontánní znalost značky téměř neuvěřitelných 96 procent. Podle šetření agentury Datamar byla ETA ještě před pár lety druhá v žebříčku typických českých značek, předstihla ji pouze Škoda.

V polovině 90. let vlastnila každá česká domácnost v průměru 3,4 výrobku značky ETA.

Firma tehdy ještě držela kolem poloviny českého trhu s novými vysavači i kuchyňskými strojky. Dnešní expertní odhady jí s podílem kolem 11 procent přisuzují těsné prvenství v počtu prodaných kusů před značkou Philips. Dalšími konkurenty jsou například značky Bosch, LG, Electrolux, Rowenta, Zanussi, Tefal, Zelmer, Braun a Miele.

Neznačkové zboží na vzestupu

Značkoví prodejci však měli v době krize starosti téměř všichni. Mnozí Češi šetří, takže dříve zanedbatelný podíl levných »bezejmenných« produktů se podle odhadu obchodníků již vyšvihl na letošních asi osm procent celkového trhu.

Značkovou obchodní síť společnosti ETA v Česku tvoří v současnosti 22 vlastních prodejen a dalších 17 prodejen soukromých podnikatelů, kteří na základě smlouvy s dodavatelem prodávají exkluzivně výrobky ETA.

Společnost se navíc v poslední době začala více prosazovat u obchodních řetězců. Jde hlavně o specialisty na elektrické spotřebiče, jako jsou firmy Okay, Datart a Electroworld, ale také o Tesco, Globus či Makro.

»Spotřebičům ETA samozřejmě pomáhá jejich tradiční značka, protože čeští zákazníci dávají přednost svým "starým dobrým známým",« říká David Litvák z marketingu firmy Datart.

Firma ETA chce bránit své pozice rovněž na Slovensku, kde drží asi 7,5 procenta trhu. Pod vlastní značkou působí ještě v Německu, Polsku, Maďarsku, Litvě, Lotyšsku a na Ukrajině.

»Teprve až stabilizujeme naši pozici na českém a slovenském trhu, můžeme začít uvažovat o plánech na další zahraniční expanzi,« říká ředitel Stupka.

Petr Korbel

Související