Facebook se od svého založení v roce 2004 postupně stal jedním z nejčastějších míst, která lidé na internetu pravidelně navštěvují. "Ke zhlédnutí je nyní více než 900 milionů objektů - stránek, skupin, událostí. Průměrný uživatel je fanouškem 80 z nich," chlubí se tým Facebooku na svých oficiálních stránkách.

Facebook má aktuálně přes 800 milionů uživatelů, je plně přeložen do 70 jazyků, a tak by už v blízké budoucnosti mohl překonat magickou hranici jedné miliardy uživatelů. Jen v Česku tato sociální síť zaznamená denně přes tři miliony přístupů.

Pro firmy doma i v zahraničí je každý takový návštěvník potenciální klient. "Pozorujeme, že zadavatelé reklamy jako Coca-Cola či Heineken utrácejí spoustu peněz za komunikaci s lidmi na Facebooku. Lidé mají totiž při návštěvě tohoto webu uvolněnou mysl, a spíše tak vnímají sdělení, které jim reklama zprostředkovává," řekl deníku Financial Times Simon Mansell, ředitel marketingové společnosti TBG Digital, která patří mezi špičky v oboru prodeje reklamy na Facebooku.

Do portfolia jejích klientů patří mimo jiné i čtyřicítka společností, které se řadí mezi 500 nejbohatších firem ve Spojených státech.

Plusy a mínusy

Mezi hlavní výhody facebookové propagace patří možnost cílit kampaň podle různých kritérií a cílových skupin: podle věku, pohlaví či místa bydliště. Ideálem pak je, když se kampaň začne šířit mezi facebookovými přáteli samovolně, virálně. Průměrný facebookový uživatel má na svém profilu 130 přátel, s nimiž se může o zajímavý produkt, reklamu či stránku podělit.

Příkladem české firmy, která s Facebookem v marketingu cíleně a dlouhodobě pracuje, je mobilní operátor Vodafone. Ten byl jednou z prvních velkých firem v Česku, která si na sociální síti založila svoji stránku (fan page). Dodnes přilákala více než 130 tisíc fanoušků. Za to, jak o ně pečuje, si firma minulý týden odnesla první místo v žebříčku "Firemní facebooková stránka" vyhlašovaného v rámci soutěže WebTop100.

"Snažíme se s uživateli být v každodenním kontaktu a nabídnout vždy nějakou přidanou hodnotu. Například loni jsme fanouškům na Facebooku nabídli speciální tarif," vysvětluje Petr Houzar, specialista interaktivního marketingu Vodafone. Podle jeho slov sice nebyl produkt prodejním trhákem, ale přesto byl nad očekávání úspěšný.

Firma podle něho využívá svoji fan page ke třem základním cílům - jako nástroj budování značky, jako internetový informační kanál pro zákazníky a zároveň také k podpoře prodeje svých produktů.

Sociální sítě jsou podle Houzara užitečný nástroj komunikace přes internet, přesto dokáže na Facebooku najít i vady. "Pořád se mění, je potřeba kvůli tomu kontinuálně měnit veškeré aplikace a musíme si často zvykat na nové prostředí," kritizuje Houzar.

Miliardový byznys

O tom, že Facebook a sociální sítě obecně mohou nejen sloužit byznysu, ale jsou i dobrým byznysem samy o sobě, svědčí jejich příjmy.

Americká výzkumná společnost Gartner letos v říjnu odhadla, že celosvětové tržby internetových sociálních sítí, jako je právě Facebook nebo Twitter, letos poprvé dosáhnou 10 miliard dolarů (více než 180 miliard korun). Oproti loňsku jde o nárůst o více než 40 procent. A Gartner očekává, že už v příštím roce tržby sociálních sítí vzrostou o dalších 50 procent. Do čtyř let se mají dokonce ztrojnásobit; dostaly by se tak na zhruba 29 miliard dolarů (asi 528 miliard korun).

Samotný Facebook, jehož tržní cena se pohybuje kolem 50 miliard dolarů (viz infografika Komu patří Facebook), by letos mohl vydělat zhruba dvě miliardy.

K celkovým tržbám sociálních sítí nejvíce přispívají příjmy z reklamy, významnou část tržeb ale zajišťují také on-line hry. A boom rozhodně stále nekončí.

"Z hlediska tržeb je trh sociálních médií teprve v začátcích, i když je tady už spousta uživatelů," řekla britské stanici BBC analytička Gartneru Neha Guptaová.

Aby bylo možné plně využít potenciálu sociálních sítí, budou podle ní muset vzniknout nové podnikatelské modely a budou se mnohem detailněji a lépe analyzovat data - mapovat seznamy přátel, jejich komentáře, zprávy, fotografie a všechny jejich sociální aktivity včetně kontaktních informací a příbuzných médií.

Není divu, že ochránci soukromí, pro něž je už nyní Facebook jedním z největších "Velkých bratrů" hlasitě varují před stále většími riziky pro soukromí uživatelů.

Robert Břešťan
Lukáš Rozmajzl

800 milionů
Tolik uživatelů má nyní na celém světě Facebook, očekává se, že brzy dosáhne magické hranice jedné miliardy.

Související